۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83381459
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید بر مشارکت خانواده‌ها در انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس

تهران-ایرنا-مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان با اشاره به تأکید سند تحول بر مشارکت خانواده‌ها در مدارس، اظهار کرد: خانواده‌ها در انتخاب نمایندگان انجمن اولیا و مربیان در مدارس، مشارکت صددرصدی داشته باشند.

براساس اعلام عصر پنج شنبه وزارت آموزش و پرورش، «نورعلی عباسپور» درباره جایگاه انجمن اولیا و مربیان در سند تحول و همچنین نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت اظهارکرد: در تمام اسناد آموزش و پرورش ازجمله مبانی نظری سند تحول بنیادین بر نقش کلیدی خانواده در حوزه تعلیم و تربیت تأکید شده است.

وی تصریح کرد: لازم است در آموزش و پرورش شرایطی فراهم شود که خانواده‌ها در تمام سطوح تصمیم‌گیری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در مدارس ایفای نقش کنند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مشارکت خانواده در مدرسه جز اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش است لذا باید شرایط اجرایی شدن مفاد سند تحول را در این زمینه فراهم کرد.

وی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله انجمن اولیا و مربیان در مدارس، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مأموریت این انجمن ترکیب، خانواده، معلم و دانش‌آموز است به‌نحوی‌که خروجی این سه رکن مدرسه؛ شکوفایی استعدادها، تربیت متوازن و تربیت استعدادها باشد بنابراین اگر هریک از این سه رکن کم‌رنگ جلوه داده شود، فعالیت‌های تربیتی ابتر خواهد ماند.

وی گفت: پایه اصلی در حوزه انجمن اولیا و مربیان، مشارکت خانواده‌ها است. به این معنی که به نسبت میزان افزایش مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌های تربیتی مدرسه، سایر فعالیت‌ها به سهولت پیش خواهند رفت.

عباسپور با اشاره به اینکه مطالبات خانواده‌ها در مدارس توسط نمایندگان انجمن‌ها پیگیری می‌شود، عنوان کرد: اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس با اعضای انتصابی دفتر انجمن اولیا و مربیان به‌عنوان نمایندگان دولت در تعامل با یکدیگر، جریان تربیت را در مدرسه رهبری و هدایت می‌کنند.

وی افزود: تمام اسناد مدرسه باید به امضا روسای انجمن اولیا و مربیان مدارس برسد، همچنین رئیس انجمن اولیا و مربیان عضو اصلی شورای مدرسه و مسئول برنامه‌ریزی اصلی آموزشگاه است.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان با اشاره به شناسایی نقاط کلیدی برای مشارکت خانواده‌ها در مدارس، تصریح کرد: مدیران مدارس باید تلاش کنند که با شناسایی و تقویت این نقاط، میزان مشارکت خانواده‌ها در مدارس را به صد درصد برسانند.

وی از راه‌اندازی اتاق فکر ویژه اولیا باهدف تکریم خانواده‌ها خبرداد وافزود: در سال تحصیلی جاری این طرح در ۱۰ درصد مدارس استانی کشور و ۳۰ درصد مدارس مناطق تهران اجرایی شد و مصمم هستیم امسال این طرح را در تمام مدارس کشور اجرا کنیم.

عباسپور به بازنگری درآیین‌نامه اجرایی مدارس اشاره و تصریح کرد: در نشستی که اخیراً با نمایندگان ویژه اولیا و مربیان مدارس داشتیم، مقرر شد تغییر دربندهای آیین‌نامه اجرایی مدارس در بحث مربوط به خانواده‌ها، با حضور دو نفر از نمایندگان خانواده‌ها و شورای انجمن اولیا و مربیان مدارس صورت گیرد.

وی آموزش خانواده را یکی دیگر از محورهای اصلی کار انجمن اولیا و مربیان عنوان و اعلام کرد: آموزش خانواده‌ها به این معنی است که باید خانواده‌ها، صلاحیت تربیتی را کسب کنند و در فضای تربیتی توانمند شوند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان ادامه داد: برای توانمند کردن خانواده‌ها در مباحث تربیتی اقدام به جذب ۱۰۰۰ مدرس دوره‌های آموزش خانواده کرده‌ایم. همچنین از فیلم‌های آموزشی و کتاب‌های منتشرشده در حوزه تعلیم و تربیت و مشاوره استفاده‌شده است.

شمارگان مجله پیوند ۵۰ هزار نسخه

وی به ایجاد تغییراتی در مجله پیوند اشاره و اظهارکرد: در سال گذشته تغییرات اساسی در گرافیک و صفحه‌بندی مجله پیوند صورت گرفته و هم‌اکنون شمارگان این مجله به بیش از ۵۰ هزار نسخه رسیده است.

عباسپور با اشاره به اهمیت مراکز مشاوره خانواده‌ها تصریح کرد: در دو سال اخیر ۶۰ مرکز مشاوره خانواده در سراسر کشور ایجاد شده و اکنون تعداد این آمار به ۲۴۵ مرکز می‌رسد، البته این مراکز خودگردان بوده و توسط مناطق و با توجه به اعلام نیاز منطقه راه‌اندازی شده است.

وی تأثیر خانواده‌ها را در تربیت کودکان در سال‌های پیش از دبستان و در دوره دبستان، بیش از دوران دیگر تحصیلی دانست و گفت: بر این اساس پیگیر مراکز محلی آموزش خانواده‌ها بر اساس سند تحول هستیم و در سال تحصیلی جدید این مراکز را در مناطق و روستاها با محوریت مدرسه، اجرایی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha