راهنمای عمل مدارس برای سال ۹۸ تدوین می‌شود

تهران- ایرنا- مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۸ با هدف پرهیز از برنامه‌ریزی موردی و جزیره‌ای، انسجام در برنامه‌ریزی، توجه به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، توجه به اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی و توجه به برنامه درسی ملی، تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات برنامه سال ۹۸ از مدارس را در دستور کار قرار دادیم تا به تقویت مدیریت، ارتقاء جایگاه و اختیار عمل مدرسه بینجامد.

رضا مددی در کارگاه آموزشی تدوین راهنمای عمل مدرسه و انتظارات برنامه سال ۹۸ از مدارس که با حضور نمایندگان واحدهای تخصصی و عمومی اداره کل آموزش ‌و پرورش شهر تهران در منطقه ۹ برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برنامه اجرایی سند تحول در طول برنامه ششم توسعه، تبدیل نظام برنامه‌ریزی از معاونتی و تفکیکی به‌نظام برنامه‌ریزی بر اساس دوره‌های تحصیلی (۳-۳-۳-۳) رویکرد وزارت آموزش‌ و پرورش در سال ۹۸ است.

به گزارش روز شنبه وزارت آموزش و پرورش،رئیس دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول تصریح کرد: برنامه سال ۹۸ که در بخشنامه ۹۳۷۳ در تاریخ ۲۷ فروردین در سطوح ستاد تا مدرسه ابلاغ‌ شده است، اکنون در سطح مناطق و شهرستان‌ها در حال تدوین است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول مرداد جاری به پایان برسد.

مشاور وزیر  خاطرنشان کرد: بر اساس سند تحول، مدرسه شاهرگ حیاتی جامعه است و توسعه کشور به تربیت و پرورش افراد مربوط می‌شود، بنابراین مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربه‌، نقطه اتکا دولت و ملت، عامل پیشرفت و توسعه کشور، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی و جلوه‌ای از تحقق حیات طیبه است. لذا باید همه پشتیبانی‌های لازم از مدرسه به عمل آید تا به وظایف خود عمل و نقش مهم خود را در اجرای برنامه ابلاغی ایفا کند.

وی مبنا و ملاک تمام ارزیابی‌های کمی و کیفی در سال ۱۳۹۸ را اجرای برنامه ابلاغی اعلام کرد.

مددی گفت: در اجرای سند تحول، تغییر نگاه تجزیه‌ای و تفکیکی فعلی به نگاه یکپارچه نگر در تمام ابعاد و ساحت‌های تربیت از آثار مثبت تدوین انتظارات از مدارس است. لذا فرصت مناسبی است تا ظرفیت‌های ممتاز موجود از قبیل بوم، مدرسه محوری، تدبیر و تعالی، همسو با تمامی ارکان فعال در مدرسه تمام تلاش خود را در اجرای اثربخش برنامه ابلاغی سند تحول به کار بندند. 

 وی تصریح کرد: تجمیع و هماهنگی اجرای برنامه‌ها از حیث زمان، جنسیت، تعداد دانش‌آموز و...که منجر به‌صرفه جویی در هزینه و زمان شده و پرهیز از ابلاغ‌های تفکیکی و برنامه‌های موردی معاونت‌ها از ثمرات ارزشمند این رویکرد است.

مشاور وزیر اظهار کرد: در تدوین راهنمای عمل مدرسه، در هر منطقه چهار میز بر اساس چهار دوره تحصیلی با حضور نمایندگان مدارس از قبیل مدیر، معلم، انجمن اولیا و دانش‌آموز و همچنین نمایندگان حوزه‌های تخصصی و مشترک (آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی، تربیت‌بدنی، انجمن اولیا و...) تشکیل می‌شود.

وی همچنین افزود: برنامه حوزه‌های تخصصی و مشترک تدوین‌شده در مناطق و شهرستان‌ها بر اساس دوره‌های تحصیلی (۳-۳-۳-۳) بررسی و برنامه مورد انتظار از مدرسه با دو پارامتر الزامی (ضروری) و اقتضایی (اجرا در صورت وجود شرایط) پیشنهاد می‌شود، لذا در فرمت ابلاغی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های مدرسه به همراه واحدهای مسئول، مجری و همکار در سطح منطقه و مدرسه نیز لحاظ شده است.

سند تحول بنیادین نقشه راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای هدایت هر چه بهتر آموزش و پرورش است. این سند بر مبنای تربیت اسلامی و سیاست های حاکم بر برنامه ششم توسعه کشور تنظیم شده است.
سند تحول بنیادین دارای ۶ زیرنظام است و هرگونه تغییر و دگرگونی در آموزش و پرورش در بخش های راهبردی و مدیریت، برنامه درسی، مالی، آموزشی، فضا، تجهیزات و پژوهش از بستر این ۶ زیرنظام می گذرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha