۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 83384431
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غربالگری  ۱۰۰ درصدی مشمولان طرح ملی کنترل فشار خون در زنجان

زنجان - ایرنا - بسیج ملی کنترل فشار خون از جمله طرح های موفق در استان زنجان به شمار می رود که وفاق و همدلی دستگاه های مختلف به پوشش حدود ۱۰۰ درصدی گروه های هدف این طرح منجر شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون ۱۵ تیر جاری همزمان با سراسر کشور در این استان نیز به پایان رسید و بر پایه آمارهای اولیه همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار بالای ۱۸ سال و بیماران کلیوی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در کنار اجرای این طرح مهم، آموزش هایی درباره سبک زندگی درست، تغذیه سالم، فعالیت های فیزیکی مناسب، عدم مصرف دخانیات، کاهش استرس و عوامل تاثیر گذار در روان با هدف پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون به گروه‌های هدف ارائه کرد.

وی ادامه داد: شهروندان زنجانی بین ۲ تا سه برابر میانگین جهانی نمک مصرف می کنند که این موضوع بسیار مهم از جمله عوامل اثر گذار در بروز بیماری پرفشاری خون است که کمتر به آن توجه می‌شود.

صائینی اظهار داشت: بر این اساس بسیج ملی کنترل فشار خون از طرح‌های مهم کشوری و این استان است و دستاورد بسیار مهمی را به دنبال داشته زیرا عموم مردم و گروه های هدف بیش از گذشته با عوارض ناشی از ابتلا به بیماری فشار خون آگاه شدند و در این میان اطلاع رسانی رسانه‌های گروهی و به ویژه خبرگزاری‌ها نقش پررنگ‌تری داشته است.

وی افزود: زنجان با اجرای کامل این طرح از جمله استان‌های پیشرو و موفق در بین دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی است که این مهم در گرو برنامه ریزی مدون بوده و از ابعاد مختلف اقدامی بسیار خوب و ارزشمند به شمار می رود.

صائینی اضافه کرد: بین ۱۴ تا ۱۶ درصد افراد غربال شده در استان بیماریابی و برای درمان های لازم به پزشکان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده شدند که در صورت نیاز و برای بررسی بیشتر به متخصصان مربوطه ارجاع داده می شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با احصای دقیق و آنالیز موارد ثبت شده می توان به آمار قطعی دست یافت اما پیش بینی ها نشان می دهند ۲۰ درصد شهروندان زنجانی به بیماری فشار خون مبتلا هستند.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۴۳ درصد علت مرگ و میر در کشور را بیماری‌های قلبی و عروقی تشکیل می‌دهد که یکی از عامل‌های مهم این بیماری، پرفشاری خون است و در این میان آموزش‌ها و آگاهی نقش بسیار اثر گذاری در کاهش مرگ‌ها و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارد.

جمعیت ۵۳۶ هزار و ۶۵۰ نفری افراد بالای ۳۰ سال در این استان مشمول اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بودند که از ۱۷ خرداد امسال تا ۱۵ تیر جاری غربال شدند.

۹۶۴۶/‏۶۰۸۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha