۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83404881
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماجرای نفتکش‌ها و معیارهای دوگانه اروپا

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۹:۲۵
کد خبر: 83404881
ماجرای نفتکش‌ها و معیارهای دوگانه اروپا

تهران- ایرنا- واکنش اروپایی‌ها به توقیف کشتی انگلیسی ایمپرو در آب‌های خلیج فارس و مقایسه‌ آن با واکنش آنها به توقیف نفتکش گریس-۱ در جبل الطارق، دوگانگی حاکم بر ادبیات مسلط بر سیاست خارجی اروپا را به خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از آنکه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که نفتکش انگلیسی با عنوان «استینا ایمپرو» را به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرده است، واکنش‌های متفاوتی از سوی کشورهای مختلف مطرح شد. انگلیسی‌ها که درگیر فرایند برگزیت و انتخاب نخست وزیر جدید این کشور از بین دو گزینه مطرح یعنی جرمی هانت و بوریس جانسون هستند، از مقامات‌آمریکا خواسته‌اند از اظهارات علنی تحریک‌آمیز درباره توقیف نفت‌کش Stena Impero توسط ایران خودداری کنند چرا که آن‌ها به دنبال راهکاری دیپلماتیک برای این بحران هستند.

البته این اظهارات در حالی مطرح شده که پیش از آن جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا با ادبیاتی آمیخته با تهدید گفت: «ما کاملاً واضح می‌گوئیم که اگر این وضعیت فوراً حل نشود، پیامدهای جدی خواهد داشت. ما به گزینه‌های نظامی نگاه نمی‌کنیم، بلکه در حال بررسی راهی دیپلماتیک برای حل این موضوع هستیم هرچند خیلی روشن می‌گوئیم که باید حل شود.» کمیته اضطراری دولت انگلیس هم در این مورد تشکیل جلسه داد و وزارتخانه‌های خارجه و دفاع بریتانیا اعلام کردند که در پی اطلاعات فوری درباره نفتکش توقیف‌شده هستند.

در حالی که لندن از واشنگتن درخواست کرده مقامات‌آمریکایی از اظهارات علنی تحریک‌آمیز خودداری کنند که دونالد ترامپ، به نوعی حساب آمریکا را از این جریان جدا کرد و سعی کرد جانب احتیاط را نگه دارد و گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما همیشه اتحاد بسیار نزدیکی با بریتانیا داشته و داریم. ما خبر این رویداد را شنیده‌ایم. ایالات متحده نفکتش‌های بسیار کمی در آن منطقه دارد؛ چرا که اکنون ما از انرژی خودمان استفاده می‌کنیم. ما در دو سال و نیم گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. بنابراین نفتکش‌های آمریکایی زیادی در آنجا رفت‌وآمد ندارند. ولی در آنجا کشتی‌های زیادی داریم که ناوهای جنگی هستند.»

او افزود: «با بریتانیا در تماس هستیم. ما باهم توافق مکتوب نداریم؛ ولی توافق داریم و آن‌ها متحد بزرگی برای ما هستند. ما باخبر شدیم که یک و بعد دو نفتکش توقیف شده‌اند و ما با بریتانیا کار می‌کنیم. آن‌ها به زودی نخست‌وزیر جدیدی خواهند داشت که خوب است و با آن‌ها کار می‌کنیم.»

این اظهارات ترامپ در حالی بیان شده است که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به توقیف یک نفتکش انگلیس توسط ایران، ترامپ را مسبب تنش‌ها در خلیج‌فارس عنوان کرد و گفت: ترامپ مسبب افزایش تنشها در خلیج فارس است چون او بود که از برجام بیرون رفت.

کوربین خواستار گفت وگو به منظور کاستن از تنش‌ها شد و گفت: ترامپ خطر درگیری تمام عیار با ایران را افزایش می‌دهد.

ابراز نگرانی؛ فصل مشترک واکنش اروپایی‌ها

فصل مشترک واکنش مقامات عمدتاً اروپایی ابراز نگرانی و محکومیت توقیف نفتکش انگلیسی بوده است؛ این واکنش به نوعی رویکرد دوگانه حاکم بر سیاست خارجی و تعاملات این کشورها را نشان می دهد در حالی که از نزدیک به ۲۰ روز است نفتکش حامل نفت ایران با ادعاهای واهی از سوی دولت انگلیس توقیف شده و مقامات اروپایی صرفاً شاهد و نظاره گر اقدام غیرقانونی لندن بودند، با توقیف نفتکش انگلیسی بدون توجه به نقض مقررات از سوی این نفتکش و تبعات احتمالی ناشی از رفتار پرخطر آن شروع به سروصدا کرده اند. در همین رابطه وزارت خارجه فرانسه در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی از این اقدام ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که این اقدام تهران به تلاش‌های موجود برای کاهش تنش در منطقه آسیب می‌زند.

به گزارش رویترز، در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده بود: «با نگرانی زیاد از توقیف کشتی بریتانیایی توسط نیروهای ایرانی آگاهی یافتیم. ما قویاً این اقدام را محکوم می‌کنیم و همبستگی کامل خود را با بریتانیا ابراز می‌کنیم.»

دولت آلمان هم خواستار آزادی سریع نفتکش انگلیسی شد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز با انتشار بیانیه‌ای توقیف نفتکش استینا ایمپرو از سوی ایران را محکوم کرد. برلین توقیف این نفتکش را غیرقابل توجیه توصیف کرد. در این بیانیه آمده است که این یک نفوذ و دخالت غیرقابل توجیه در تردد کشتی‌های غیرنظامی است که شرایط خطرناک فعلی را تشدید می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که این اقدام ایران به شکلی خطرناک شرایط پرتنش فعلی را بدتر می‌کند. در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آلمان آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم که فوراً این کشتی و سرنشینان آن را آزاد کند.»

روسیه که تعدادی از ملوانان آن در نفتکش انگلیسی حضور داشتند، خواستار کاهش تنش‌ها شد. «دیمیتری پولیانسکی» نماینده روسیه در سازمان مل در جمع خبرنگاران گفت که روسیه درباره اخبار منتشر شده درباره توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نگران بوده و خواستار کاهش تنش‌ها شد. پولیانسکی افزود که تا زمانی که جزئیات دقیق درباره این حادثه را نداند اظهار نظر بیشتری در این باره نخواهد کرد.

سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران ابراز نگرانی کرد. مایا کوچیانچیک سخنگوی با انتشار پیامی در توئیتر به توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس توسط نیروهای ایران گفت که در منطقه پرتنش کنونی چنین تحولاتی خطر تشدید اوضاع را به همراه دارد و تلاش‌ها برای حل تنش‌ها را تضعیف می‌کند.

این در حالی است که در بین کشورهای منطقه هنوز به صورت علنی واکنشی دیده نشده است؛ هرچند سیاست خارجی و موضع گیریهای برخی از این کشورها مستقل نبوده و به نوعی تابعی از واکنش واشنگتن و لندن است. با این حال وزارت خارجه از ایران خواسته است که از اقدامات غیرمسئولانه خود دست بردارد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha