۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 83385339
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تدوین ۲ هزار استاندارد ملی در سال رونق تولید

۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 83385339
تدوین ۲ هزار استاندارد ملی در سال رونق تولید

همدان- ایرنا - دست کم ۲ هزار استاندارد ملی با هدف روان سازی صادرات و کیفیت بخشی کالاهای داخلی در سال رونق تولید در سراسر کشور تدوین می شود.

هم اینک شمار استانداردهای موجود در کشور به ۳۲ هزار رسیده است، این رقم تا سال ۱۳۵۷ از ۲ هزار و ۲۰۰ عدد هم تجاوز نمی‌کرد.

اما حالا بر اساس نیاز کشور هر سال بین ۲ تا سه هزار استاندارد در بخش‌های مختلف تدوین و یا تجدید و بازنگری می‌شوند.

امسال تدوین دست کم ۲ هزار استاندارد ملی هدفگذاری شده که بخش ایمنی و سلامت مصرف کنندگان مانند استانداردهای خودرو، مواد غذایی، بهداشت و همچنین رونق صادرات در اولویت قرار دارند.

برای دستیابی به این هدف جمعی از نخبگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، شرکتهای تخصصی تائید صلاحیت شده و مدیران کنترل کیفی صنایع با کارشناسان استاندارد مشارکت می‌کنند.

چیستی و چگونگی خود این مشارکت نیز در چهارچوب و مقررات خاصی با عنوان استاندارد شماره پنج تعریف و تدوین شده است.

دانش افزایی لازمه استاندارد نویسی

به گفته یکی از کارشناسان پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد تدوین استانداردهای جدید و بازنگری تدوین شده‌های گذشته از وظایف و یکی از ارکان این سازمان به شمار می‌آید.

تدوین، نشر و اجرا سه رکن اساسی است که سازمان ملی استاندارد هر سال برای آن انرژی و بودجه و زمان زیادی مصرف می‌کند تا به اهداف پیش بینی شده‌اش برسد.

یکی از برنامه‌های اثر بخش برای دستیابی به این هدف‌ها بروز رسانی دانش فنی و آگاهی‌های مشارکت کنندگان در فرآیند تدوین و تجدید نظر استاندارد است که توسط کارشناسان خبره این سازمان انجام می‌شود.

در همین راستا روز یکشنبه یک کارگاه آموزشی چهار ساعته در همدان برگزار شد که یکصد نفر در آن شرکت کرده و با آخرین شیوه‌های «استاندارد نویسی» آشنا شدند.

تدوین ۵۰ استاندارد بین المللی

دکتر حاجی رضا احمدی مدرس این کارگاه دانش افزایی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا وجود افراد متخصص و علاقه مند برای تدوین استاندارد را لازم و آموزش مستمر آنها را ضروری دانست و تاکید کرد: همدان از مناطق مستعد و فعال در زمینه تدوین و تجدید استانداردهای ملی لقب گرفته است.

کارشناس پژوهشگاه سازمان ملی استاندارد گفت: بخشی از ۲ هزار استاندارد ملی که امسال تدوین می‌شود بر عهده اداره کل همدان و دوره آموزشی امروز گام نخست برای آغاز وظایف محوله محسوب می‌شود.

به گفته احمدی کمتر از ۲ هفته دیگر کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای بین المللی در همدان اجرا می‌شود.

وی در ادامه این گفت و گو از تدوین ۵۰ استاندارد بین المللی در کشور خبر داد و اضافه کرد: این استانداردها در دست اقدام است و براساس توان و ظرفیت کشور طراحی و تدوین می‌شود که امسال مواد غذایی و مواد معدنی در اولویت قرار گرفته‌اند.

به گواه آمارهای موجود ایران توانسته تاکنون ۲۸ استاندارد بین المللی را به تدوین و به ثبت برساند.

سهم همدان ۴۰ استاندارد ملی

مدیرکل استاندارد همدان نیز از تهیه و تدوین ۴۰ استاندارد ملی در سال جاری خبر داد که موافت نامه‌های آن دریافت و در مراحل مقدماتی کار قرار دارد.

محمد مددی گفت: جامعه دانشگاهی و بخش خصوصی به ویژه اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی ارتباط تنگاتنگی با مجمع استاندارد در زمینه تدوین و تجدید نظر و همچنین تحقیق و پژوهش دارند.

سال گذشته با همکاری این دانشگاه طرح تحقیقاتی بزرگی برای نخستین بار در کشور انجام شد که در آن تأثیر استاندارد سازی بر تولید ناخالص ملی ارزیابی و بررسی شد.

به گفته مددی سازمان استاندارد، دست علاقه مندان و متخصصان را برای تدوین استانداردهای جدید که به ارتقای کیفیت تولیدات داخلی و توسعه صادرات کمک کند را به گرمی می‌فشارد و با این اشخاص حقیقی و حقوقی برابر با تعرفه و قوانین سازمان قرارداد همکاری منعقد می‌شود.

سازمان ملی استاندارد ایران مرجع و مسئول تدوین استانداردهای لازم برای همه کالاهای تولید شده در کشور به غیر از محصولات دارویی و نظامی است.

۷۵۲۷/‏۲۰۸۷

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha