روزنامه "الاخبار" لبنان نوشت: مخالفت لندن با تبادل نفتکش توقیف شده خود با نفتکش ایرانی در جبل الطارق نشانه وخامت بحران بین دوطرف و کاهش فرصت میانجیگری در این خصوص است.
این روزنامه در مطلبی با عنوان "بحران دو نفتکش؛ میانجیگری ها با مشکل روبه رو شده است" افزود: با گذشت زمان بحران نفتکش های توقیف شده طولانی تر شده و در نتیجه فضای خلیج فارس نیز پیچیده تر و بحرانی تر می شود.
با وجود این که تحرکات دیپلماتیک در این خصوص متوقف نشده است و جدیدترین مورد آن سفر "یوسف بن علوی" وزیر خا رجه عمان به تهران بود، اما بحران ایران و انگلیس همچنان حل نشده است بلکه کاملا برعکس این موضوع تقریبا در حال تبدیل شدن به یک پرونده بزرگ یا همان امنیت دریانوردی در مهم ترین گذرگاه آبی جهان است، تا جایی که تقریبا از بحران اصلی یعنی تنش بین واشنگتن و تهران نیز فراتر رفته است.
در این میان به نظر می رسد لندن به ابتکار عمل حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مبنی بر ابراز امیدواری به این که بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس بتواند اوضاع را تغییر دهد و این مشکل را حل کند، چندان توجهی نشان نداده است.
الاخبار ادامه داد : انگلیس نمی تواند قبول کند، ایران شکوه امنیتی و سیاسی اش را بشکند حال آن که این انگلیس است که در خلیج فارس پایگاه نظامی داشته و نیروهایش در این منطقه مستقر هستند، بنابراین گذشت زمان بیانگر افزایش نتایج منفی حاصل از گرفتاری انگلیس است و این چیزی است که پس از انتشار فیلم جدید سپاه از توقیف نفتکش انگلیسی و اخطار به آن قابل تایید است.
این در حالی است که آمریکا نیز از عزم خود برای تشکیل ائتلاف بین المللی برای حمایت از دریانوری در منطقه خلیج فارس خبر داده است؛ ائتلافی که روشن است با مشکلاتی روبه رو است که مهم ترین آن موضع اروپا است مبنی بر اینکه هر گونه فعالیت امنیتی در منطقه خلیج فارس باید از اهدف ائتلاف آمریکایی متمایز باشد.
"البناء" دیگر روزنامه لبنان نیز از تنش ایران و انگلیس بر سر نفتکش ها و مسدود شدن راه تبادل نفتکش انگلیسی و ایرانی توقیف شده خبر داد و نوشت: ایران بر تثبیت معادله حقوق حاکمیتی خود بر تنگه هرمز تاکید دارد و اعلام کرده است این موضوع را که تنگه مزبور منطقه باز بین المللی است، نمی پذیرد، مخصوصا وقتی یک نفتکش به منطقه ایرانی در این تنگه نزدیک شود.
این روزنامه افزود: نکته قابل توجه اینکه این موضع ایران از حمایت قانونی روسیه و چین برخوردار است بر این اساس که توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس را دزدی دریایی دانسته و موضع ایران را قانونی و مشروع می دانند.
نفتکش ایرانی «گریس ۱» ۱۳ تیر ماه از سوی مقامهای جبلالطارق و ماموران نیروی دریایی انگلیس در دریای مدیترانه توقیف شد.
یک روز پس از توقیف این نفتکش دادگاه عالی جبل الطارق با درخواست ادامه توقیف نفتکش به مدت دو هفته موافقت کرد. ظرفیت این ابرنفتکش دو میلیون بشکه است.
پس از آن در ٢٨ تیر ماه دولت جبل الطارق اعلام کرد، دادگاه عالی این کشور در یک نشست غیرعلنی، درخواست دادستان کل برای تمدید زمان توقیف نفتکش گریس-١ به مدت سی روز دیگر را پذیرفته و روز ١٥ اوت (۲۴ مرداد ماه) را به عنوان تاریخ رسیدگی به پرونده این نفتکش تعیین کرده است.
نفتکش انگلیسی Stena Impero نیز که تحت اسکورت ناوچه جنگی انگلیس قرار داشت به خاطر برخورد با یک لنج ایرانی در منطقه، با ورود به تنگه هرمز از مسیر خروجی و خاموش کردن سیستم ارتباطی، مقررات دریانوردی در منطقه را به مخاطره انداخت.
به دنبال این تخلف بارز دریانوردی و برخورد احتمالی این نفتکش با کشتیهای دیگر با درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در ۲۸ تیر ماه اقدام به توقیف نفتکش انگلیسی کردند.
نظر شما