۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83382583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۹ سالگی کنکور چگونه گذشت

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83382583
۴۹ سالگی کنکور چگونه گذشت

تهران- ایرنا- ۴۸ ساعت پر تنش برای بیش از یک میلیون داوطلب ورود به دانشگاه‌ها به پایان رسید و پرونده چهل و نهمین آزمون سراسری با وجود فراز و نشیب‌های بسیار عصر روز گذشته (۱۴ تیرماه) بسته شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، نزدیک به یک میلیون و ۵۱ هزار داوطلب از میان یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵۴ داوطلبی که در کنکور سراسری سال ۹۸ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ثبت نام کرده بودند، کارت ورود به جلسه را دریافت کردند.
این آمار را حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در اختیار ایرنا گذاشت و گفت: حدود ۹۴ درصد داوطلبان، کارت ورود به جلسه آزمون سراسری را دریافت کرده اند و آمار غائبین واقعی این آزمون بعد از قرائت پاسخنامه‌ها به دست می‌آید.
کنکور امسال در مقایسه با سال گذشته ۶۴ هزار نفر داوطلب بیشتر داشت که منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با ایرنا دلیل آن را ورود دانش آموختگان نظام جدید به مرحله کنکور اعلام کرد.

سال گذشته یک میلیون و ۱۱ هزار و ۸۲۵ نفر در این آزمون به رقابت پرداختند که باز هم زنان گوی رقابت را از مردان ربودند. بر این اساس، ۵۹۹ هزار و ۳۱۳ نفر معادل ۵۹.۲۳ درصد داوطلبان را زنان و ۴۱۲ هزار و ۵۱۲ نفر معادل ۴۰.۷۷ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می دادند.


پایان چهل و نهمین ماراتن کنکور
کنکور سراسری دانشگاه‌ها چهل و نهمین سالگی خود را روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه جاری سپری کرد. در ادامه آمار داوطلبان این آزمون ۴۹ ساله را مرور می‌کنیم.
در این آزمون ۶۴۸ هزار و ۸۴۵ نفر از داوطلبان معادل ۵۷.۹۸ را زنان و ۴۷۰ هزار و ۱۷ نفر معادل ۴۲.۰۲ درصد را مردان تشکیل دادند که این آمار نشان می دهد همچنان زنان نسبت به مردان رغبت و فرصت بیشتری برای ورود به دانشگاه دارند.


تعداد کارت‌های صادر شده
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، برای کنکور امسال تعداد یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ کارت ورود به جلسه صادر شد.
در این میان، برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ کارت و برای گروه علوم انسانی که آزمون آن صبح پنجشنبه ۱۳ تیرماه بود ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ کارت صادر شد.
در نوبت عصر پنجشنبه ۱۳ تیرماه، ۱۰۳ هزار و ۷۲۰ کارت ورود به جلسه برای داوطلبان گروه آزمایشی هنر صادر شد.
در روز دوم کنکور سراسری که جمعه ۱۴ تیرماه بود، برای نوبت صبح و پر متقاضی ترین گروه آزمایشی یعنی علوم تجربی، ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ کارت از سوی سازمان سنجش آموزش کشور صادر شد.
آخرین نوبت آزمون سراسری امسال به گروه آزمایشی زبان‌های خارجی اختصاص داشت که ۱۶۵ هزار و ۶۱۱ کارت ورود به جلسه برای داوطلبان تهیه شد.

مقایسه کنکوری های ۹۷ و ۹۸

سال گذشته در آزمون گروه آزمایشی ریاضی و فنی، در مجموع ۱۴۴ هزار و ۵۵۰ نفر ثبت نام کرده بودند که تعداد داوطلبان سال گذشته نسبت به امسال در این گروه کاهش داشت.
همچنین در آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی، در مجموع ۲۰۵ هزار و ۲۶ نفر ثبت نام کرده بودند و امسال هم علوم انسانی ها بیشتر از سال گذشته میل بیشتری برای رقابت در این گروه آزمایشی داشتند.

در گروه آزمایشی هنر ۱۲ هزار و ۲۶۰ داوطلب واقعی و ۷۸ هزار و ۹۰۹ نفر از سایر گروه ها برای احراز صندلی های دانشگاه ها و مراکز آموزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند و امسال هم تعداد داوطلبان این گروه بیشتر بود.
تعداد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در سال گذشته ۶۴۲ هزار و ۴۵۱ نفر بود، امسال این آمار کمتر بود؛ نکته جالب توجه اینکه گروه علوم تجربی در سال های ۹۷ و ۹۸ پر متقاضی ترین گروه آزمایشی بود.

در گروه آزمایشی زبان های خارجی هفت هزار و ۵۳۸ داوطلب واقعی و ۱۳۸ هزار و ۸۶ نفر نیز از داوطلبان دیگر گروه های آزمایشی که علاقه مندی خود را برای شرکت در این آزمون اعلام کرده بودند، در رقابت تنگاتنگ آزمون سراسری سال ۹۷ برای ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شرکت کردند اما امسال داوطلبان کمتری از این گروه آزمایشی استقبال کردند.

در یک مقایسه آماری درمی یابیم که داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی آزمون سراسری سال ۹۸ بیشتر از سال گذشته بوده اما در گروه آزمایشی علوم تجربی تعداد داوطلبان امسال کمتر از سال ۹۷ است با این حال وزیر علوم اعلام کرد که در کنکور امسال گروه آزمایشی علوم تجربی ۵۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده است.


حوزه‌های آزمون
آزمون امسال در ۳۸۱ شهرستان و بخش کشور، ۵۱۸ حوزه امتحانی همچنین ۱۹ کشور خارجی در ۲۰ حوزه امتحانی برگزار شد.


کنکور ۹۸ در ۱۹ کشور دنیا
آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌های سال ۱۳۹۸ در ۱۹ کشور شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، آلمان، امارات، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، فرانسه، انگلیس، قطر، کویت، لبنان، مالزی، اتریش، گرجستان و اوکراین و با حضور ۵۸۷ داوطلب در گروه‌های پنجگانه علوم انسانی، علوم تجربی، ریاضی، هنر و زبان‌های خارجی همچنین در ۳۵ حوزه امتحانی توسط سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.
این رقابت تنگاتنگ در حوزه خارج از کشور از عصر پنجشنبه (۱۳ تیرماه) با آزمون اختصاصی هنر آغاز شد و در صبح جمعه با امتحان رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی و عمومی هنر و زبان‌های خارجی ادامه یافت.
عصر جمعه ۱۴ تیرماه با برگزاری آزمون اختصاصی زبان‌های خارجی پایان پذیرفت.
رشته علوم تجربی با ۲۸۴ داوطلب بیشترین تعداد داوطلبان خارج از کشور را به خود اختصاص داد.
امارات عربی متحده با ۱۰۷ داوطلب بزرگترین حوزه کنکور سراسری خارج از کشور محسوب می‌شود. معاون سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دبی و امارت‌های شمالی ضمن حضور در محل آزمون سراسری در مدرسه نمونه و بین‌الملل توحید ایران در دبی، طی بازدید و گفت‌وگو با ناظران و مسئولان برگزاری کنکور، از حسن اجرای آن اطلاع حاصل کرد.


پیرترین و جوان‌ترین کنکوری‌های ۹۸
کنکور سراسری تنها بین جوانان مخاطب ندارد بلکه هر ساله مخاطبان با سن کم و یا سنین بالا، پای به میدان رقابت برای کسب صندلی‌های دانشگاه می‌گذارند تا شانس خود را امتحان کرده باشند.
امسال امیرمحمد کاملی متولد سال ۸۳ از استان تهران در گروه آزمایشی علوم تجربی و سیاوش دینوری متولد ۱۳۱۷ از استان کرمانشاه در گروه آزمایشی علوم انسانی، خاص ترین کنکوری‌ها از نظر سنی بودند.


زمانبندی سایر فرایندهای آزمون ۹۸
طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، نتایج اولیه این آزمون که بیم و امیدی دیگر را برای داوطلبان به دنبال دارد، دهه دوم مردادماه منتشر می‌شود و بلافاصله بعد از آن فرایند انتخاب رشته آغاز می‌شود.
مرحله‌ای که سرنوشت سازترین قسمت کنکور سراسری است و آینده داوطلبان را تعیین می‌کند.


ظرفیت پذیرش
کنکور امسال مانند سال گذشته حدود ۷۲۰ هزار ظرفیت پذیرش دارد که آمار واقعی قبولی‌ها انتهای شهریورماه مشخص می‌شود. سال آینده نیم قرن از عمر کنکور در ایران می‌گذرد، ۵۰ سالی که تیرماه تابستان را داغ‌تر و سوزان تر برای مشتاقان ورود به دانشگاه می‌کند.
مسئله حذف کنکور سالهاست تبدیل به دغدغه سکانداران آموزش عالی و البته خانواده بزرگ داوطلبان این آزمون بزرگ شده است.
البته هم اکنون ۸۵ درصد رشته‌ها تنها با شرط معدل و سابقه تحصیلی، داوطلبان را می‌پذیرند اما همچنان رقابت‌های داغ و تنش زا بر سر رشته‌های درجه یک دانشگاه‌ها ادامه دارد و مشخص نیست چه سالی و چه زمانی قرار است بار کنکور از دوش داوطلبان در ایران برداشته شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha