هر ساله با آغاز فصل تابستان و تعطیلی مدارس، نگرانیهای والدین به منظور پر کردن اوقات فراغت فرزندان افزایش مییابد. والدین میدانند که استفاده صحیح و برنامه ریزی شده از اوقات فراغت یکی از مهمترین گزینههای رشد شخصیت و بستری برای هدایت انسان به سعادت دنیا، قرب الهی و تأمین سلامتی است.
قرآن کریم به عنوان معجزه پیامبر اسلام با تدوین آئین و روشهای صحیح زندگی، راهکارهای بسیار مهم و اساسی به منظور حفظ سلامت انسانها ارائه کرده است که استفاده از اوقات فراغت یکی از این راهکارهاست.
فراگیری علوم قرآنی یکی از راههای بسیار مهم در پر کردن اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان است. آموختن قرآن به عنوان سرمایه مؤثر در بهبود متغیرهای فردی، اجتماعی و فرهنگی و مهمترین سرمایه انسان برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت محسوب میشود.
بهار قرآن در تابستان
همه ساله با به پایان رسیدن فصل بهار دغدغه مشترکی به نام اوقات فراغت در جامعه به چشم میخورد که در بین والدین دانش آموزان رخنمایی بیشتری دارد، چرا که در این مدت فرزندان، فراغت از تحصیل داشته و وقت آزادتری برای خود دارند و بر این مبنا خانوادهها در راستای برنامه ریزی برای آنها دغدغهمند میشوند.
از هزینههای گزاف برخی مؤسسههای خصوصی برای برگزاری کلاسهای اوقات فراغت و کلاسهای آموزشی در این ایام که بگذریم به طرحهای مختلف فرهنگی و دینی دستگاههای متولی امر فرهنگ و تبلیغ در جامعه برمی خوریم که به نوبه خود اگر درست و منسجم و با برنامه ریزی واحدی اجرایی شود، نتایجی گرانسنگ و ارزشی برجای خواهد گذاشت.
از جمله دستگاههای متولی فرهنگ در جامعه که به دلیل اسلامی بودن این مرز و بوم در راستای تعالی دینی نیز تعیینِ برنامه شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در استانها با ادارات کل ارائه فعالیت میکند و در راستای غنی سازی اوقات فراغت برنامههایی را اجرایی کرده است.
آنچه بررسیها نشان میدهد این است که از جمله شاخصهای مهمی که در بحث غنی سازی اوقات فراغت توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای فرهنگی و دینی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، توجه ویژه و متمرکز به بحث قرآنآموزی است، چرا که در سالهای اخیر اوقات فراغت تلاقی مبارکی با ماه مبارک رمضان داشته است.
سفارش به ورزش، بهداشت، گشت و گذار در طبیعت، سیر و سیاحت و صله رحم به طور ویژه مربوط به اوقات فراغت است که در حفظ و ارتقای سلامتی افراد و جامعه نقش مهمی دارند.
برنامه ریزی صحیح اوقات فراغت مبتنی بر مبانی دینی و علمی، روشی مؤثر در هدایت این اوقات در جهت رسیدن به شادابی، عافیت و سلامت نوجوانان و جوانان و در نتیجه سلامت خانوادهها است.
فعالیت ۱۰۰ خانه و مؤسسه قرآنی در سمنان
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به اینکه فراگیری علوم قرآنی سعادت دنیا و در نهایت سعادت آخرت را به همراه دارد، گفت: ۵۴ مؤسسه فرهنگ قرآن و عترت در استان مشغول فعالیت هستند و شهروندان میتوانند در فراگیری علوم قرآنی از این موسسهها استفاده کنند.
حجت الاسلام علی شکری، ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را رسالت این موسسهها عنوان کرد و افزود: از ظرفیت مؤسسههای فرهنگ قرآن و عترت باید در راستای توسعه فرهنگ دینی و قرآنی بهره برد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ خانه قرآن و مؤسسه قرآنی در استان وجود دارد، تاکید داشت: این موسسهها و خانهها هرکدام قشری از مردم استان را در بر میگیرند و این افراد خود در درون خانوادههایشان یک سفیر تبلیغ و ترویج فرهنگ دینی هستند.
وی با بیان اینکه ۶۴ خانه قرآنی شهری و روستایی در استان سمنان وجود دارد، ابراز کرد: از این تعداد، ۳۸ باب متعلق به خانه قرآن و عترت روستایی و ۲۶ باب خانه قرآن و عترت شهری هستند.
شکری با بیان اینکه این زیرساختهای قرآنی میتواند تأثیر بسیار مناسبی در جامعه داشته باشد، افزود: به همین لحاظ برنامههای قرآنی، موسسهها و خانههای قرآنی دارای اهمیت هستند چرا که میتوانند جریان ساز باشند.
وی افزود: وقتی برنامههای قرآنی در خانهها و مؤسسههای قرآنی شهری و روستایی برگزار میشود به طور قطع مخاطبان آن، مسائل را فراگرفته و سپس به خانوادههایشان انتقال میدهند.
وی گفت: آنها این مفاهیم را درک کرده و به دوستان و نزدیکان منتقل میکنند و به همین منوال یک جامعه کوچک از یک برنامه قرآنی متأثر میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: از مجموع ۵۴ مؤسسه قرآنی فعال در استان سمنان ۱۳ مورد در سمنان، ۱۴ مورد در شاهرود، هفت مورد در گرمسار، ۱۲ مورد در دامغان، چهار مورد در مهدیشهر، سه مورد در میامی و یک مورد در سرخه به ثبت رسیده اند.
وی افزود: در شهرستان سمنان همچنین هشت خانه قرآن و عترت شهری و یک خانه روستایی، در شاهرود هشت خانه قرآن و عترت شهری و ۶ باب روستایی در حال فعالیت هستند.
شکری گفت: یک خانه قرآن و عترت شهری و هفت باب روستایی در دامغان، چهار خانه قرآن و عترت شهری و ۹ روستایی در گرمسار و آرادان، سه خانه قرآن و عترت شهری و ۲ خانه روستایی در مهدیشهر، سه خانه قرآن و عترت شهری و ۱۲ روستایی در میامی و همچنین یک خانه قرآن و عترت روستایی در سرخه وجود دارد.
حضور در برنامههای قرآنی و افزایش نشاط در جامعه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خانوادهها را رکن اصلی جامعه دانست و بیان کرد: دعوت و حضور خانواده در برنامههای قرآنی و تشویق جوانان به فراگیری قرآن سبب گسترش سبک زندگی قرآنی و در نهایت افزایش نشاط در خانواده و جامعه میشود.
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت تصریح کرد: انس با قرآن در صورتی محقق میشود که از کودکی در زندگی آدمی حضور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه آموزش قرآن همراه به تشویق باشد، بیان کرد: والدین نباید در فراگیری علوم قرآنی به فرزندان خود سختگیری کنند و از حضور طولانی در محافل قرآنی که سبب خستگی کودکان میشود بپرهیزند.
فضیلت گفت: هر عملی که سبب دلپذیر شدن انس با قرآن میشود دریغ نشود و با صدای آرام و بدون مزاحمت برای دیگران قرآن تلاوت شود.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری برنامههای قرآنی در جامعه به منظور انس بیشتر با قرآن و پر کردن اوقات فراغت افراد با این کتاب الهی، بیان کرد: همکاری و همدلی دستگاههای دولتی، انجمنها و موسسهها در برگزاری برنامههای مختلف قرآنی به ویژه در فصل تابستان و تعطیلی مدارس، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: توجه به آموزش، مفاهیم، تلاوت و فرهنگ قرآن، در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی رونق بسیار خوبی گرفته است.
فضیلت گفت: در این میان دستگاههای اجرایی استان سمنان نیز با درک صحیح از ضرورت گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، از محدوده روخوانی، روان خوانی، تلاوت، تجوید و مفاهیم فراتر رفته اند و با اجرای برنامههای مختلف قرآنی راه موفقی را در ترویج فرهنگ قرآنی در عرصه زندگی فردی و مناسبات اجتماعی مردم آن طوری که در شان نظام اسلامی و مردم مومن این استان است، در پیش گرفته اند.
فعالیت ۵۰ کانون فرهنگی مساجد
فضیلت گفت: انجمنها، آموزشگاههای هنری، مؤسسههای فرهنگی هنری و کانونهای مساجد زیر نظر ادارههای فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکنند که در حال حاضر در شهرستان سمنان نزدیک به ۱۰ انجمن، ۵۵ آموزشگاه هنری، ۴۰ مؤسسه فرهنگی هنری و ۵۰ کانون فرهنگی مساجد وجود دارد که در جمع میتوان گفت ۱۵۰ پایگاه اوقات فراغت در سمنان فعال هستند.
وی افزود: ۵۰ کانون فرهنگی مساجد در زمینههای مختلف از جمله آموزش و تدریس قرآن کریم فعالیت دارند و شهروندان میتوانند با مراجعه به این مراکز از این خدمات بهره گیرند.
وی تاکید کرد: پایگاههای اوقات فراغت در طول سال به اجرای برنامههای مختلف میپردازند، این فعالیتها در فصل تابستان مضاعف خواهد بود و تعداد رشتههایی که در تمامی این پایگاهها در حال برگزاری است بیش از ۳۰۰ رشته را شامل میشود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان خاطر نشان کرد: کانونهای فرهنگی مساجد علاوه بر تمامی آموزشهای فرهنگی هنری، برنامههایی نیز با موضوعهای مذهبی و یا تشکیل گروههای سرودهای انقلابی، مذهبی را در دستور کار خود قرار میدهند و یا مؤسسههای فرهنگی هنری نیز زیر نظر خود میتوانند به آموزش و برپایی برنامههای فرهنگی هنری از جمله برگزاری کنسرتهای موسیقی بپردازند.
آغاز برنامههای غنی سازی اوقات فراغت در مراکز قرآنی سمنان
مسئول امور قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، از آغاز کلاسهای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در موسسهها و مراکز قرآنی این استان خبر داد.
مجتبی نورمحمدی با اشاره به اهمیت آموزش قرآن و مسایل اعتقادی به جوانان و نوجوانان، گفت: تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان بهترین فرصت برای حضور آنان در کلاسهای قرآنی است.
وی با بیان اینکه موسسهها و مراکز قرآنی در طول سال برنامههای آموزشی دارند، تصریح کرد: این مراکز در ایام تابستان و برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان برنامههای ویژهای تدارک دیده اند.
نورمحمدی با اشاره به اینکه این مراکز و موسسهها از فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز رسمی فعالیت هستند، ادامه داد: برگزاری برنامههای اردویی و نشستهای بصیرتی نیز در حاشیه کلاسها و فعالیتهای آموزشی این مراکز و موسسهها برنامهریزی میشود.
مسئول امور قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: در استان سمنان ٥٢ موسسه و مرکز قرآنی تحت پوشش فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند و این مراکز در تابستان سال گذشته و در قالب طرح غنی سازی اوقات فراغت بیش از ١٨ هزار جوانان و نوجوان را تحت پوشش برنامهها و کلاسهای تابستانی قرار دادند.
ضرورت بازشناسی نقش قرآن در ابعاد مختلف زندگی بشر
معاون فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان نیز قرآن مجید را اصل و بنیاد دین اسلام ذکر و بیان کرد: بقای دین و امت اسلامی، در اشاعه و تعلیم و تعلّم آن است.
معصومه کمشیکمر ادامه داد: امام علی (ع) از رسول خدا نقل میکنند «بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و آن را یاد بدهد.»
وی افزود: بالاترین سطح تعلیم قرآن، فراگیری آن همراه با فهم مطالب و رهنمودهای آن است، و پایینترین سطح آن، فراگیری روخوانی و درستخوانی قرآن است.
کمشیکمر اظهار داشت: نقش قرآن در زندگی بشری در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی است، از جمله یکی از مهمترین آنها این است که انسان نیازمند ارتباط مستقیم با آفریننده خود است.
وی گفت: این ارتباط فقط از طریق دسترسی به کلمات خود خداوند، بسیار لذتبخش و اطمینانآور است و این ویژگی به طور کامل، تنها برای قرآن مجید باقی مانده است و هیچ کتاب آسمانی دیگری چنین جایگاهی ندارد.
معاون فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان بیان کرد: بی شک، تربیت و تزکیه انسانها، برخورداری از جامعهای ایدهآل و سعادت جاودانه همگان در گرو شناخت قرآن، انس با آن، کسب معارف والای آن، عمل به احکام و دستورات این کتاب الهی است.
وی اضافه کرد: هر کس میخواهد معنی عشق به پروردگار را بفهمد، باید با کاروان قرآن و قرآنیان همسفر شود و جرعهای از آن را بنوشد.
معاون فرهنگی تبلیغی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان، به همه خانواده توصیه کرد: برنامههای قرآنی را در روزهای فراغت فرزندان خود بگنجانند تا راه رسیدن به سعادت برای آنان هموارتر شود.
۷۳۴۲م/۶۱۰۳