نشست خبری عوامل سریال گاندو ظهر امروز (سه شنبه / ۱۸ تیر) با حضور مجتبی امینی تهیه کننده، جواد افشار کارگردان، آرش قادری نویسنده، پیام دهکردی، وحید رهبانی، خسرو شهراز، مجید نوروزی، پندار اکبری، عرفان ابراهیم، علی افشار، کمند امیر سلیمانی، آزیتا ترکاشوند و نیلوفر شهیدی بازیگران و مصطفی سلطانی مجری طرح در سالن مذاکرات مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
افشار در این نشست گفت: گاندو مطالبه گر است و مطالبه حق و حقوق مردم ایران، ما تمام تلاشمان را کردیم تا یک کار خوب روی آنتن برود.
امینی نیز گفت: تولید این سریال سخت بود اما بعد از تولید نگران بودیم چطور این سریال پخش خواهد شد و چه بازتابی خواهد داشت؛ خوشحالیم مردم با این سریال همراه شدند. گاندو درد و دل مردم بود و امروز در ارتباط تلفنی با مردم در روابط عمومی، متوجه شدیم هر چه از دل بر آید بر دل نشیند.
گاندو از تخیل و واقعیت
قادری درباره حواشی و حقیقی یا تخیلی بودن این فیلمنامه تصریح کرد: دیروز یک خبرگزاری مصاحبهای با من کرد و تیتر زده ۸۰ درصد از کار تخیلی است، اما این تیتر حقیقت نداشت. ما صد درصد به پرونده حقیقی وفادار بودیم، اما احتیاج به داستانهایی داشتیم که سریال را جذاب کند. درباره پرونده جیسون رضائیان همه چیز مو به مو حقیقت داشت. ارتباط داشتن یک پرونده امنیتی با چند داستان دیگر احتیاج به خلاقیت دارد و باید از تخیل استفاده کرد.
افشار نیز تصریح کرد: وظیفه نویسنده این است که پرونده امنیتی را کاملاً در فیلمنامه سریال وارد کند و داستان و تخیل نیز به آن اضافه کند در غیر این صورت باید یک کار مستند ساخت نه سریال.
وی درباره نبود سارا خویینی ها در اواسط فیلمنامه و حذف کاراکتر مرجان گفت: باید داستان را به گونهای جلو میبردیم که مرجان قسمتی از داستان باشد و جیسون در فیلمنامه خوب جا بیفتد، بعد دیگر نیازی به این کاراکتر نبود.
یک سال پژوهش
کارگردان گاندو افزود: یک سال پژوهش انجام شد تا نوشتن گاندو آغاز شود و بعد توانمندی نویسنده بود که باعث شد همه داستانها به هم مربوط شود.
نویسنده گاندو بیان کرد: پنج هزار صفحه فیلمنامه گاندو را بازنویسی کردم و در طول این همه سال فعالیت تاکنون یک فیلمنامه را پنج بار بازنویسی نکرده بودم؛ اما به خاطر حساسیتها این بازنویسی انجام شد.
افشار درباره شخصیت محمد اظهار داشت: بازخورد درباره شخصیت محمد عالی بود. مردم حتی نگران بازیگر این نقش بودند. همه از ما میخواستند این سریال در فصلهای دیگر با همین بازیگران جلو برود.
وی ادامه داد: در اندازهای نیستیم که وارد مباحث سیاسی شویم؛ به نظر من برجام اتفاق خوبی بوده است و باید یک بار هم شده این اتفاق میافتاد تا عهدشکنی امریکا ثابت شود و چه اتفاقی بهتر از این.
هزینه گاندو از آنام کمتر بود
افشار با تاکید بر اینکه سریال گاندو سریال درجه ب بوده است و در صدا و سیما بودجهها شفاف است گفت: درباره هرینه سفر چین وترکیه و هزینهها سریال آنام با بودجه دولت ساخته شد و من تعجب میکنم چطور مشاور رئیس جمهوری میگوید بودجه برای ساخت سریال ندارد در صورتی که بودجه آنام را خود پرداخت کرده است. من می توانم به جرات بگویم که بودجه گاندو از آنام پایینتر بود. زمانی که آنام ساخته شد پراید ۲۰ میلیون بود و امروز گرانتر شده است. باید بودجه گاندو چند برابر میشد، اما اینگونه نبود. مجری طرح شهید آوینی بوده و کاملاً مشخص است بودجه این کار از کجا آمده است.
افشار ادامه داد: سفر چین بخشی از این سریال بوده و به جای چین میتوانست هر کشور دیگر باشد. سفر به چین به صرفه تر بود.
امینی اعلام کرد: گاندو در چند فصل قرار است ساخته شود و سوژه فصل دو در چند گزینه انتخاب شده است؛ اما اولویت، سوژه فصل دوم را مشخص خواهد کرد. کسانی که خیلی نگران هستد گاندو دو در چه رابطه ساخته خواهد شد بهتر است عملکردشان را درست کنند شاید خودشان سوژه گاندو شوند.
مسئولان فاسد نباید حاشیه امن داشته باشند
افشار افزود: نباید حاشیه امنی برای مسئولان و برخی افراد وجود داشته باشد و همه باید بدانند گاندو آمده است تا خیلیها را نگران کند.
دهکردی نیز گفت: این اتفاق باید سالها پیش میافتاد، مردم ما تشنه اعتمادسازی و حقیقت گویی هستند. اعتماد مردم شکسته شده است و باید برای اعتمادسازی قدم برداشت. گاندو پرده از ۲۰ درصد از مشکلات و فسادها برداشت و فریاد میزند هر کسی میتواند ظاهر و موقعیت اجتماعی خوبی داشته باشد اما فاسد یا دزد باشد.
شهید آوینی سیاستهای شفاف دارد
کارگردان سریال گاندو درباره سیاستهای پشت پرده ساخت گاندو گفت: تلویزیون، شبکه سه و حمایتهای مردم پشتوانه ساخت این کار بودند. مؤسسه شهید آوینی نیز سیاستهای خودش را داشته و همیشه جسارت به خرج داده است. ما ابتدا نگران سانسورها و ممیزیها بودیم ولی از خودمان شروع کردیم حقیقت را گفتیم و همراه شدیم.
چرا دولت منتقد است
افشار درباره هجمهها از طرف دولت برای این سریال گفت: اشتباه و بی اعتمادی باعث شد این هجمه شکل بگیرد. سالها پیش سریال عالیجناب ساخته شد و شخص رئیس جمهوری را نشان داد. (مسعود) بهنود و خبرنگار بی. بی. سی این سریال را میبینند و صدایشان در میآید و نقد میکنند، مسئولان دولت چرا ناراحت شدند؟
امینی عنوان کرد: این پرونده توسط سپاه پیگیری شده است، تمام صحبتهای با افراد توسط سپاه انجام شده است، ما نیز از سپاه اطلاعات را گرفتیم.
از محمد راضی ام
رهبانی نیز گفت: من زمانی که مهر مردم را دیدم تمام خستگی از تنم رفت. بازیگر نیستم، شغلم کارگردانی است، برخی اوقات نقشهایی مانند محمد را قبول میکنم و خیلی از بازی در این سریال راضی هستم.
امینی در خصوص صحبتهای سخنگوی وزارت خارجه که گفته بود اگر به ما مراجعه میکردند اطلاعات بیشتری در اختیار گروه میگذاشتیم، گفت: سخنگوی وزارت خارجه از دیدگاه خود گفتند، ما اطلاعات بالایی داشتیم و هیچ نهادی از سپاه اطلاعات بیشتری ندارد.
وی تصریح کرد: عدهای گفتند در این سریال زیاد شعار داده شد. شعار چیز خوبی است و ما شعار مردم را دادیم.
آنچه عیان است...
شهراز با تاکید بر اینکه از سال ۴۳ کار در عرصه هنر را آغاز کرده است گفت: در طول این همه سال فعالیت هیچ وقت درگیر دستمزد نبودم و همیشه موضوعات دیگری برایم مهم بود. گاندو را انتخاب کردم و خوشحالم.
تهیه کننده گاندو درباره فشارها از طرف دولت برای پخش این سریال به تیم گاندو اعلام کرد: آنچه عیان است چه حاجت به بیان است، امیدوارم مشکلی برای مسئولان شبکه سه پیش نیاید و بتوانند کار خود را ادامه دهند.
اکبری نیز درباره تجربه بازی در گاندو گفت: دلم تنگ میشود برای کاراکتری که بازی کردم و امیدوارم دوباره تجربه اش کنم.
مجید نوروزی بازیگر گاندو گفت: کاربری برای من در فضای مجازی پیام گذاشته بود «سلبریتی حکومتی» میخواستم بگویم من نه سلبریتی هستم و نه حکومتی. عضو هیچ حزبی هم نیستم و فقط به بازی وبازیگری فکر میکنم.
علی افشار نیز درباره بازی در این سریال گفت: نباید حضور یک بازیگر در یک سریال را به سیاست ربط داد بازیگر هنرمند است.
امیر سلیمانی خطاب به خبرنگاران گفت: روی دستمزد دیگر سریالها هم حساسیت به خرج دهید.
کمند امیر سلیمانی نیز با تاکید بر اینکه دستمزدش در این سریال بهموقع پرداخت شده است گفت: امیدوارم مدیران و به خصوص مدیر شبکه سه همانگونه که نسبت به پرداخت دستمزد در این سریال حساسیت به خرج میدادند در خصوص دیگر سریالها هم اینگونه عمل کنند.
محسن پور تدوین گر گاندو با تاکید بر اینکه گاندو در سینمای استراتژیک ساخته شده است گفت: سینمای استراتژیک پر از شعار است و ما ۹ ماه مانند سربازها یک تخت داشتیم، میخوابیدیم، بلند میشدیم و تدوین میکردیم. این همه نقد نوشته شد درباره گاندو اما هیچکس از سینمای استراتژیک حرفی نزد.
صبر گاندو در شکار مهم بود
قادری همچنین در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص دلایل انتخاب نام گاندو گفت: من پیش از نوشتن این فیلمنامه تصوری که از گاندو داشتم این بود که یک تمساح بزرگ است؛ اما دیدم گاندو یک تمساح کوچک است و نمیشد این تمساح را در فضا رها کرد چون دوستان محیط زیست گفتند که ممکن است آسیب بزند؛ به همین دلیل مجبور شدیم این تمساح را در فضای بسته نگه داریم. برای من صبر تمساح در شکار مهم بود و نام این تمساح را برایش انتخاب کردیم.
امینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا هجمهها باعث شد برخی دیالوگها و سکانسها حدف شود یا خیر اظهار داشت: بله متأسفانه واقعیت داشت و ما مجبور شدیم برخی دیالوگها را حذف کنیم. تدوینگر بیشتر اوقات در حال تدوین بود که این را خود مردم هم فهمیدند.
نظر شما