والی هرات برای توسعه مبادلات تجاری با خراسان رضوی اعلام آمادگی کرد

مشهد– ایرنا– معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: والی هرات از اجرای هر پروژه ای در حوزه های سرمایه گذاری مشترک، انرژی، کاهش هزینه های ترانزیت و توسعه مبادلات تجاری بین هرات و خراسان رضوی استقبال و همکاری و حمایت خود را از آن اعلام کرد.

علی رسولیان که در راس هیاتی اقتصادی به هرات در افغانستان سفر کرده روز پنجشنبه طی گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا به نتایج دیدار دیشب با والی هرات اشاره و بیان کرد: در چارچوب گفت و گو با آقای رحیمی والی هرات نکات مهمی پیرامون توسعه روابط تجاری بین دو کشور مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: والی هرات در این دیدار متذکر شد که روابط ایران و افغانستان بسیار تاریخی و پایه دار است و هیچ قدرتی نمی تواند و ما هم به آن اجازه نمی دهیم که کوچکترین خللی را در این روابط ایجاد کند.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در این دیدار والی هرات نسبت به برگزاری کمیسیون مشترک استانهای مرزی و پیگیری آن اعلام آمادگی کرد و تامین انرژی افغانستان را از مسیر خراسان رضوی به صورت پایدار و در قالب یک همکاری مشترک بین دو استان مورد تاکید قرار گرفت. وی در این دیدار نسبت به رفع هرگونه مانع در مسیر مبادلات تجاری در گمرک دوغارون، گمرک اسلام قلعه، تامین امنیت کالاها و کامیونهای اعزامی از ایران و ایجاد خدمات رفاهی برای صادرکنندگان اعلام آمادگی کرد.

وی همکاریهای هرات و خراسان رضوی را در حوزه خدمات زیربنایی به خصوص سرمایه گذاری مشترک از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار ذکر و بیان کرد: والی هرات اعلام آمادگی جدی کرد که این موضوعات را عملیاتی و اجرا کند: همکاری بین شهرکهای صنعتی خراسان رضوی و ولایت هرات و کمک به توسعه صنعتی واحدها، تشکیل کمیته امنیتی و کمیته مرزی بین دو استان و تقویت آن نیز از موضوعاتی بود که والی هرات از آنها استقبال کرد.

رسولیان گفت: در دیدار با والی هرات موضوع شتاب بخشی به عملیات اجرایی پروژه ریلی خواف – هرات هم مورد تاکید قرار گرفت و وی قول پیگیری برای شتاب دهی این موضوع را داد.

وی افزود: توسعه همکاریهای خراسان رضوی با ولایت هرات و نگاه ویژه رزم حسینی استاندار نیز در این نشست مورد اشاره قرار گرفت و والی هرات هم ارتباطات خوب خود را با رئیس جمهوری افغانستان متذکر شد و اعلام کرد که پروژه های پیشنهادی را از طریق روابط دیپلماتیک و ارتباطات پیگیری کند. در پایان این دیدار از والی هرات دعوت به عمل آمد سفری به مشهد داشته باشد تا گام دیگری در مسیر توسعه روابط اقتصادی بین خراسان رضوی و هرات برداشته شود.

چهارمین دور نشست همکاریهای اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات افغانستان دیروز با حضور معاون استاندار خراسان رضوی و مقامات محلی افغانستان در شهر هرات آغاز شد.

هِرات واقع در ۱۲۰ کیلومتری مرز دوغارون و ۳۷۰ کیلومتری شرق مشهد، یکی از کلانشهرهای افغانستان، مرکز ولایت هِرات در غرب آن کشور است. این شهر پس از کابل دومین شهر پرجمعیت افغانستان محسوب می‌شود. هِرات همچنین قطب صنعتی و مهم‌ترین کانون فرهنگی - هنری افغانستان به شمار می‌آید. افغانستان نخستین شریک تجاری خراسان رضوی است و بیشترین حجم واردات از ایران به ویژه این استان را دارد.

۷۴۸۹/‌۱۸۵۸

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha