۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 1675
کد خبر: 83386962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» منتشر شد

تهران- ایرنا- نویسندگان در این کتاب دانشگاهی تلاش کرده‌اند که ساختاری قانونی برای تبلیغات تجاری رسانه‌ها خصوصاً صداوسیمای را به قانونگذار پیشنهاد دهند تا حقوق مخاطب، در برابر تبلیغات متعدد و متکثر رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون جدی‌تر گرفته شود.

کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» تازه‌ترین اثر دکتر سیدمحمد مهدی‌زاده، نظریه‌پرداز حوزه رسانه و استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبایی است که با همکاری مشترک محسن غلامی، پژوهشگر حقوق رسانه به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات مجد روانه بازار شده است.

مولفین در این کتاب دانشگاهی، ضمن مروری بر تاریخ‌نگاری تبلیغات و بویژه آسیب‌شناسی فرآیند تجاری‌سازی رسانه‌ها خصوصاً تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، به بررسی و تحلیل قوانین مصوب داخلی نسبت به این پدیده فراگیر امروزی در رسانه‌های جمعی پرداخته‌اند.

همچنین کتاب پس از مطالعه تطبیقی قوانین برخی کشورها درباره تبلیغات تجاری رسانه‌ها، و نیز کنکاشی در مبانی فقهی حقوق اسلام و قواعد حقوق بین‌الملل، نهایتاً در رویکرد اصلی خود به تدوین گزاره‌های «حقوق مخاطب» و بایسته‌های قانونی تبلیغات در تلویزیون و رسانه‌های جمعی می‌پردازد.

بر همین اساس کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» ضمن تأکید جدی بر خلأ قانونی کشورمان نسبت به این جریان از تجاری‌سازی، به ارائه و پیشنهاد یک ساختار حقوقی و قانونی مدون پیرامون تبلیغات تجاری رسانه‌ها دست می‌زند. این اثر پژوهشی از این جهت قابل اعتناست که می‌تواند زمینه‌ای برای پژوهش صاحب‌نظران حقوق ارتباطات و نیز راهنمایی برای قانونگذار کشورمان در تدارک نظام جامع تبلیغاتی مدنظر قرار گیرد.

در دیباچه کتاب آمده است: «تبلیغات تجاری تلویزیون برای مخاطب، دست کمی از خدمت عمومی ندارد، به‌شرطی که اطلاع‌رسان، و نیز مانع از تجاری‌سازی متقلبانه و فریبنده باشد. تبلیغاتی که سبک زندگی‌ساز است چه بسا اگر تابع قانون نباشد و یا ضمانت مدنی و کیفری بر آن مستولی نگردد، موجد ضرر به مخاطب و نهایتاً تضییع حقوق مصرف‌کننده است. بنابراین مخاطب تلویزیون و افکار عمومی باید در حمیّت قانون باشند تا حقوقشان حفظ شود و احیاناً در صورت تخطی از آن، توان و فرصت جبران خسارت داشته باشد؛ پس نیازمندیم به تجویز مصادیق حقوق مخاطب، گزاره‌سازی از بایسته‌های تبلیغاتی و نیز تطبیق این‌ها بر هم».

کتاب «حقوق مخاطب در تبلیغات تجاری رسانه» نوشته دکتر سیدمحمد مهدی‌زاده و محسن غلامی در ۲۷۶ صفحه و به قیمت ۴۲ هزار تومان توسط انتشارات حقوقی «مجد»، در هفته جاری چاپ و روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha