۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۲۶
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 83381816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه‌گذاران شهرک‌های صنعتی خصوصی در آذربایجان‌غربی حمایت می شوند

مهاباد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و ‌توسعه منابع استاندار آذربایجان‌غربی گفت: آمادگی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی توسط بخش خصوصی در این استان وجود دارد و سرمایه گذاران مورد حمایت قرار می گیرند.

رضا حسینی عصر روز پنجشنبه در هجدهمین جلسه مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی که به میزبانی میاندوآب برگزار شد، اظهار کرد: در راستای راه اندازی این شهرک‌ها حمایت مالی، اعطای سریع‌تر مجوزها و اعطای زمین مورد نیاز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی در شهرک های صنعتی اظهار کرد: این‌گونه صنایع می تواند چند برابر بیشتر از پتروشیمی اشتغال زایی داشته باشد، بدین معنا که در پتروشیمی می توان با بیش از ۱۰ میلیارد ریال هزینه یک شغل ایجاد کرد ولی در صنایع وابسته به پتروشیمی با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال یک شغل ایجاد می‌شود.
وی افزود: صنایع پایین دست پتروشیمی یکی از کلیدی ترین موضوعات بوده و می تواند محور توسعه میاندوآب بوده و جلوی مهاجرت را نیز بگیرد.
«حسینی» همچنین از برگزاری همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و تجاری طی روزهای ۱۰ و ۱۱ مهر ماه امسال در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در این راستا می توان میاندوآبی های مقیم داخل و خارج کشور را شناسایی کرده و از آنان برای سرمایه گذاری در استان دعوت به عمل آورد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به موقعیت و فرصت های مناسب جهت سرمایه گذاری در این شهرستان، اظهار کرد: اگر در این شهرستان فضای کسب و کار رونق یابد و به تفکرات طایفه ای توجهی نشود، این شهرستان می تواند، آذربایجان غربی را از نظر اقتصادی و صنعتی مدیریت کند.
وی افزود: در سه سال برای ساماندهی فرآیند دستگاه های اجرایی در طرح های سرمایه گذاری، سیستمی را طراحی کرده ایم تا سرمایه گذار و دستگاه های اجرایی از طی مراحل آگاهی داشته و وقتی برای سرمایه گذاری مراجعه می کنند بدانند چه مراحلی و مجوزهایی نیاز است.
«حسینی» با بیان اینکه این نرم افزار یکی از پایه های اساس کسب و کار است، گفت: این سیستم می تواند نقاط ضعف را بررسی و مشخص کند و سرمایه گذاران از طریق پنجره واحد اقدام کنند تا در اجرای مراحل تسریع شود.
وی همچنین گفت: برای اعطای مجوز ۲ واحد دامداری صنعتی و ایجاد ۲ واحد صنایع تبدیلی مانند خشکبار و میوه خشک کنی به صورت زنجیره ای با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه دامداری و کشاورزی آمادگی وجود دارد و از سرمایه گذاران در این باره حمایت می کنیم.
وی با بیان اینکه به واسطه وجود نمایشگاه های بین المللی و دائمی در میاندوآب امکان صادرات محصول این واحدها وجود دارد، اظهار کرد: در این شهرستان باید به موضوع گردشگری در ترکیب ساحل زرینه رود توجه شود و با تدوین یک طرح جامع می توان در بحث اقتصاد مقاومتی به نتیجه رسید.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: باید تصمیماتی که در این جلسه گرفته می شود به طور جدی نگریسته شود تا به ثمر بنشیند.
جهانبخش محبی نیا با بیان اینکه بیشتر افراد وقت خود را در وبگردی و شبکه های اجتماعی صرف می کنند و از ظرفیت‌های محل سکونت خود بی اطلاع هستند، اظهار کرد: شاید کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت این شهرستان نسبت به ظرفیت‌های محل زندگی خود واقف باشند ازاین رو باید این ظرفیت ها بیان شود.
وی افزود: میاندوآب ظرفیت های مهمی مانند قطب نهال و فرش دارد که می تواند به برند این شهرستان تبدیل شود.
«محبی نیا» با بیان اینکه در خطبه های نماز جمعه شهرستان ها نیز باید به ظرفیت ها اشاره و توجه شود، بیان کرد: در رونق تولید باید هر یک از ما به وظیفه خود عمل کنیم و در این زمینه ائمه جمعه و حوزه نیز نقش مهمی دارد.
وی بیان کرد: توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی و گردشگری از پتانسیل های مهم این شهرستان است که می تواند نقش مهمی در رونق تولید و ایجاد اشتغال در منطقه داشته باشد.
در این جلسه مشکلات چند طرح سرمایه گذاری از جمله کارخانه تولید خودروهای هیبریدی و برقی، مجتمع خدماتی و تجاری، مجتمع خدماتی گردشگری، توسعه شهرک صنعتی میاندوآب و ایجاد ناحیه صنعتی شهر چهاربرج بررسی و راهکارهایی برای رفع موانع سرمایه گذاری ارائه شد.

در حال حاضر ۲۵ واحد از ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی آذربایجان غربی در مساحت بیش از ۶۵۰ هکتاری فعال بوده و بنگاه های تولیدی در آنها مشغول تولید محصولات مختلف است.

۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی در اختیار شهرک های صنعتی بوده و بیش از ۲ هزار قرارداد واگذاری زمین صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان منعقد شده و حدود یکهزار و ۴۰۰ واحد تولیدی تاکنون به بهره برداری رسیده است.

بیش از ۲۳ هزار نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک ها و نواحی مشغول به کار هستند که این آمار نشان از جایگاه صنعت در آذربایجان غربی است.

این استان از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شده است.

۹۸۷۱/‌۶۱۸۵/‌۲۰۹۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha