۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱
کد خبرنگار: 2285
کد خبر: 83386237
T T
۰ نفر

نشست «میان افغانان» در دوحه؛ کشتار در غزنی

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱
کد خبر: 83386237
نشست «میان افغانان» در دوحه؛ کشتار در غزنی

کابل- ایرنا- بیش از ۶۰ تن از افغانان به نمایندگی از سیاسیون، زنان، جوانان و رسانه های این کشور، دیروز و امروز با نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار کردند.

هفتمین دور مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر پس از شش روز مذاکره پشت درهای بسته، روز یکشنبه به خاطر برگزاری نشست «میان افغانان» به مدت دو روز دچار وقفه شد.

اگرچه مقام‌های آمریکایی ابراز امیدواری کرده‌اند که دیدار میان افغانان به مذاکره مستقیم دولت افغانستان و طالبان بیانجامد، اما نتیجه دو دور مذاکره قبلی میان افغانان در مسکو، چنین چشم اندازی را به دست نمی‌دهد.

آنچه که دیروز و امروز از نتیجه دیدار میان افغانان و طالبان در قطر منتشر شده است، در حد تعارفات رد و بدل شده میان دو طرف بود.

دیروز وقتی نمایندگان سیاسی طالبان در میز مذاکرات میان افغانان، با هیأت اعزامی از افغانستان، لبخند رد و بدل می‌کردند، بازوی نظامی این گروه، انفجار قدرتمندی را در غزنی انجام داد که نزدیک به ۲۰۰ مجروح و ۱۲ کشته برجای گذاشت.

ناظران سیاسی به دلیل عدم حضور نمایندگان دولت قانونی افغانستان در هیأت اعزامی برای گفت و گوی میان افغانان، نتیجه این نشست را از پیش شکست خورده اعلام کرده‌اند.

شماری از نمایندگان مجالس سنا و شورای ملی نیز در گفت و گو با رسانه‌های محلی، نسبت به ترکیب هیأت اعزامی برای گفت و گوی میان افغانان انتقاد کردند.

به اعتقاد آنان، این ترکیب نمی‌تواند از دولت و ملت افغانستان نمایندگی کند.

شماری از سیاسیون افغانستان مانند گلبدین حکمتیار نیز اساساً اعزام این هیأت بدون حضور نمایندگان دولت به قطر را خلاف منافع ملی ارزیابی کرده‌اند.

هفتمین دور مذاکرات صلح میان نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر، از فردا سه شنبه پس از دو روز وقفه به کار خود ادامه می‌دهد.

دو طرف مذاکره کننده تا کنون در مقابل رسانه‌ها، به کلی گویی اکتفا کرده و نتیجه این مذاکرات همچنان محرمانه مانده است.

کارشناسان حوزه افغانستان معتقدند زمانی این مذاکرات به نتیجه ملموس می‌رسد، که مذاکره مستقیم میان طالبان و کابل صورت گیرد. اما طالبان گفت و گوی مستقیم با دولت افغانستان را به بعد از خروج نیروهای غربی از این کشور منوط کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha