۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 1822
کد خبر: 83389989
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح محققان کرمانی برای حل مشکل ریزگردهای شرق کشور

کرمان - ایرنا - در راستای کاهش بروز پدیده ریزگردها در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان طرح تحقیقاتی با عنوان «تعیین نیاز آبی تالاب هامون- جازموریان با منشأ گرد و غبار» توسط محققان دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان انجام شد.

به گزارش ایرنا به دنبال خشکسالی‌های اخیر و گرم شدن زمین و تغییر اقلیم، پدیده ریزگردها در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان های کرمان و سیستان و بلوچستان مشاهده شده که مشکلات عدیده ای را برای ساکنین منطقه به وجود آورد که طرح تحقیقاتی با عنوان 'تعیین نیاز آبی تالاب هامون- جازموریان با منشأ گرد و غبار' با مشارکت سازمان حفاظت و محیط زیست استان کرمان توسط محققین دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان انجام شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تکمیلی صنعتی و فناوریی پیشرفته استان کرمان در این رابطه به نتایج کارگروه های تخصصی در رابطه با احیای تالاب هامون- جازموریان اشاره کرد و افزود: این مهم راهکاری مناسب برای جلوگیری از بروز این پدیده است.

موسوی راد با بیان اینکه محققان دانشگاه بنا به سفارش سازمان محیط زیست استان کرمان اقدام به انجام پروژه تحقیقاتی در این زمینه کرده است گفت: در نشست با کارشناسان سازمان حفاظت و محیط‌زیست استان کرمان روند اجرای پروژه و نحوه انجام کار توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه ارائه شد.

طی این نشست در رابطه با شناسایی دوره های خشکسالی و پرآبی با استفاده از عکس های هوایی و ماهواره ای، روند تغییرات سطح آب و گیاهی تالاب جازموریان در گذر زمان، پهنه بندی منابع عمده تمرکز ذرات گرد و غبار در محدوده تالاب، هدف گذاری محاسبه نیاز آبی متناسب با شاخص های منتخب، تعیین حد بهینه مورد نیاز برای تعیین نیازهای کمی و کیفی شاخص ها در سناریوهای مختلف، تنظیم برنامه پایش تالاب بحث و تبادل نظر انجام گرفت.

۹۸۹۵/‏‬ ۵۰۵۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha