معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: خود رسانهها اذعان دارند که برخی از افراد غیرخبرنگار و مرتبط با آن رسانه به عنوان بیمه شده صندوق اعتباری هنر از مزایای آن بهره مند هستند به همین منظور گروهی را مسئول بررسی این موضوع قرار داده ایم تا این موضوع راستی آزمایی شود.
محمد خدادی اضافه کرد: طی مکاتبه با مدیر عامل صندوق اعتباری هنر درصدد افزایش ظرفیت این صندوق برای پذیرش خبرنگاران بیشتر هستیم و به جد تحقق این موضوع را پیگیری میکنیم.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاوه بر صندوق اعتباری هنر، بیمه خبرنگاران از دو طریق دیگر دنبال میشود که یک شیوه ثبت نام در سامانهای مربوط به این وزارتخانه با همکاری سازمان تأمین اجتماعی است و شیوه دیگر مربوط به رسانههای دولتی است که خود، خبرنگارانشان را بیمه میکنند.
خدادی در پاسخ به سوالی در خصوص اصلاحیه قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی و تحقق برخی مفاد آن به نفع خبرنگاران گفت: این لایحه در مجلس در دست بررسی است و در بین متولیان این امر اختلاف نظرهایی در مورد برخی از بندهای این لایحه وجود دارد.
وی اضافه کرد: دو سال به پایان این دولت باقی مانده است و از آنجا که مجلس شورای اسلامی امسال وارد انتخابات دوره جدید خود میشود و بعد از آن چند ماه طول میکشد که مجلس جدید به روال عادی خود بازگردد مشخص نیست که این اصلاحیه قانون نظام صنفی در این دولت تصویب بشود یا خیر.
واردات کاغذ به وزارت ارشاد محول شده است
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاغذ در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما کاغذ وارداتی ارزان که دولت برای تامینش یارانه اختصاص میدهد محدود است و رسانهها نیز با توجه به دو برابر شدن قیمت کاغذ قادر به خرید کاغذ به قیمت آزاد در بازار نیستند.
خدادی افزود: در شرایط جنگ و شرایط حساس کشور، رهبر معظم انقلاب، معاون اول رئیس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اهمیت فعالیت رسانهها تاکید دارند و دغدغه شأن تأمین کاغذ با نرخ مناسب برای رسانههای مکتوب است و حتی وزارت ارشاد از طریق مکاتبه با وزارت ارتباطات درصدد است که اینترنت ارزان در اختیار رسانههای برخط قرار دهد.
وی اضافه کرد: هم اینک ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالای اساسی به حداقل رسیده است و در شرایطی که تأمین دارو و کالاهای اساسی دیگر برای کشور حیاتی است مسئولان معتقدند که تأمین کاغذ برای رسانهها به اندازه تأمین دارو اهمیت دارد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۸۰ میلیون یورو ارز برای کاغذ تخصیص یافت که از این میزان ۴۰ میلیون یورو مربوط به سال گذشته بوده لذا قرار است ساز و کار واردات کاغذ از چرخه واردات کالاهای دیگر خارج شود و در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد.
خدادی افزود: تغییر ساز و کار واردات از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تسریع در واگذاری کاغذ به رسانههای مکتوب و تأمین کاغذ براساس نیاز هر رسانه زمان بر است.
وی با بیان اینکه از اوایل تیرماه امسال وارد پروسه واردات کاغذ شدیم افزود: برای تأمین کاغذ مورد نیاز رسانهها از محل هزار و ۷۰۰ تن کاغذ سال گذشته که با ارز نیمایی تأمین شده بود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن در اختیار رسانهها قرار گرفت.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ۳۰۰ روزنامه در کشور در حال انتشار است و در کنار تعداد زیادی هفته نامه، فصلنامه و ماهنامه منتشر میشود و سهم هر کدام از آنها در بازار مشخص است و تلاش میکنیم که کاغذ، عادلانه توزیع شود.
خدادی افزود: در هفته گذشته به سه هزار تن کاغذ دیگر ارز اختصاص یافت اما این ارز هنوز تأمین نشده است، با این حال روز چهارشنبه دستور تأمین ارز آن داده شد و به همین منظور در نظر است که در ابتدای هفته آینده دو هزار تن کاغذ را در اختیار روزنامهها قرار دهیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مسکن خبرنگاران گفت: میل و تقاضا برای تأمین مسکن خبرنگاران از سوی مسئولان وجود دارد اما اینکه در شرایط کنونی بتوان حتماً این مهم را محقق کرد دشوار است اما هر چه قدر که بتوان به فکر معیشت خبرنگاران بود به نفع توسعه کشور و در راستای پاسخگویی به تقابلهایی است که از سوی دشمن انجام میگیرد.
کمی گرایی، آسیبی جدی برای رسانهها ست
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: داشتن رسانه برای هر کشور به منزله قدرت است و این وزارتخانه نمیتواند به درخواست برای راه اندازی یک رسانه مجوز ندهد.
خدادی افزود: با این حال آسیبی نیز بر این موضوع مترتب است زیرا بدیهیات جای خبر نشسته است، کمی گرایی و تعداد اخبار یک رسانه یا تعداد صفحات روزنامه تبدیل به قدرتی برای آنها شده است و در واقع به محتوا پولی داده نمیشود بلکه به تعداد اخبار پول میدهند و کمی گرایی به مقولهای ضد کار رسانه تبدیل شده و این در حالی است که باید شاخص پرداخت پول براساس محتوای مطالب باشد.
وی اضافه کرد: در دورهای، رسانه کارکرد تبلیغی داشت و نتیجه اش جلب حمایت بود، در این دوره کارکرد تبلیغی جواب میداد و در آن صورت فکر میکردیم داشتن رسانه به منزله داشتن قدرت است و محتواهای تولیدی ما درباره عملکردمان بود اما ۹۵ درصد از این محتواها به ضد خود ما تبدیل شد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این دوره کارکرد رسانه باید تبیینی باشد و به جای حمایت، به دنبال شریک سازی رود، با شریک سازی میتوان بحرانها را رفع کرد و جریان اطلاعات را اثربخش نمود به عبارت دیگر کارکرد رسانه باید کاملاً تبیینی باشد که فرد را به اقناع برای جلب شراکت برساند.
خدادی افزود: برای حفظ حرمت داخل خانه باید رسانهها شراکت کنند و در این مسیر کارکرد رسانههای ما از تبلیغی به تبیینی تبدیل شود و رسانهها خودشان الگوی تولید اطلاعات شوند.
چرخه معیوب رسانه
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در حوزه رسانه از تولید تا درآمد و پرداخت دستمزد به خبرنگاران، دچار چرخه معیوبی هستیم و این مساله باعث تکثیر رسانهها شده است و هم اینک پنج هزار سایت اینترنتی خبری در کشور وجود دارد که بیشتر آنها به جای اینکه محتوا تولید کنند فقط سایت هستند.
خدادی افزود: در این شرایط رسانههای مستقل نمیتوانند وجود نداشته باشد و رسانههای دولتی به پایان کار خود نزدیک شده اند چون اندک اندک عملکردشان به سمتی پیش میرود که فقط در حد یک پایگاه اطلاع رسانی خواهند بود.
وی اضافه کرد: آینده متعلق به رسانههایی است که وابسته نیستند، کارکردشان متناسب با واقعیت کار رسانهای است و این رسانهها ماندگار هستند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگاران باید در تولید محتوا مهارت خود را افزایش دهند تا قلمشان نشان دهد که با باقی مردم متفاوت هستند آنها باید در همه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات سواد لازم را پیدا و خود را برای کار با آنها تجهیز کنند.
هیچ رسانه جدیدی، جای رسانه دیگر را نمیگیرد
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در دنیا قدرت اصلی تولید، جمع آوری و پردازش اطلاعات در دست رسانه هاست و این معاونت بنا دارد که بخش اطلاع رسانی حوزه مسئولیتی خود را تقویت کند و بستر لازم برای گسترش آن را فراهم نماید و به موازات آن موانع را در این مسیر بردارد.
خدادی افزود: هیچ رسانه جدیدی جای قبلی را نمیگیرد، بلکه فضای جدیدی را ایجاد میکند و از آنجا که نیاز به اطلاعات در بشر و مشاغل مختلف روز به روز بیشتر میشود اینکه چه طور بتوانیم خود را کارآمد و روزآمد کنیم اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: آن قدر سرعت فناوری بالاست که تحولات منطقهای شده و متناسب با خصوصیت مردم و شرایط هر منطقه تغییر میکند و اساساً تحول در فناوری اطلاعات انتخاب ما نیست بلکه تحمیل زمانه است لذا فعالیت رسانه جدید به معنای حذف کسی یا رسانهای نیست حال رسانههای پیشین یا خود را به روز نگه میدارند یا هیچ پیشرفتی نمیکنند.
خبرنگاران با مهربانی، عذرخواهی معاون مستعفی شهردار مشهد را بپذیرند
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص موضع این وزارتخانه در خصوص توهین به خبرنگاران از سوی معاون شهردار مشهد گفت: اینکه فردی حرف توهین آمیزی بزند هیچکس آن را نمیپذیرد و اگر هم این فرد مسئولیتی داشته باشد مسئولیتش سنگینتر میشود.
خدادی افزود: اگر مسئولی با ادبیات نامناسب، گلایه یا شکایتی را پاسخ دهد برخلاف اخلاق انسانی است و مأموریت کسانی که در حوزه فرهنگی فعالیت میکنند، رعایت ادب و حفظ حرمت هاست و مسئولانی که در مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی ایران حضور دارند مسئولیتشان در حفظ حرمتها مضاعف است.
وی ادامه داد: ساز و کار قانونی برای شکایت از این موضوع به دادگاه نداریم اما در مقابل عذرخواهی این فرد از جامعه خبرنگاری، بهتر است کرامت انسانی به خرج داده و گذشت کنیم چون انسان ممکن الخطا بوده و بهتر است که جامعه خبرنگاری با مهربانی عذرخواهی آن مسئول را بپذیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر خبرنگاری نقدی به عملکرد مسئولی دارد باید آن را با ادبیات مناسب بیان کند و کسانی هم که در منصبی قرار میگیرند، نخستین مسئولیتشان پاسخگویی به خبرنگاران با ادبیات مناسب است.
خدادی افزود: خبرنگاران نباید در مقابل هیچ نامهربانی ای سکوت کنند اما باید آداب و اخلاق را رعایت نمایند نامهربانی را نباید با نامهربانی پاسخ داد اما نباید از آن هم عبور کرد و برخورد با نامهربانی باید عرفی باشد نه حقوقی.
وی اضافه کرد: ترویج اخلاق مداری در جامعه برعهده خبرنگاران است و باید مهربانی و اخلاق نیکو در برابر ناملایمات را ترویج دهند و به طور کلی روند رسانه باید مطالبه منطقی با ادبیات متناسب با شأن مردم باشد و اهالی رسانه باید کلمات خوب را در اعتراضات و نقدهایشان به کار گیرند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خبرنگاری، کار دل و ارضاء کننده روح آدمهاست اما انتخاب خوبی به عنوان شغل نیست.
خدادی با گرامیداشت دهه کرامت افزود: شهر مشهد محل تعالی کرامت و معرفت مهربانی است و خبرنگاران وظیفه ساده سازی مفهوم مهربانی و تکثیر و ترویج معرفت آن را دارند، جهان گرفتار در جست و جوی مهربانی است و نامهربانی و عدم کرامت در جامعه لطمه زیادی به انسان و خانواده میزند.
وی اضافه کرد: هدف سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع این است که انسان را به نقطه تشریک مساعی و همزیستی همراه با مهربانی برساند و در این عرصه خبرنگاران نه تنها در دهه کرامت بلکه در تمام روزهای سال باید اطلاعاتی در جهت ترویج مهربانی و آموزههای اهل بیت (ع) در این خصوص منتشر و ثمرات مهربانی و آسیبهای نامهربانی را بازگو کنند.
۷۴۸۹/۱۹۲۲
نظر شما