۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۱
کد خبر: 83380534
T T
۰ نفر
کره جنوبی از ژاپن به سازمان تجارت جهانی شکایت می کند

پکن- ایرنا- وزارت تجارت کره جنوبی تشریفات حقوقی برای شکایت از ژاپن به سازمان تجارت جهانی را به دنبال محدودیت های صادرات برخی از اقلام فنی پیشرفته ژاپن به کره، آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی، ژاپن محدودیت هایی را برای صادرات سه قلم از کالاهای اساسی برای ساخت تلفن های هوشمند و تلویزیون در نظر گرفته است و این می تواند خسارت سنگینی به شرکت های کره ای وارد کند.

وزارت تجارت کره جنوبی تصریح کرده است محدودیت های صادراتی که ژاپن علیه کره جنوبی در نظر گرفته است کاملاً بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی غیرقانونی است و این سازمان، کشورها را از تدابیر کنترلی از این دست منع کرده است.

«یو میون هی» وزیر تجارت کره جنوبی هم که قرار بود سفری به کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد به دلیل هم مناقشه که از آن با عنوان جنگ تجاری دو کشور یاد می شود، این سفر را لغو کرد.

نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی هم در بیانیه ای اعلام کرده است که خسارات سنگینی متوجه شرکت هایی نظیر "ال جی" و سامسونگ می شود ولی دولت تلاش خواهد کرد تا زیان آنها به دلیل اقدام ژاپن به کمترین حد برسد.

کره جنوبی می گوید که ژاپن از ضوابط سازمان تجارت جهانی عدول و آنها را نقض کرده است بر اساس این مقررات کشورها فقط در صورت بروز مسایل امنیتی می توانند چنین تدابیر محدود کننده ای در نظر بگیرند.

همچنین در ادامه تنش ها میان «توکیو» و «سئول» و به دنبال تعین سطح تبادلات تجاری با کره‌جنوبی از سوی ژاپن، شهروندان کره‌ای نیز خواهان تحریم کالاهای ژاپنی شدند به طوری که ۲۵ هزار شهروند کره‌جنوبی در قالب یک درخواست اینترنتی خواهان تحریم واردات محصولات ژاپنی و جلوگیری از ورود توریست از زاپن به کره جنوبی شدند.

در ماه اکتبر دادگاهی در کره جنوبی حکم داد که شرکت نیپون ژاپن باید به نیروهای کره ای کار اجباری بدون دستمزد در آن شرکت در دوران استعماری ژاپن بر کره در سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی، غرامت بپردازد.

همین موضوع باعث بروز تنش ها بین دو کشور شد و ژاپن گفته بود تا پیش از اجلاس سران گروه بیست در اوزاکا کره جنوبی باید این موضوع را حل و فصل کند و چون چنین اتفاقی نیفتاد، محدودیت های صادراتی را اعمال کرد.

«کانگ کیونگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه چنین تدابیر محدود کننده از سوی ژاپن را محکوم کرد و آن را غیرمنطقی و غیرمسئولانه توصیف کرد.

وی تدابیر تلافی جویانه ژاپن را غیرلازم دانست و گفت که بهتر است توکیو در این اقدام خود تجدید نظر کند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha