۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۳۰
کد خبر: 83395852
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سد چندیر در خراسان شمالی به بهره برداری رسید

۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۲۳:۳۰
کد خبر: 83395852
سد چندیر در خراسان شمالی به بهره برداری رسید

بجنورد - ایرنا - همزمان با سفر رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان خراسان‌ شمالی، سد چندیر و شبکه آن و نیز شبکه آبیاری سد غلامان در شهرستان مرزی راز و جرگلان با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، سد چندیر که توسط رئیس جمهوری از طریق ارتباط ویدئوکنفرانسی افتتاح شد، از نوع خاکی با هسته رسی با حجم ۱۲.۵ میلیون مترمکعب است که با توسعه و بهبود کشاورزی در منطقه، در مجموع ۵۶۰ هکتار از اراضی پایاب سد را مشروب می سازد و زمینه اشتغال ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می کند.
سد و شبکه آبیاری چندیر با اعتباری بالغ بر هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در یکی از نقاط محروم مرزی استان خراسان شمالی ساخته شده که از جمله اهداف احداث این سد می توان به تأمین آب شرب روستایی برای ۳۰ روستای منطقه با جمعیت ۲۱ هزار نفر در قالب آبرسانی به مجتمع های روستایی منطقه اشاره کرد که در فاز اول سه هزار نفر از آن بهره مند خواهند شد.
یکی دیگر از اهداف احداث این سد مدیریت سیلاب ها در پایین دست آن بود، به طوری که این سازه موجب کنترل سیلاب های فروردین ماه امسال شده و از بروز خسارت به اراضی و روستاهای پایاب سد جلوگیری کرد. از سویی به واسطه احداث سد چندیر، راه دسترسی بیش از ۱۵ روستا با اجرای جاده جایگزین به طول ۶ کیلومتر برقرار شده است.
براساس این گزارش شبکه آبیاری سد غلامان نیز دیگر پروژه ای بود که امروز با دستور رییس جمهوری و حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این شبکه دارای وسعتی حدود ۷۷۰ هکتار با خطوط انتقال شبکه اصلی به میزان ۳۷ کیلومتر است که با هدف افزایش بهره وری آب و خاک منطقه در پایاب سد غلامان و در نزدیکی شهر بجنورد واقع شده است.
این طرح که با اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده، برای سه هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنین بومی منطقه به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده و باعث رونق اقتصادی منطقه و کاهش مهاجرت و ثبات جمعیت در منطقه خواهد شد.
همچنین با دستور رییس جمهوری و به صورت همزمان ۱۸ پروژه وزارت نیرو نیز با اعتباری بالغ بر ۴۱ هزار میلیارد ریال افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

این پروژه ها شامل خط و پست ۱۳۲ کیلوولت زیارت، ساختمان سد دربند، آبرسانی به روستای گز کوه، آبرسانی به پاسگاه های مرزی حضارچه و داشلی قلعه، تصفیه خانه آب روستای کهنه جلگه، توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت شیروان- ۲ بی نیروگاهی، ارتقا و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب اسفراین و شبکه جمع آوری فاضلاب و ایستگاه پمپاژ منطقه فرهنگیان شهر بجنورد است.

به گزارش ایرنا در سفر کاروان دولت تدبیر و امید، ۱۳۲ پروژه عمرانی، خدماتی و زیربنایی در قالب ۳۰ طرح در شهرستان‌های مختلف به بهره برداری رسید؛ برای اجرای این طرح‌ها در مجموع هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال و ۵۹۴ میلیون یورو از منابع دولتی و نیز ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است که با اجرای این طرح‌ها برای ۱۱ هزار و ۷۸۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.
۲ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان با ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری، بهره برداری شد که با اجرای هر واحد بخار، ۱۶۰ مگاوات به توان تولید برق در این نیروگاه افزوده شد؛ اجرای سد و شبکه آبیاری چندیر در شهرستان راز و جرگلان با هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار و شبکه و آبیاری غلامان با ۲۴۴ میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح‌های افتتاحی در سفر کاروان دولت تدبیر و امید است.
افتتاح پروژه ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین، کارخانه شمش آلومینای جاجرم، فولاد کیمیای صبا و طرح کیمیاداران نوین شمال در اسفراین از دیگر طرح‌های افتتاح شده در سفر کاروان تدبیر و امید است.
همچنین همزمان با سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، ۲۸ پروژه کلنگ زنی شد که برای این پروژه‌ها چهار هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی هزینه شده که با بهره برداری از آن برای یکهزار و ۷۰۵ نفر اشتغال ایجاد شد.
استان خراسان شمالی دارای ۸ شهرستان و ۸۶۳ هزار نفر جمعیت است.

۵۱۳۲/‏ ۳۰۱۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha