۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83411859
T T
۰ نفر

لیست سفید، عامل جدید مناقشه تجاری توکیو و سئول

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83411859
لیست سفید، عامل جدید مناقشه تجاری توکیو و سئول

پکن- ایرنا- ژاپن در حال اعمال مجازات های اقتصادی علیه کره جنوبی است که در صورت اجرای آن می تواند یک رویارویی بزرگ میان دو کشور را به دنبال داشته باشد یکی از این مجازات ها خارج کردن کره جنوبی از فهرست موسوم به لیست سفید است که امتیازات ترجیحی برای خریداران از ژاپن در نظر می گیرد.

ژاپن قرار است روز دوم آگوست 2019 (11 مرداد 1398) درباره خارج کردن کره جنوبی از فهرست کشورهایی که از امتیازات ترجیحی تجاری برخوردارند، تصمیم گیری کند و این اقدام یکی از بزرگترین ضربه ها به پیکره اقتصادهای بزرگ آسیا خواهد بود.

همزمان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از ژاپن خواسته است هر چه زودتر تکلیف معامله و معاهده جدید تجاری دو کشور را که موجب می شود درهای بازار این کشور به روی کالاهای آمریکایی بازتر شود، روشن کند.

«توشیمیتسو موگه تی» وزیر اقتصاد ژاپن 10 مرداد در واشنگتن با مقام های آمریکایی در همین باره و همچنین درخصوص مناقشه تجاری این کشور و کره جنوبی رایزنی خواهد کرد.

در شرایطی که توکیو رهیافت مسالمت جویانه تری را در قبال واشنگتن در پیش گرفته است، روابط میان ژاپن و کره جنوبی در عرصه تجارت هر روز پرتنش تر شده است و اصلی ترین علت آن از دیدگاه کره ای ها ممنوعیتی است که ژاپن روی صادرات اقلام فنآوری پیشرفته در نظر گرفته است.

وزیر اقتصاد ژاپن و رابرت لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا قرار است این مذاکرات را انجام دهند این در شرایطی است که قبل از این طرفین در حاشیه اجلاس سران گروه بیست در اوزاکا ژاپن با یکدیگر ملاقات و گفت و گوهایی انجام داده اند.

ژاپن بشدت نگران معامله تجاری با آمریکا است این کشور می خواهد اگر قرار باشد محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا خریداری کند آن زمان واشنگتن هم باید تعرفه ها بر روی قطعات و خودروهای وارداتی از ژاپن را کاهش دهد.

مقام های ژاپنی می گویند «آبه شینزو» نخست وزیر این کشور ماه سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دیدار و با وی درباره این موضوعات گفت و گو خواهد کرد.

اگرچه ژاپن روابط بسیار نزدیکی با آمریکا دارد اما واشنگتن تاکید کرده است که اگر توافقی حاصل نشود بر روی خودروهای وارداتی از ژاپن ۲۵ درصد تعرفه اعمال خواهد کرد آمارها نشان می دهد که مازاد تجاری ژاپن در برابر آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که دو سوم آن مربوط به صادرات خودرو است.

همزمان با این تحولات قرار است این کشور درباره خارج کردن کره جنوبی از فهرست موسوم به لیست سفید که امتیازات ترجیحی برای خریداران از ژاپن در نظر می گیرد، تصمیم گیری کند.

برخی از این محصولاتی که خریداری می شود می تواند مصارف نظامی داشته باشد و اگر کره جنوبی که از سال ۲۰۰۴ میلادی جزو این فهرست بوده است از آن خارج شود، نخستین کشوری خواهد بود که چنین امتیازی را با دستور کابینه ژاپن از دست می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha