۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 83383375
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 برج‌های تاریخی روستای شال خلخال مرمت می‎شود

اردبیل _ ایرنا _ عملیات اجرایی مرمت برج‌های تاریخی روستای شال واقع در بخش شاهرود شهرستان خلخال روز شنبه آغاز شد.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلخال، این برج‌های خشتی با همکاری و مشارکت انجمن‌های مردم نهاد روستای شال و دهیاری روستا مرمت می‌شود.

محمدرضا شایقی افزود: نقشه مرمتی برج‌ها تهیه شده و قرار است بدون هزینه کرد بخش دولتی و با تأمین اعتبار از سوی تشکل‌های مردم نهاد غیر دولتی و دهیاری روستای شال این پروژه اجرا شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خلخال همچنین با بیان اینکه این برج‌ها مربوط به دوره صفویه است، گفت: در روستای شال سه برج با کاربردهای نظامی مطالعه شده که یکی از انها نیمه سالم و ۲ مورد دیگر از بین رفته است.

شایقی با بیان اینکه برج نیمه سالم این روستا در حال مرمت و پس از اتمام این برج ۲ مورد دیگر نیز احیا خواهند شد، اظهار کرد: تمامی عملیات مرمت از سوی اداره میراث فرهنگی شهرستان نظارت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روستای شال از روستاهای گردشگری شهرستان خلخال بوده و به دلیل واقع شدن در مسیر جاده کلور- درام به منجیل از نظر گردشگری حائز اهمیت است، افزود: مرمت برج‌های تاریخی منجر به جذب گردشگر به روستا و در ادامه توسعه ورونق صنعت گردشگری منطقه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، او همچنین با اشاره به قرار گرفتن در فصل گردشگری و ضرورت تسریع در عملیات اجرایی پروژه احیا و مرمت برج تاریخی شال گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب پروژه، عملیات مرمت این برج تا یک ماه دیگر به پایان می‌رسد.

روستای تاریخی شال از توابع بخش شاهرود خلخال در ۴۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان واقع شده است.

زمستان سال گذشته بیش از ۲۰۰ قطعه اشیای تاریخی مربوط به عصر آهن در جریان یک حفاری غیر مجاز در این روستا کشف و ضبط شد.

۷۱۱۹/‏۶۰۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha