۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 951
کد خبر: 83399470
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازرسی دوره‌ای آسانسور واحدهای مسکونی اجباری است

سمنان- ایرنا- رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بازرسی دوره‌ای آسانسور واحدهای مسکونی برای ارزیابی کیفیت و استانداردهای اجباری به صورت مستمر ضرورت دارد.

نیره پیروزبخت روز چهارشنبه در نشست شورای استاندارد استان سمنان در سالن غدیر استانداری، گفت: بازرسی دوره ای آسانسور در خانه‌های شخصی به دلایل مختلف در کشور انجام نمی شود که این امر یک ضعف است.
وی خاطر نشان کرد: شرکت های نصاب آسانسور باید استانداردهای اجباری را رعایت کنند و بازرسان و دیگر دستگاه های مربوط در کیفیت و خدمات دهی در این بخش نظارت های جدی تری داشته باشند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: بر نصب و نحوه خدمات رسانی آسانسور ساختمان های اداری و تجاری به صورت مستمر نظارت هایی انجام می شود و با شرکت های بیمه ای و شهرداری ها برای نظارت های مستمر بر آسانسور خانه‌ها و دیگر موارد اداری و قانونی در این بخش رایزنی هایی انجام شده است.
وی تصریح کرد: توجه به کیفیت آسانسور واحدهای مسکونی تنها وظیفه سازمان استاندارد نیست، بلکه مالک واحد مسکونی، نصاب و بازرس هم نسبت به این موضوع مسئول هستند.
پیروزبخت ادامه داد: بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی از اجباری بودن استاندارد آسانسورهای خانگی اطلاع ندارند که باید فرهنگ سازی گسترده ای در رابطه با این موضوع انجام شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: مالکان خانه ها در رابطه با ایمنی و کیفیت آسانسورهای نصب شده حساسیت داشته باشند و نظارت ها در این بخش به صورت فراگیر انجام شود.
وی افزود: مباحث استانداردسازی در سال رونق تولید برای توسعه کشور یک رویکرد اساسی است و اگر این امر در کشور محقق نشود، نمی توان برای شعار سال اقدامی اساسی انجام داد.
پیروزبخت ادامه داد: برای نجات تولید داخلی چاره ای جز توجه به کیفیت و رعایت استاندارد وجود ندارد، در سال های گذشته در قالب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به رعایت استاندارد کالاهای تولیدی توجه ویژه ای شده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: توسعه و تقویت نظام استاندارد اکنون در کشور قانون شده است و ۲۵ وظیفه برای اجرای این قانون به سازمان ملی استاندارد سپرده شده است.

سهم ایران از بازار صادرات حلال ناچیز است
پیروزبخت تصریح کرد: صدور گواهی حلال بر عهده سازمان ملی استاندارد است، در حالی که این قانون در سال های گذشته بر عهده وزارت جهادکشاورزی و نمایندگان ولی فقیه در مجموعه های مرتبط با آن در استان‌ها بوده است.
وی اضافه کرد: بررسی استاندارد و حلال بودن هر موردی از کالاها از جمله مواد غذایی و گردشگری بر عهده سازمان ملی استاندارد است، اما از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات حلال در جهان سهم ایران ناچیز است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سالانه ۷۰۰ میلیارد دلار با نشان موادغذایی حلال به نقاط مختلف جهان کالا صادر می شود، اما ایران در این گونه صادرات جایگاه چندان خوبی ندارد.

تولیدات روستایی و سنتی شناسنامه‌دار می‌شود
وی اضافه کرد: توجه به استانداردهای کالاهای سنتی و تولید روستایی در دستور کار است و کارگروه هایی برای بررسی و شناسنامه دار کردن محصولات غیرصنعتی در حال انجام است.
پیروزبخت اضافه کرد: توجه به استاندارد و کیفیت صنایع دستی از راهبردهای سازمان ملی استاندارد است که با اعطای نشان استاندارد می توان برای توسعه استانهای کشور و رونق کسب و کار اقدام کرد.
وی گفت: به دلیل مشکلات مالی، امکان ساخت و راه اندازی ِآزمایشگاه جدید در کشور وجود ندارد، اما برای ساخت آزمایشگاه های همکار با همکاری بخش خصوصی اقدام هایی در حال انجام است و از سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در این بخش استقبال می شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: بر اساس ساختار اداری مصوب، بیش از ۵۰ درصد از پست های اداری سازمان ملی استاندارد خالی است و اداره کل استاندارد سمنان از استان‌های کم برخوردار در نیروی انسانی است.
در این نشست علیرضا آشناگر استاندار سمنان و عباس رستمی مدیرکل استاندارد سمنان حضور داشتند.
در استان سمنان ۲۱ آزمایشگاه در بخش های مختلف نمونه گیری از تولیدات را زیر نظر اداره کل استاندارد انجام می دهند و ۳۰ آزمایشگاه همکار مورد تایید سازمان ملی استاندارد فعالیت دارند، ۹۵۰ محصول تولیدی واحدهای صنعتی در سمنان دارای پروانه استاندارد است.
شهروندان برای اطمینان از استاندارد بودن کالاهای تولیدی می توانند بارکد زیر علامت استاندارد بر روی کالا را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و تمام اطلاعات در رابطه با کالا در جواب پیامک اطلاع رسانی می شود.
۷۳۳۹/۶۱۰۳

برچسب‌ها

اخبار مرتبط