۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83412538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانشجویان، کارآفرین تربیت شوند

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بررسی چالش های مهارت آموزی در دانشگاه گفت: انتظاری که از دانشگاه ها می‌رود خروج دانشجوی کارآفرین، توانمند و دارای مهارت است که لازمه آن بازنگری در برنامه های درسی است.

«سید جواد ساداتی نژاد» اظهار داشت: یکی از چالش های فعلی دانشجویان بعد از اتمام درس و هنگام ورود به جامعه، توانمند نبودن آنها و  ناتوانایی در رفع مشکلات جامعه است.

وی افزود: وقتی تحصیلات دانشجو پایان می یابد و وارد جامعه می‌شود، با توجه به بازخوردی که از بخش صنعت گرفته شده نیروهای فارغ التحصیل توانمند نبوده  و نیاز صنعتگر را برآورده نمی کنند و از کیفیت پایینی بر خوردارند.
وی یادآور شد: مشکل و منع قانونی در زمینه مهارت آموزی نداریم و وزارت علوم باید رسالت خود را بازنگری در دروس قرار دهد و مشکل ارتباط خود با حوزه صنعت را حل کند که اقداماتی در این خصوص انجام می‌شود ولی در عمل پیشرفت کار کم است.
نماینده مردم کاشان در مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه ما نیز از ابزارهای نظارتی چون سوال از دستگاه‌ها و وزرا استفاده می کنیم، گفت: وزارت علوم باید اهتمام جدی در این خصوص داشته وممکن است کم کاری این حوزه به دلیل وجود مشکلاتی در ساختارهای این دستگاه باشد.
ساداتی نژاد ادامه داد: باوجود مصوباتی در مورد تجهیزات دانشگاهی و کارگاهی، دانشگاهها برای استفاده از این تسهیلات موفقیت آمیز عمل نکرده اند.
وی خاطرنشان کرد: پیگیر مشکلات دانشگاه با بانک ها هستیم ولی  علاقه ای از سوی دانشگاه ها شاهد نیستیم.

نگاه جامعی باید به مهارت‌آموزی داشت

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم طرح های رصد اشتغال و مهارت را دو گام مهم برای مهارت آموزی دانست و گفت: نگاه جامعی باید به این مقوله داشته باشیم.

«محمدسعید سیف» افزود: طرح رصد اشتغال سال گذشته برای اولین بار توسط ۸۰ دانشگاه اجرا شد.   توجه به مهارت نیز که دومین مبحث مهارت آموزی است بر اساس گزارش ها رشد سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بسیاری از دانشگاه‌ها داشته است.

وی درباره جای خالی پایان نامه هایی که خلاءها و مشکلات کشور را حل کنند؛ اظهارداشت: اکنون که شاهد دانشگاه های نسل سوم که کارآفرین و مشارکت کننده در حل مسائل کشور هستند را شاهد هستیم زمان آن است که پژوهش ها را در مسیر صحیح سامان دهند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های برتر جهان به موضوع ارتباط و پیوند با صنعت، توجه عملیاتی دارند. آنها مهارت را در فارغ التحصیلان جدی گرفته اند و مراکز آموزشی نیز دارای مهارت‌های شغلی هستند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در برنامه تلویزیونی  پرسشگر با بیان اینکه آموزش محدود به دانشگاه نمی شود و باید از دوران تحصیل در کودکی آغاز شود گفت: باید نگاه جامعی به مقوله مهارت آموزی داشته باشیم.

سیف درباره سامانه تاپ وزارت صمت گفت: اگر دغدغه های صنعت مطرح شود آمادگی داریم آن را به اساتید معرفی کنیم. برای فرصت های مطالعاتی به اساتید نیز اخیرا آیین نامه ای تصویب شده است.

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم وزارت علوم در دو - سه دهه گذشته در ارتقای علمی کشور بد عمل نکرده است، اما باید همکاری های بین بخشی نیز همراه شود و فرهنگ سازی در زمینه اشتغال و مهارت آموزی صورت بگیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پنج هزار قرارداد فعال پژوهشی با ارزش هزار میلیارد تومان داریم و ارزیابی دانشگاه ها نیز در زمینه مهارت آموزی انجام می‌شود.

دانشگاه ها مدل عرضه محوری فعالیت کرده اند

در ادامه برات قبادیان معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور تاکنون به استثنای تعداد کمی همچون فنی و حرفه ای بر اساس مدل عرضه محوری فعالیت کرده اند، اظهارداشت: تنها چند واحد کارورزی وجود دارد که مشخص نیست واقعی هستند و یا خیر.
وی افزود: برای عملیاتی کردن  کارورزی در چندین ماه گذشته تفاهماتی با وزارت علوم داشتیم و اکنون مدتی است که تا حدودی این امر بر اساس تقاضا محوری صورت می گیرد.
معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۴ تا ۶ میلیون دانشجو بر اساس کدام تقاضا جذب دانشگاه ها می‌شوند؟
معاون وزارت صنعت خاطر نشان کرد: ما طرح تاپ (توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار) در دوره کارشناسی ارشد را دنبال می کنیم و بر اساس آن عنوان هیچ پایان نامه ای نباید بدون درنظر داشتن نیاز واقعی جامعه تصویب شود.
قبادیان افزود: ابتدای امسال از این سامانه رونمایی شد و تا کنون ۸۰۰ واحد صنعتی سرمایه گذاری کرده و ۵۵۰ پروژه در سامانه بارگذاری شده است  که این تعداد جزو چالش های صنعت است و باید حوزه دانشگاهی به آن پاسخ دهد.
وی تاکید کرد: سال گذشته ۱۳۸ مورد ظرفیت و اعلام نیاز برای رفع نیاز مطالعاتی اساتید داشتیم که در کل ۴ استاد دانشگاه اعلام آمادگی کردند.
معاون وزارت صنعت همچنین گفت: کسانی که می‌خواهند ملی کار کنند باید توجه داشته باشند که وزارتخانه صمت ۱۴ معاونت دارد و یک سوم اقتصاد کشوررا در اختیاردارد.
قبادیان خاطر نشان کرد: نیازهای صنعت را در سامانه تاپ اعلام می‌کنیم و دانشجویان و اساتید از این طریق می توانند به ما بپیوندند.

دانشگاه پاسخگوی نیازهای جامعه باشد

سیدمحمد حسینی استاد دانشگاه  نیز در ادامه برنامه  که با موضوع چالش های مهارت آموزی در دانشگاه ها بود با بیان اینکه همه در تئوری این مهم را قبول دارند که مهارت جایگاه حائز اهمیتی در کنار آموزش دارد، اظهارداشت: تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت در نقشه جامع علمی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: به جای الگوی حافظه مدار باید یادگیری مبتنی بر دانش و پرورش انسان ها بر مبنای مهارت آموزی جایگزین شود. مهارت آموزی، به یک گفتمان غالب تبدیل شده است اما اینکه در عمل چقدر توفیق حاصل شده بحث دیگری است.

این استاد دانشگاه به ۱۳ راهبرد نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: اگر آموزش های تئوری با عمل در آزمایشگاه و کارگاه حاصل شود کارکرد بهتری پیدا خواهد کرد. نه تنها در رشته های مهندسی و فنی بلکه در رشته های علوم انسانی نیز تخصص گرایی و عملگرایی باید مورد توجه قرار بگیرد تا فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را داشته باشند.

حسینی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، گفت: بیشترین آمار بیکاری را در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی داریم.

وی ادامه داد: کشوری که به دنبال استقلال است باید بتواند نیازهایش را تامین کند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برای جذب و ارتقای اساتید و هم ارزیابی دانشگاه ها هنوز مشکل وجود دارد. همچنین در روند انتخاب مقالات و پایان نامه ها نیز باید بازنگری صورت بگیرد.

حسینی با یادآوری اینکه بوروکراسی (ساختارهای) اداری باید در زمان کمتر و سرعت بالاتری انجام شود تا میزان هماهنگی بین دستگاه های علوم و صنعت افزایش یابد اظهار کرد: در سند برنامه ششم توسعه نیز افزایش رشته های مهارتی و توسعه این حوزه مورد تاکید قرار گرفته و باید کیفیت دانشگاههای مهارتی نیز بالا رود.

وی ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه ای را باید از نظر امکانات تجهیز کرده و آموزش را نیز در این رشته ها بروز کرد.

حسینی افزود: سرعت تحولات بیشتر از سرعت تجهیز امکانات است و باید اساتید اطلاعات بروز داشته باشند. همچنین دانشگاه فرهنگیان باید دانشجویانی تربیت کند که در کنار معلومات، از دانش تخصصی و مهارتی بالایی نیز برخوردار باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha