به گزارش روز یکشنبه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، ششمین جلسه از سلسله نشستهای بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع «عدالت آموزشی» با حضور جمعی از اساتید دانشگاهها در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار شد.
نداشتن استمرار و پایمردی دلیل بسیاری از ناکارآمدیها است
معاون فرهنگی- سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این نشست با بیان اینکه باید بهشدت از کلیشهای پرداختن به بیانیه گام دوم پرهیز کرد، گفت: باید به مولفههای راهبردی که در بیانیه گام دوم توسط رهبر معظم انقلاب به جامعه ارمغان داده شده، به خصوص در بخش توصیهها که ناظر به آینده است، توجه ویژهای کرد.
حجتالاسلام محمدمهدی صالحی افزود: تاکید مقام معظم رهبری بر این است که این مولفهها را به گفتوگو بگذاریم تا بتوان به این مولفهها شکل جریانساز داد. در این زمینه برنامهریزیهایی در دستگاههای مختلف انجام شده که امیدواریم شعاری نباشد و به برنامههای اثرگذار و اقدامات مؤثر و علمی منتهی شود و آن را به یک سرمایه اجتماعی در متن جامعه تبدیل کند. وظیفه ما هم این است که به جریانسازی نخبگانی کمک کنیم.
صالحی یادآور شد: یکی از توصیههایی که در بیانیه وجود دارد، مسئله عدالت است و به نظر میرسد شاید سختترین آنها در تبیین مولفهها و از آن سخت تر در اجرا، از بین توصیههای هفت گانه در بیانیه، عدالت باشد.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به مسئله عدالت آموزشی اظهار داشت: آموزش یکی از مولفههای بسیار مهم در تحقق عدالت است. آموزش در قدرتسازی موثر است و در تولید ثروت و تولید قدرت تاثیر مستقیم دارد.
وی با اشاره به رابطه آموزش و تحقق عدالت گفت: خود مبارزه با فساد نیازمند مقدماتی از جمله آموزش است و نوع نگاه حاکم بر آموزش میتواند در تعریف فساد اثرگذار باشد. پس آموزش اثرگذاری بنیادین با تحقق عدالت دارد.
صالحی نداشتن استمرار و پایمردی را عامل بسیاری از ناکارآمدیها دانست و اظهار داشت: نبود قوانین عادلانه قطعاً زمینهساز فساد و بیعدالتی خواهد بود. مجریان ناعادل و بیتقوا در کنار این مسئله اثرگذار هستند. نظارت و آگاهیهای مردمی و تشکلهای مردم نهاد و تشکلهای دانشجویی میتوانند در این زمینه کمک کنند. خود گفتمان عدالت باید مورد توجه قرار گیرد و از نگاه تکبعدی به عدالت پرهیز و بهصورت جامع به عدالت نگاه شود.
وی با اشاره به بیعدالتیهای آموزشی در دانشگاهها و مدارس، تصریح کرد: به نظر میرسد امروز اثرگذاری پژوهشها از حوزه آموزش کمتر نیست، چون این پژوهشها بعدها تبدیل به صنعت و سازمانهای اثرگذار در جامعه میشوند. لذا این ضرورت وجود دارد که در کنار هم به این مسائل بپردازیم.
نکات تحلیلی بیانیه گام دوم در قالب مقالات پژوهشی و پایاننامه به دانشگاهیان پیشنهاد شود
در ادامه نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری این جلسات در خصوص بیانیه گام دوم در نهاد رهبری در دانشگاهها گفت: پیشنهاد بنده این است که خلاصهای از مواردی که در این جلسات تاکنون گفته شده به نمایندگان مجلس داده شود تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.
محمدحسین فرهنگی ادامه داد: ما چند محور اصلی در بیانیه داریم. یک محور ابعاد تحلیلی است که مقام معظم رهبری از گذشته تاکنون و آینده تحلیلی را ارائه کردهاند. پیشنهادم این است که این موارد که جنبه تحلیلی دارد مورد بحث قرار گیرد و در قالب مقالات پژوهشی و پایاننامهها پیشنهاد شود.
فرهنگی افزود: محور دیگر آن مسائلی است که نیاز به اقدامات اجرایی دارد؛ مانند استفاده از جوانان در مدیریتها که البته منظور استفاده از افراد ناپخته و غیرمربوط و غیرمصلح در جایگاههای حساس نیست.
دانشگاه فرهنگیان حداقلترین امکانات آموزشی و رفاهی را دارد
محمد امین مهدیپور دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست گفت: همانطور که استاد دانشگاه در صورت نداشتن شرایط مناسب و ذهنیت آرام، نمی تواند به وظیفه خود عمل کند، یک معلم هم نمیتواند برای روز بعد و جلسات آینده تدریس خوبی را داشته باشد.
مهدیپور ادامه داد: نمیتوان گفت دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دولتی است. امروز دانشگاه فرهنگیان با ۴۵درصد کسری حقوق دانشجویانش گذران میکند و در بین تمام دانشگاههای سراسر کشور حداقلترین امکانات آموزشی و رفاهی را دارد.
وی یادآور شد: سرانه دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در میان دانشگاههای کشور در کمترین سطح خود است. دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در بدترین شرایط امکانات آموزشی و رفاهی تحصیل میکند، از طرفی قیمت هزینههای رفاهی در این دانشگاه دو برابر دانشگاههای دیگر است.
نظر شما