وزیر دفاع: راهزنی دریایی انگلیس بی‌پاسخ نمی‌ماند

بندرعباس - ایرنا - وزیر دفاع گفت: توقیف نفتکش حامل سوخت ایران توسط نیروی دریایی ارتش انگلیس در جبل‌الطارق خلاف موازین بین‌المللی بوده و یک نوع راهزنی دریایی است و جمهوری اسلامی که همواره با راهزنی دریایی قاطعانه مبارزه کرده، این نوع راهزنی دریایی را تحمل نخواهد کرد و بی پاسخ نخواهد گذارد.

امیر سرتیپ امیر حاتمی روز دوشنبه در ابتدای مراسم تحویل شناورهای کلاس حیدر به ناوگان شناوری مرزبانی ناجا در بندرعباس با اشاره به نقش خطیر و حساس نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت اظهار داشت: مأموریت یگان مرزبانی دریایی جمهوری اسلامی به خصوص در حوزه مرزهای دریایی میهن اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تاکنون توانسته است با اقتدار، رسالت خود را در حراست از مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین تولید امنیت به مرحله اجرا گذاشته و هرگونه گزندی را با هوشمندی و هشیاری دفع نماید.

وزیر دفاع با اشاره به موقعیت حساس جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت ژئوپلتیک خود با ۱۲ کشور دارای مرز آبی است و بر این اساس ضروری است تا یگان‌های مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از قابلیت و توانمندی ویژه ای برای اجرای مأموریت‌های خطیر خود برخوردار باشد لذا بنابراین اساس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با تمام توان آماده است تا در راستای افزایش توان رزم نیروی انتظامی در حوزه دریایی، حفاظت و صیانت از آب‌های ایران اسلامی، یگان مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را با بروزترین تجهیزات مجهز و تسلیح نماید.

وی با بیان تلاش متخصصین صنعت دفاعی در ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح گفت: شناورهای گشتی با قابلیت جستجو و نجات کلاس حیدر با رعایت کامل استانداردهای بین المللی و متناسب با مأموریت‌های ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مرزهای حیاتی آبی ساخته و در اختیار این یگان مقتدر قرار گرفته است.

امیر سرتیپ حاتمی در تشریح قابلیت‌های این شناورهای گفت: شناورکلاس حیدرناوگان شناوری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هیدرو دینامیکی بالا، دارای ویژگی‌های تعادل و تحرک در فورس های بالا و دریای مواج؛ متناسب با قابلیت‌های مورد انتظار از شناورهای SAR به ویژه قابلیت Self-righting جهت حفظ تعادل و غرق نشدن شناور حتی در زوایای رول بالا (۱۸۰ درجه) ساخته شده و با مأموریت جستجو و نجات و نیز گشت و کنترل و بازرسی دریایی، مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ساخت این شناور متناسب با نیاز دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده است گفت: شناور کلاس حیدر از سرعت، برد دریانوردی، قابلیت حرکت در موج، قابلیت زیست و همچنین ارتقا ویژگی‌های رقابتی در مقایسه با شناورهای SAR موجود در دنیا برخوردار است.

وی تصریح کرد: ساخت این شناورها از سال ۱۳۹۶ آغاز، تکمیل و پس از انجام آزمایشات ساحل و دریا، مراسم الحاق این شناورها به دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته است.

امیر سرتیپ حاتمی در ادامه با اشاره به توانمندی صنعت دریایی وزارت دفاع در ساخت و تولید پیشران "واتر جت ملی" که سال گذشته در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد اظهار داشت: خدا را شاکریم که امروز متخصصان صنعت دریایی وزارت دفاع به رغم تحریم‌های ظالمانه توانستند با تکیه بر دانش بومی و اتکا به سرمایه‌های انسانی متعهد و متخصص داخلی با به کار گیری "پیشران واتر جت ملی " در شناورهای کلاس حیدر، خود باوری، غرور ملی و عزم و اراده ایرانی را به معنای واقعی کلمه عینیت بخشند.

وزیر دفاع در ادامه با تشریح قابلیت‌های شناور کلاس حیدر با اشاره به دریانوردی و قدرت مانور بالا در دریای مواج توسط این شناور گفت: متخصصین صنایع دریایی وزارت دفاع با بهره گیری از دانش و ظرفیت ای جاده شده در مجموعه دریایی وزارت دفاع توانستند این فناوری را در شناورهای گشتی جستجو و نجات پیاده سازی نمایند.

امیر سرتیپ حاتمی با بیان پیشرفت‌های دریایی باوجود تحریم‌های دشمنان ایران اسلامی افزود: تجهیزات و سامانه‌های اصلی به کار رفته در این شناورها از قبیل سامانه رانش، به دست متخصصین داخلی و متناسب با استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده است.

وزیر دفاع با اشاره به پیشرفته بودن قطعات زیر سامانه‌ها و فناوری به کار رفته در شناور کلاس حیدربیان کرد: از این فناوری می‌توان در توسعه طرح‌های مربوط به شناورهای آمبولانسی، آتشخوار، گشت، مبارزه با قاچاق، شناور گارد ساحلی وهمچنین شناورهای با مأموریت‌های نظامی و حمل تسلیحات بهره برد.

شناورهای کلاس "حیدر" با حضور وزیر دفاع و فرمانده ناجا در مجتمع صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ناوگان شناوری مرزبانی نیروی انتظامی پیوستند.

شناورهای کلاس حیدر با فرم بدنه و قابلیت هیدرو دینامیکی بالا در دریای مواج دارای تعادل و تحرک است.
این شناور حتی در زاویه ۱۸۰ درجه هم دارای قابلیت حفظ تعادل و غرق نشدن بوده که برای مأموریت‌های جست و جو و نجات، گشت و کنترل و بازرسی دریایی کاربرد دارد.
این شناورها بومی شده کلاس جهانی شناورهای امداد و نجات بوده که قابلیت فنی آن مانند سرعت برد دریانوردی و قابلیت حرکت در موج آن ارتقا یافته است.
طول این شناور ۱۹ و سه دهم متر، چهار و ۶ دهم متر عرض، ۲ و هشت دهم متر ارتفاع، یک و ۲ دهم متر ارتفاع عرشه اصلی و آبشخور و ۳۵ گره دریایی (۷۵ کیلومتر بر ساعت) سرعت دارد.
ساخت این شناور سال ۹۶ آغاز شده بود که بر روی آن ۱۲۸ هزار نفر ساعت، ۱۱ هزار فعالیت اجرایی کار شده و ۵۱۰ سامانه مکانیکی، تاسیساتی، الکترونیکی، ناوبری و مخابراتی نصب و اجرا شده است.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه در این مراسم گفت: همه مراحل طراحی و ساخت این شناور بدست متخصصان توانمند کشورمان در این سازمان انجام شده است.
امیر دریادار امیر رستگاری ادامه داد: شناورهای کلاس حیدر متناسب با مأموریت‌های دریایی و نیاز مرزبانی ساخته شده که هم در آب‌های کم عمق و هم نیمه عمیق و عمیق دریایی قابلیت بر اساس سرعت تعریف شده را دارد.
وی بیان داشت: صندلی‌های جاذب ارتعاش و شک این شناورها می‌تواند سرنشین‌ها را در شرایط طوفان دریایی حفظ کند و ساخت شناور کلاس حیدر موجب ۲۰ درصد صرفه جویی ارزی برای کشور شده است.
وی یادآورشد: افزون بر ۷۰ درصد تجهیزات استفاده شده در این شناور داخلی بوده و سامانه‌های ناوبری و کمک ناوبری آن هم از قابلیت‌های این شناور است که با ورود آن به تجهیزات مرزبانی موجب افزایش توان رزمی در آب‌های دریایی می‌شود.
وی افزود: ۳۰ مرکز پژوهشی، دانشگاهی، دانش بنیان و متخصصان دریایی صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی در این زمینه همکاری داشته اند.

۳۲۱۹/‌۶۰۴۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha