نوای موسیقی آذربایجانی در اردبیل طنین انداز می‌شود

اردبیل- ایرنا- همزمان با آیین‌های هفته اردبیل، کنسرت موسیقی مقامی آذربایجانی با حضور هنرمندان محلی در اردبیل برگزار می‌شود.

امسال برای گرامیداشت هفته استان اردبیل، ۷۰ برنامه فرهنگی و هنری مردمی از تاریخ چهارم تا دهم مردادماه از سوی نهادهای فرهنگی و مردمی استان به اجرا در می‌آید.

روز چهارم مردادماه به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، سالروز استقرار سلسله صفویه و روز اردبیل در سال ۱۳۹۶ از سوی شورای فرهنگ عمومی انتخاب و در تقویم رسمی کشور درج شده و از روز چهارم تا دهم مردادماه نیز به نام هفته استان اردبیل تعیین شده است.

بر اساس همین تقویم، از چهارم تا دهم مردادماه سال جاری برنامه‌های جامع و متنوعی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی استان و نقش این خطه در یکپارچگی ایران اسلامی و تشکیل حکومت مقتدر مرکزی در ایران توسط خاندان صفوی تدوین شده است.

برگزاری مراسم بزرگداشت استان اردبیل که از حدود هشت سال پیش آغاز شده، پس از چند سال به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اعلام کرد: امسال در قالب برنامه‌های هفته استان، برگزاری چندین برنامه موسیقی با حضور هنرمندان محلی پیش بینی شده است.

نادر فلاحی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اجرای برنامه موسیقی را فرصتی جهت معرفی هنرمندان و قابلیت‌های اردبیل در حوزه موسیقی عنوان کرد و افزود: آغازگر این برنامه‌ها "شب موسیقی آذربایجانی" در روز هفتم مرداد خواهد بود.

وی بیان کرد: بر خلاف دوره های قبل که هنرمندان آذربایجان حضور می یافتند، در این دوره از ظرفیت هنرمندان اردبیلی استفاده شده تا فرصتی جهت معرفی گسترده هنرمندان بومی فراهم شود.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته استان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به تدارک شب شعر و موسیقی در روز هشتم مرداد ماه در اردبیل اضافه کرد: علاوه بر این، با هدف معرفی توانمندی های شهرستان ها، شب های فرهنگی با حضور هنرمندان بومی شهرستان برگزار می شود.

فلاحی اضافه کرد: در شب‌های فرهنگی شهرستان‌ها، آداب و رسوم، صنایع دستی، موسیقی، لباس محلی و فرهنگ های بومی مناطق مختلف استان به نمایش در می‌آید.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته استان اردبیل گفت: شهرستان‌هایی که برای برگزاری شب فرهنگی اعلام آمادگی کرده‌اند، در فاصله زمانی چهارم تا دهم مرداد ماه شب فرهنگی همراه با شعر و موسیقی و نمایش برگزار خواهند کرد.

وی افزود: همچنین جشن موسیقی و قصه گویی ویژه کودکان نیز به مناسبت هفته استان اردبیل با معرفی هنرمندان کوچک در روز هشتم مرداد ماه برنامه ریزی شده و توسط اداره کل کانون پرورش فکری اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هدف نهایی برگزاری آیین‌های هفته استان را معرفی جاذبه‌های فرهنگی این خطه به گردشگران و تبدیل استان به یکی از مقاصد مهم سفر گردشگران ذکر کرد.

بنا به اعلام دبیرخانه برگزاری هفته استان اردبیل، در این جشن برنامه‌های متنوعی پیش‎بینی شده که هدف نهایی آن معرفی پیشینه تاریخی و نقش صفویه در شکل‌گیری حکومت منسجم ملی و دینی در ایران خواهد بود.

به گزارش ایرنا، شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ بر اساس استنادات تاریخی، روز چهارم مردادماه را که مقارن با سالروز استقرار سلسله صفویه و به قولی سالروز تولد شاه اسماعیل نخستین پادشاه صفوی در ایران است، به عنوان روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی جد خاندان صفوی و روز اردبیل و هفته منتهی به این تاریخ را نیز به عنوان هفته اردبیل وارد تقویم رسمی کشور کرد.

بر اساس منابع معتبر تاریخی، چهارم مردادماه روز تولد شاه اسماعیل صفوی نخستین پادشاه صفوی است که با ایجاد و تاسیس حکومت صفوی ضمن یکپارچه کردن ایران و رسمی کردن مذهب شیعه در کشور، خدمات ارزنده‌ای را برای سرزمین پهناور ایران داشته است.

مجموعه میراث جهانی بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که مقبره شاه اسماعیل و شیخ صفی‌الدین جد خاندان صفوی را در خود جای داده است، به سبب دارا بودن ارزش‌های برجسته جهانی در سال ۱۳۸۹ و در جریان سی و چهارمین نشست یونسکو در برزیل به شماره ۱۳۴۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

1905/ 1257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha