نظر به اهمیت و ضرورت تولید و نقش آن در رونق و رشد اقتصادی امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال رونق تولید نامگذاری شد.
نباید از این حقیقت غافل شد که آموزش های فنی و حرفه ای از اصلی ترین پایههای تقویت تولید داخلی به شمار می رود و مهارت آموزی به دانشجویان دارای نتایج مثبت و سودآور اقتصادی است.
گرچه آموزش های نظری و تئوری نیز جایگاه خود را دارند اما مهارت آموزی به افراد جامعه دارای ابعاد و نتایج مثبت قطعی و پایدار اقتصادی است بطوریکه اگر آموزش های فنی و حرفه ای برگرفته از تقاضای بازار کار باشد و آموزش های مهارتی و فنی پاسخگوی نیاز کارفرمایان، کشاورزان و صنعتگران گردد شاهد حل بسیاری از معضلات از جمله بیکاری، نبود نیروی کاری ماهر و آسیب های متعدد ناشی از آن خواهیم بود.
سهم آموزشهای مهارتی در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته ۶۰ درصد و آموزشهای تئوری و نظری ۴۰ درصد است، حال آنکه این سهم در کشور ما بر عکس و حتی سهم آموزشهای مهارتی و فنی به مراتب کمتر از ۴۰ درصد می باشد.
کشور برای حرکت در مسیر توسعه و تعالی به همان اندازه که به مغزهای دانا نیازمند است به دست های ماهر و با تجربه نیز نیاز دارد تا مجری برنامه ها و چرخش چرخ تولید باشند، حضور مهندسان، پزشکان، داروسازان و فیزیکدانان و شیمیدانان به تنهایی کشور را به تعالی و پیشرفت نمی رساند مگر آنکه افراد توانمند در مشاغل مهارتی و فنی نیز به عنوان فراهم کننده مبانی و تامین کننده و سازنده تجهیزات اولیه برای چرخیدن چرخ صنعت و تولید هوشمندانه نقش آفرینی کنند.
نبود نیروی انسانی ماهر
مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای خراسان رضوی در این زمینه گفت: نداشتن مهارت و بیکاری نیروی انسانی در کشور نگران کننده است اما این موضوع با برنامه ریزی دقیق و موثر قابل حل است.
منصوره شریف الحسینی با بیان اینکه آموزش زدگی و خلاء کسب مهارت های لازم مشکلی برای اشتغال در کشور است افزود: مساله جدی که ما را نگران کرده و باعث شده است این مجمع تشکیل شود، بیکاری و نداشتن مهارت نیروی انسانی است که عواقب ناشی از آن بسیاری از جامعه را درگیر مشکلات بعدی از جمله مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فروپاشی خانواده ها کرده است.
وی اظهار داشت: راه نجات کشور تربیت نیروی انسانی ماهری است که بی توجهی به آن باعث شده است شاهد آسیب های متعدد ناشی از بیکاری باشیم.
وی با بیان اینکه عدم هدایت صحیح افراد در جهت استعدادهایشان از عوامل اصلی بیکاری است گفت: گاهی فرهنگ حاکم بر جامعه و فراهم نشدن بستر مناسب برای اشتغال افراد به این مساله دامن می زند.
شریف الحسینی افزود: مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفهای تشکیل شده است تا جلو هدررفت نیروی انسانی را بگیرد و بتواند انسانها را از ابتدا در مسیر و جایگاه مناسب خود قرار دهد.
وی اظهار داشت: با مطالعات و بررسی های فراوان نظرات کارشناسان و همچنین طی دو سال تحقیق و آمایش، آمارهای بسیار مفیدی در باره آمایش جمعیت کشور، مهارت دانش آموختگان، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت مردم در حوزه اقتصاد به تفکیک سن و جنس جمع آوری شده که مبنایی برای سیاست گذاری مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای در استان خراسان رضوی است.
وی با بیان اینکه فعالیت های این مجمع بر اساس پیشینه علمی و تاریخی قوی است و آینده نگری ۵۰ ساله را پیش روی خود داریم گفت: همین امر باعث شده است قدم های خود را محکم و با دلیل برداریم و قاطعانه عنوان کنیم که ادامه روند غلط آموزش، به بحران کمبود شدید نیروی انسانی ماهر منجر شده و مشکلات بسیار در مسیر توسعه کشور ایجاد می کند.
شریف الحسینی افزود: یکی از اقدام های مهمی که در حال حاضر باید انجام دهیم واگذاری تجربیات به مسئولان مرتبط است و امیدواریم بتوانیم با انتقال این تجربیات یکی از ماندگارترین اعمال خیر را که به واسطه آن فرزندان ایران زمین به مناسب ترین جایگاه علمی و والا دست پیدا می کنند، انجام دهیم.
وی اظهار داشت: پافشاری بر اینکه مدیران تصمیم ساز به خصوص در حوزه آموزشی باید با رعایت دورنمای ایران و بر مبنای تائیدات علمی و پژوهشی تصمیم بگیرند، یکی از اقداماتی است که باید در این زمینه صورت گیرد.
وی ادامه داد: این اقدام موجب می شود با رعایت اصل تحلیل هزینه از هدر رفت منابع مردم به خصوص در حوزه جوانان، جلوگیری کنیم.
مهارت آموزی رمز تسهیل جذب در بازار کار
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: افزایش مهارت بین دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی موجب تسهیل جذب آنان در بازار کار و پاسخگویی به نیازهای بازار می شود.
افشین رحیمی افزود: اغلب آموزشهای دانشگاهی بدون توجه به نیاز بازار کار و در قالبهای نظری ارائه می شود در حالی که در نظر گرفتن نیاز بازار کار، صنعت و بخشهای مختلف در تربیت نیروی تحصیلکرده ضروری است.
وی اظهار داشت: این اداره کل در راستای انجام وظایف آموزش مهارتی، فنی و نیز سهمی که می تواند در رفع مشکلات بیکاری در جامعه داشته باشد طی سالهای اخیر اقدام به راه اندازی مراکز آموزشی در کنار دانشگاهها کرده است.
وی گفت: این مراکز که به مراکز جوار دانشگاه معروف هستند اقدام به ارائه آموزشهای فنی و مهارتی در رشته های مخلتف با در نظر گرفتن رشته ها و مهارتهای مورد نیاز بازار کار می کنند.
رحیمی افزود: به این ترتیب دانشجویان ضمن تحصیل اقدام به فراگیری مهارت های خاص به صورت تخصصی می کنند و بر توانمندی خود می افزایند.
وی ۶۰ درصد متقاضیان بازار کار را دانش آموختگان دانشگاهها دانست و اظهار داشت: هم اکنون در استان خراسان رضوی حدود ۶۰ مرکز جوار دانشگاه فعالیت دارند که به داوطلبان آموزش های لازم را ارائه می دهند.
خراسان رضوی پیشرو در ترویج رشته های فنی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید نیمی از دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل کنند که در این زمینه خراسان رضوی جزو استانهای موفق در کشور محسوب می شود.
رضا صابری با بیان اینکه میزان تحصیل دانش آموزان در رشته های فنی و کار و دانش در این استان از میانگین کشوری بیشتر است، افزود: بیش از ۴۲ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه مداس خراسان رضوی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کنند در حالی که میانگین کشوری در این زمینه ۳۸ درصد است.
وی اظهار داشت: ۸۴ هزار دانش آموز پایه دهم در این استان تحصیل می کنند که ۴۲ درصد آنان به سوی رشته های فنی و کار و دانش هدایت شده اند.
۲۱۰ هنرستان مجری طرح ملی ایران مهارت در خراسان رضوی
صابری با بیان اینکه طرح ملی آموزش حرفه های مهارتی کوتاه مدت (ایران مهارت) ویژه دانش آموزان دوره اول متوسطه برای نخستین سال از تابستان امسال در این استان آغاز می شود، گفت: در این راستا ۲۱۰ دبیرستان استان که شامل ۱۰ درصد دبیرستانها می شوند مجری این طرح هستند.
وی افزود: در اجرای این طرح براساس توافقنامه وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دانش آموزان مدت ۶۰ ساعت آموزش مهارتی فرا می گیرند.
وی اظهار داشت: انعطاف پذیری، اختیاری و داوطلبانه بودن و مشارکت پذیری نهادهای دولتی و غیردولتی از اصول حاکم بر طرح ایران مهارت می باشد.
صابری گفت: توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت آموزی، ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش آموزان و کمک به هدایت تحصیلی آنان، ایجاد زمینه کسب شایستگی های فنی مورد نیاز نیروی کار، حرف و مشاغل گوناگون، کمک به خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و ایجاد ارتباط بین آموزش رسمی و غیررسمی در دوره اول متوسطه از مهمترین اهداف این طرح است.
دستهای ماهر نیاز امروز جامعه
رئیس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفهای خراسان رضوی نیز گفت: دانش آموزان و دانشجویان ما طی ۱۶ سال تحصیل در سیستم آموزش رسمی مهارت لازم را کسب نمی کنند اما در دوره های چهار ماهه سازمان فنی و حرفه ای دستکم یک تخصص مورد علاقه خود را میآموزند.
حمید مستشاری افزود: مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفهای استان برای ارتقای سطح آموزشی هنرستان ها طی تفاهمنامه ای با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی اقدام به مناسب سازی و تکمیل تجهیزات مورد نیاز هنرستان ها کرده چرا که دغدغه ما رسیدن به ۶۰ درصد نیروی مهارتی در کشور است.
وی اظهار داشت: هدایت تحصیلی آموزش و پرورش ما نیز به شیوه درست انجام نمیشود و دانشآموزان را براساس معدل بین رشته های تحصیلی توزیع میکند به این صورت که معدل های بالا به رشته های ریاضی، تجربی و انسانی و معدل های کمتر از ۱۶ به هنرستان ها فرستاده میشوند.
وی گفت: براساس چشم انداز سال ۱۴۰۴ باید ۶۰ درصد دانش آموختگان کشور در بخش فنی بوده و مهارت آموخته باشند که این رقم در حال حاضر ۳۸ درصد است و رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگسازی صحیح و حرمت بخشیدن به رشته های فنی است.
۷۴۹۶/ ۶۰۵۳
نظر شما