برچسبگذاری و اولویتبندی محتوای قابل اطمینان در شبکههای شخص ثالث به خوبی پیش میرود و با استانداردهای در حال ظهور در زمینۀ اخلاق و بررسی واقعیتها، میتواند به تمیز اخبار معتبر از شایعه و چرخش به سمت صحت، دقت و سرعت اقدام کند. در عین حال پلتفرمها، الگوریتمهای خود را دوباره تنظیم میکنند تا سیگنالهای محتوای معنیدارتری را به مخاطب عرضه کنند. این تغییرات مشکلات غلطنویسی، غلطخوانی و شایعهساز را در یک شب حل نخواهند کرد، اما پایهای را فراهم میکنند که در نهایت به تغییرات اساسی در ذائقه و مصرف مخاطبان منجر میشود.
حرکت از عرضۀ عمومی و رایگان به عرضۀ مبتنی بر پرداخت به عنوان یک مدل تجاری سنتی رخ خواهد داد و بستر بلاکچین امکان اینگونه پرداختهای مبتنی بر قرارداد هوشمند را تسهیل میکند. به وضوح رسانهها و خبرگزاریها باید محتوای متمایزتری را ارائه دهد و کیفیت متمایز با استفاده از فناوری، فاصلۀ مردم و خبرگزاریها را کاهش دهد. حتی ناشران خبر که همچنان به تبلیغات متکی هستند، تمرکز خود را بر وفاداری و ایجاد روابط در طول زمان متمرکز میکنند. تمامی شرکتها، تمرکز خود را بر ایجاد تحریریۀ قوی مبتنی بر ارزشها و اصول روزنامه نگاری معطوف میکنند تا بحران اعتماد را کاهش دهند. همکاری بین ناشران، همچنین تاثیر بیشتری را به وجود میآورد و هزینهها را کاهش میدهد، حتی اگر برای بسیاری از روزنامهنگاران نیازمند یک جهش عظیم فرهنگی و فناوری باشد. در عین حال فرصتهای جدید برای داستانسرایی بصری باز میشود، در حالی که داستانهای صوتی نشان میدهد نشانههایی از ارتباط با نسل جوان موجود است که کشف محتوای گفتاری با کیفیت، توسط کسانی صورت میگیرد که پیش از این در بازی رسانهها نبوده اند. مثالهایی مانند چنلبی یا بیپلاس نشانگر این اند که چگونه جوانان مرزهای جدیدی از رسانه را شکل داده اند.
امسال سازمانهای خبری، بیشتر با چالشهای بنیادین اقتصادی مواجه میشوند. پلتفرمهای فناوری با توجه به تهدیدات نظارتی محتاط و دفاعی باقی خواهند ماند و سرعت تغییرات تکنولوژیکی هیچ نشانهای از کندشدن را نشان نمیدهد. هوش مصنوعی و بلاکچین امکان ایجاد خدمات رسانهای شخصی و مرتبطتر، روشهای جدید کشف داستانها و همچنین روشهای کارآمدتری برای بستهبندی و توزیع محتوا را ارائه میدهند. در نهایت فناوری بلاکچین فرمهای جدید پرداخت و تأیید را باز میکند، در حالی که دستیارهای صدا میتوانند به یک دروازۀ بزرگ جدید برای دسترسی به رسانههای همگانی تبدیل شوند.
در این زمینه، سازمانهای خبری باید از آنچه در پیش است، نه تنها آگاه باشند، بلکه این آگاهی را با ارائۀ محصولات جدید به مخاطبان خود نشان دهند. آنها همچنین باید راهی برای ترکیب منابع انسانی منحصر به فرد خود با این موج جدید فناوری پیدا کنند تا امکان بالقوۀ آنها برای ایجاد روزنامهنگاری جذاب و پایدارتر به پیش برود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، بهعنوان بزرگترین خبرگزاری کشور و دارندۀ ارزشمندترین تصاویر و محتوای خبری قصد ایجاد نوآوری در فرآیندها و خدمات خود و همچنین صنایع مرتبط را دارد. این تحول نوآفرینی در اولویت اهداف و برنامههای راهبردی ایرنا قرار گرفته است، به گونهای که هدف اول برنامۀ راهبردی ایرنا متمرکز بر تحول اکوسیستم فناوری در ایرنا و ایران است.
امسال سالی حیاتی برای خبرگزاریها، رسانهها و ناشران در زمینۀ بازسازی اعتماد و اعتبارشان، پس از چندین سال ناکامی در فضای مجازی است تا در برابر کیفیت، حریم خصوصی و تجربۀ کاربر بازاندیشی و بازطراحی کنند.
نظر شما