۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83407898
T T
۰ نفر
سنگ، چرم و چوب هنرهای سنتی و صنایع دستی برجسته مشهد

مشهد- ایرنا- سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی،تولیدات چرم و صنایع چوبین از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی برجسته مشهد محسوب می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: محصولات تولیدی در این رشته ها بیش از ۳۰ درصد از صادرات صنایع دستی را به خود اختصاص داده اند.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: در سال گذشته ۶۵ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از این استان ثبت شد که بدون احتساب صادرات چمدانی بود.

وی اظهار داشت: با احتساب صادرات چمدانی، میزان صادرات این حوزه به پنج برابر رقم اعلام شده از سوی گمرک برآورد می شود.

وی با اشاره به برگزاری دهمین نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور ۲۸ استان کشور در مشهد گفت: این نمایشگاه از سوم تا هفتم مرداد ماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برپا می شود.

مکرمی فر هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج، آموزش و عرضه صنایع دستی کشور ذکر کرد و افزود: این نمایشگاه در وسعت ۲۲۰۰ متر مربع با ۱۸۸ غرفه برپا می گردد.

وی اظهار داشت: ترویج و توسعه صنایع دستی می تواند موجب تحقق رونق تولید و شعار امسال شود.

وی با اشاره به ویژگی های مفید و خاص صنایع دستی گفت: از جمله این ویژگی ها می توان به در دسترس بودن و داخلی بودن مواد اولیه محصولات صنایع دستی، امکان تولید در هر نقطه و مکان، فضای محدود برای تولید، ارزش افزوده بسیار به دلیل خلاقیت و نوآوری در آن، نیاز به سرمایه محدود و نیز منحصربفرد بودن هر محصول تولیدی اشاره کرد.

مکرمی فر افزود: این ویژگی ها موجب تسهیل و تسریع در ایجاد اشتغال و رونق تولید می شود در حالی که سایر بخش ها و صنایع دارای چنین ویژگی هایی نیستند.

وی اظهار داشت: مهمترین نکته در ضرورت توسعه صنایع دستی این است که این صنایع جزو آئین های بومی، فرهنگ و هویت ما محسوب می شوند و رغبت و تمایل مردم در مشارکت و بازدید از چنین نمایشگاه هایی بسیار زیاد است.

وی با اشاره به وجود ۳۶۰ رشته صنایع دستی در کشور گفت: بیش از ۹۰ رشته از این تعداد در خراسان رضوی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: هم اکنون هشت هزار و ۴۰۰ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی از این اداره کل پروانه فعالیت دارند که با توجه به درخواست های دریافت شده این تعداد امسال به هشت هزار و ۶۳۴ نفر می رسد.

وی اظهار داشت: سال گذشته اشتغال دو هزار و ۶۹۲ نفر در حوزه صنایع دستی این استان محقق شد که امسال نیز پیش بینی می شود همین تعداد در این حوزه مشغول کار شوند.

۷۴۹۶/‏۶۰۵۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha