۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1010
کد خبر: 83410897
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت ساماندهی تاسیسات زیربنایی در حریم رودخانه‌های کاشان

کاشان- ایرنا- تاسیسات زیربنایی و خدماتی به ویژه در برخی نقاط روستایی شهرستان کاشان برخلاف قوانین بالادستی و درون حریم یا بستر رودخانه‌ها قرار گرفتند که جانمایی دوباره و جابه‌جایی آنها ضروری است.

بستر آن قسمت از رودخانه، نهر یا مسیل است که در هر محل باتوجه به آمار هیدرولوژیک، داغاب و بیشترین طغیان با دوره برگشت ۲۵ ساله از سوی وزارت نیرو یا شرکت‌های آب منطقه‌ای تعیین می‌شود که البته تغییرات طبیعی در آن تاثیری ندارد.

حریم نهرها، رودخانه‌ها و مسیل‌های دارای آب دائمی یا فصلی، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی نیز برای عملیات لای‌روبی و بهره‌برداری از یک تا ۲۰ متر و برای حفاظت کیفی منابع آب آشامیدنی تا ۱۵۰ متر از تراز افقی بستر خواهد بود که بنا به مورد و نوع مصرف و شرایط رودخانه، نهر طبیعی یا برکه ‌از سوی وزارت نیرو یا شرکت‌های آب منطقه‌ای باید تعیین شود.

توجه نکردن به هشدارها هنگام ساخت و سازها از سوی مردم و چشم‌پوشی دستگاه‌های خدمات‌رسان از اجرای مر قانون موجب شده تا اکنون در برخی نقاط شهری و روستایی، تاسیسات،سازه‌ها و بناهایی درون بستر یا حریم رودخانه‌ها استقرار یابد.

بهار امسال نیز با وجود قرار داشتن در دوران خشکسالی، بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب موجب شد تا افزون بر وارد آوردن خسارت‌های مالی، ۲ نفر در مشهد اردهال کاشان جان خود را از دست بدهند.

کارشناسان امر  در چنین شرایطی ساخت پل، جمع‌آوری تاسیسات آب شهری و روستایی، برق، تلفن، گاز و مخابرات از کف رودخانه‌ها، ساخت بندهای آبخیزداری در بالادست روستاها و دیوارچینی را از جمله مسائل مرتبط با رودخانه‌های شهرستان کاشان عنوان می‌کنند.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان روز شنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون ۲۰ درصد از رودخانه‌های این شهرستان با همکاری دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها و شهرداری‌ها در شهرها دیواره‌سازی و لای‌روبی شده‌اند.

جواد مزروعی بیان کرد: جمع‌آوری سازه‌ها و تاسیسات رودخانه‌های کنار جاده قمصر، استرک، لتحر و ارمک در راستای اجرای مصوبه‌های پیشین قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌خیز شهرستان کاشان نیز در اولویت قرار دارد.

وی افزود: برای جمع‌آوری سازه‌ها و تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی، برق، گاز و مخابرات در چهار رودخانه این شهرستان البته ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان تاکید کرد: ساماندهی نکردن این رودخانه‌ها به ویژه جمع‌آوری نکردن سازه‌ها، بناها، تاسیسات و همچنین انتقال خطوط برق، تلفن و لوله‌های آب در حریم و بستر رودخانه‌ها هنگام جاری شدن سیل می تواند به قطعی آب، برق و گاز و همچنین تخریب قنات‌ها و آلوده شدن منابع آب‌ آشامیدنی منجر شود.

وی در ادامه طول رودخانه‌های شهرستان کاشان را ۶۰۰ کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون کار مطالعات حریم و بستر افزون بر  ۹۵ درصد آنها انجام شده است.

پیش‌تر نیز مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشان در گفت‌وگو با ایرنا بر لزوم جابه‌جایی ۱۱ مورد سازه و بنا در مسیر رودخانه‌های بخش نیاسر، ۶ مورد در مسیر رودخانه‌های بخش برزک، پنج مورد بخش مرکزی و چهار مورد در بخش قمصر این شهرستان تاکید کرده بود.

مساحت حوزه آب‌ریز منطقه کاشان افزون‌بر ۱۰ هزار کیلومترمربع و شامل ۱۶ زیر حوزه است که از شمال‌غرب (رودخانه شوراب) تا جنوب‌شرق (رودخانه تتماج) این شهرستان ادامه می‌یابد.

کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha