روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: از سوی دیگر مسافرکشی با موتورسیکلت و عبور راحت این وسیله نقلیه از ترافیک باعث شده، که هر روز تعداد بیشتری از مردم به خرید این وسیله نقلیه تمایل داشته باشند. چندی پیش زهرا صدراعظم نوری یکی از اعضای شورای شهر تهران از رشد قارچ گونه رشد موتورسیکلتها انتقاد کرد و گفت: موتورها به میزان ۳درصد در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نقش دارند و باید با کمک سایر دستگاهها از رشد قارچ گونه موتورها جلوگیری شود.
بر اساس آمار ۸۵ درصد از کل آلودگیها مربوط به حوزه منابع متحرک و ۱۵ درصد نیز سهم منابع ثابت مانند صنایع و کارخانهها در تهران است. براساس آنچه که اعلام شده است از ۷۲۶ هزار تن آلایندهای که در سال ۹۳ از ۲ منبع ثابت و متحرک در تهران تولیده شده، ۶۱۸ هزار تن سهم آلایندههای متحرک و ۱۱۰ هزار تن سهم آلایندههای غیرمتحرک است. از ۶۱۸ هزار تن آلودگی که به وسیله آلایندههای متحرک تولید شده ۴۵ درصد سهم منابع متحرک سواری، ۱۸ درصد آن سهم تاکسیها، ۱۹ درصد آن سهم موتورسیکلتها ۱۵ درصد متعلق به وانتها و ۳درصد مربوط به مینیبوس و اتوبوسها بوده است.
شاید در وهله اول ۱۹ درصد آلودگی توسط موتورسیکلتها در تهران آمار بالایی بهنظر نیاید به خصوص وقتی این آمار در کنار سهم ۴۵ درصدی خودروهای شخصی در نظر گرفته شود و یا نسبت تعداد موتور به خودرو را در نظر بگیریم که در تهران۳ میلیون خودرو و ۷۸۰ هزار موتور تردد میکنند. آمار موتورسیکلتهای پلاک شده در تهران، ۳.۵ میلیون دستگاه است که تخمین زده میشود ۷۸۰ هزار دستگاه مدام تردد می کنند. اما با وجود تعداد نسبتاً اندک موتور سیکلتها نسبت به خودروها اما این موتورسیکلتها هستند که سهم بیشتری از تولید آلودگی برعهده دارند. چرا که هر موتورسیکلت برابر با سه خودرو آلایندگی تولید میکند و حدوداً به ازای هر چهار خودرو یک موتورسیکلت وجود دارد که اگر ساماندهی شود به اندازه ۴ خودرو میتواند از میزان آلایندههای هوای تهران بکاهد.
دود موتورها مستقیم در ریههای شهر
این در حالی است که کارشناسان معتقدند که موتورسیکلتها در جدول متهمان آلودگی هوا صدرنشین هستند. تکنولوژی پایین این وسیله نقلیه باعث شده که یک موتور سیکلت ۴ برابر بیشتر از اتومبیل آلودگی ایجاد کند، چرا که به واکنشگر شیمیایی مجهز نیستند و درنتیجه گاز ناشی از احتراق این موتورها وارد هوا میشود. بنا بر آمار بیش از ۹۵ درصد موتورسیکلتها کاربراتوری هستند و بنا به آمار سازمان محیط زیست ۷۰ درصد موتورسیکلتهای تولیدی کشور غیراستاندارد و دودزا هستند.
۶۰ درصد از موتورسیکلتها فرسوده هستند
در این رابطه یک کارشناس محیط زیست به «آرمان» میگوید: نخستین عامل آلودگی هوا، خودروها و موتورسیکلتها هستند و گفته میشود که موتورسیکلتها بهدلیل نوع کاربراتور به کار رفته در آن، پنج برابر بیشتر از خودروها هوا را آلوده میکنند. محمود رشیدی خاطرنشان کرد: افزون بر آن ۱۰ درصد خودروهای داخلی کاربراتوری هستند که مصرف سوخت و تولید آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای انژکتوری دارند. برآورد شده که ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران مربوط به این دو وسیله نقلیه است.
متاسفانه تردد موتورسیکلت در کلانشهری مانند تهران جنبههای مختلف اجتماعی به خود پیدا کرده است و دیگر نمیتوان به راحتی آنها را کنترل کرد. از یکسو موتورسیکلت مانند تاکسی خرج یک خانواده را میدهد و از سوی دیگر به وسیلهای سریع برای جابهجایی کالا و حتی بار تبدیل شده است.او در ادامه خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد از موتورسیکلتهای تهران فرسوده هستند و دود آنها مستقیم به چشم مردم میرود.
این وسایل نقلیه علاوه بر اینکه سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند، در آلودگی صوتی پایتخت نیز بسیار تاثیر گذارند به گونه ای که یک خودرو بهطور متوسط ۶۵ دسی بل تولید آلودگی صوتی میکند اما میزان متوسط تولید آلودگی صوتی موتورسیکلت ها ۸۳ دسی بل است. از سوی دیگر آمارها نشان می دهد ۴۹ درصد از آلودگی صوتی پایتخت ناشی از تردد موتورسیکلتها است که این مساله لزوم توجه و ساماندهی تردد موتورسیکلت ها را نشان می دهد.
چرخ زندگی با چرخ موتور میچرخد
همانطور که اشاره شد امروزه شغل بسیاری از مردم پایتخت جابهجایی بار و مسافر به وسیله موتورسیکلتها است. آنها خیلی راحت ترافیک را دور میزنند و همین امر به تمایل مردم برای سفرهای درون شهری کمک میکند. اقشار ضعیف جامعه نیز برای امرار معاش یک خانواده از صبح تا شب با این وسیله نقلیه کار میکنند، درصورتی که در بسیاری از کشورهای جهان نسبت به این نوع از وسیله دید دیگری وجود دارد.
با یک پرسوجوی ساده میتوان به این نتیجه رسید که حداقل درآمد یک موتور روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. به گفته یکی از موتورسواران: اگر در روز حداقل ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان از مسافرکشی در نیاورم شب به خانه بر نمیگردم و این مورد کمتر پیش میآید، مگر هوا آنقدر سرد باشد که کسی تمایلی به سوار شدن موتور نداشته باشند، حتی در این صورت هم هستند افرادی که از سر اجبار مشتری همیشگی ما هستند.
طرح موتورسیکلتهای برقی
با این حال چند سالی است که موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به بنزینی بر سر زبانها افتاده، اما مشکل و نبود راهکار برای شارژ باطری لیتیومی آن مانع از این اتفاق شده است. چند سالی پیش مدیر کل وقت محیط زیست استان تهران گفته بود: حدود ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی تاکنون شمارهگذاری شده و تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتورسیکلتهای برقی در راستای اجرای طرح جایگزینی انواع انژکتوری در تهران ادامه دارد، اما هنوز این اتفاق در شهر تهران جامه عمل به خود نپوشانده است.
نظر شما