۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 1111
کد خبر: 83418878
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسکای نیوز: اراده سیاسی می تواند بحران بین ایران و غرب را حل کند

تهران - ایرنا - شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز» درباره گفت و گوی «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن با این شبکه نوشت: «با وجود تنش زیاد بین ایران و غرب، لحن سفیر ایران در انگلیس نشان داد که اراده سیاسی و دیپلماتیک می تواند خروج از بحران را رقم بزند.»

تارنمای این شبکه انگلیسی درباره گفت و گو با سفیر ایران در لندن که روز سه شنبه 8 مرداد ماه (30 ژوییه) انجام شد، نوشت : «سفیر ایران در گفت و گویی کم نظیر نگاهی گذرا داشت به اینکه آشتی بین انگلیس و ایران چگونه می تواند ، باشد.»

این رسانه غربی درباره «پیام» سفیر  ایران در لندن می افزاید: «اما پیام وی ستیزه جویانه نبود. چند ماه قبل در یک گفت و گوی ضبط شده در «اسکای»، او به غرب هشدار داده بود که ایران را آزمایش نکند. این بار به نظر می رسید که وی در استودیوی ما حاوی پیام صلح بود.

البته بعیدی نژاد همان طور که انتظار می رود، تاکید کرد که توقیف نفتکش «گریس 1» از سوی بریتانیا و (دولت محلی) جبل الطارق مشروع نبوده و توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» با پرچم انگلیس اقدامی کاملا متناسب بوده است. اینها دقیقا بازتاب چیزهایی بود که «دومینیک راب» وزیر خارجه بریتانیا در گفت گوی دیگری با اسکای نیوز بیان کرده بود»

اسکای نیوز در ادامه می نویسد: «داده هایی که بر اساس ردیابی نفتکش در  منابع عمومی در دسترس است حاکی از این هستند که در حقیقت، زمانی که نفتکش «استنا ایمپرو» از سوی نیروهای ایران توقیف می شود  و به سمت آب های ایران رانده می شود، در آب های دریای «عمان» بوده نه آب های ایران.»

این تارنما سپس می افزاید: «با این حال سفیر ایران  می گوید که نفتکش از طریق یک کانال خروجی وارد تنگه هرمز شده بوده و در این باره گفت که اگر شما در آن سوی آبراه اصلی حرکت کنید، این یک تخلف عمده است.»

اسکای نیوز سپس می نویسد: «اما وقتی درباره پایان احتمالی این بحران صحبت می کرد، لحن آشتی جویانه تری داشت و عنوان کرد حل و فصل قضیه گریس 1 ممکن است بتواند به ماجرای استنا ایمپرو نیز کمک کند. هر دو طرف بسیار مصر و در موضع خود سرسخت بوده اند و اصرار دارند که تبادل کشتی ها ممکن نیست چون هریک اقدام خود را درست و اقدام دیگری را نادرست می داند . اما در این تبادل، به نظر می رسد ایرانی ها به انگلیس می گویند، شما قدری کوتاه بیایید تا ما هم بتوانیم قدری کوتاه بیاییم.»

این تلویزیون انگلیسی در پایان می نویسد: «راه زیادی مانده است. تراکم کشتی های غربی در خلیج فارس روز به روز بیشتر می شود و تنش بین ایران و آمریکا در حال کاهش نیست اما لحن آشتی جویانه یک سفیر ، قابل توجه و می تواند حاکی از این باشد که در صورت وجود اراده سیاسی و دیپلماتیک، شاید راهی برای خروج از بحرانی که تاکنون در حال عمیق تر شدن است، وجود داشته باشد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha