۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۱۴
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 83414637
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از یک هزار و ۷۰۰ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در کردستان شناسایی شد

سنندج - ایرنا - طرح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان کردستان از سال ۸۴ آغاز شده و تاکنون یک هزار و ۷۰۰ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کردستان پنجمین استان کشور برای اجرای این طرح بود و با اقدامات انجام شده تا پایان سال گذشته غربالگری نوزادان در این طرح به پوشش ۱۰۰ درصدی رسید.

فرزام بیدارپور افزود: براساس آمارهای موجود تاکنون ۳۶۶ هزار و ۷۵۳ نوزاد مناطق شهری و روستایی استان طرح غربالگری قرار گرفته اند و بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از این تعداد مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید بودند که تحت درمان قرار گرفتند.

وی بهترین زمان برای نمونه گیری برای غربالگری کم کاری تیروئید را هفته اول زندگی نوزاد اعلام کرد و گفت: با اقداماتی که در این زمینه انجام شده در سطح استان، بیش از ۹۰ درصد نوزادان در بازه زمانی سه تا پنج روزه گی مورد غربالگری قرار می گیرند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تمام بیماران شناسایی شده در این طرح، تحت درمان دارویی قرار گرفته و بیش از ۸۰ درصد آنان در بازه زمانی کمتر از ۲۸ روزه گی درمان را شروع کرده اند.

وی اضافه کرد: درمان مناسب و در زمان مشخص و مطلوب این بیماری  به حفظ ضریب هوشی بیماران در محدوده طبیعی کمک می کند و  نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داده که ضریب هوشی همه نوزادانی که بیماری آنان شناسایی و درمان شده در محدوده طبیعی است.

بیدارپور ابراز امیدواری کرد روند غربالگری با حساسیت کافی توسط کارشناسان و مسئولان بهداشتی و والدین ادامه پیدا کند تا در آینده شاهد ارتقای باروری و نشاط جمعیت استان و کشور باشیم.

انجام غربالگری نوزادان در هر جامعه ای، موجب شناسایی زودرس بیماران مبتلا به کم کاری و درمان سریع و جلوگیری از بروز عوارض و کاهش آلام خانواده ها می شود.

کم کاری تیروئید نوزادان نوعی بیماری کم علامت است و فقط در حدود پنج درصد موارد، در روزهای اولیه پس از تولد دارای علائم بیماری هستند.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha