۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳
کد خبر: 83418790
T T
۰ نفر
سازمان ملل: تلفات حملات هوایی آمریکا در افغانستان بیش از هجمه های طالبان است

تهران - ایرنا -سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد افزایش حملات هوایی نیروهای آمریکایی درگیر جنگ در افغانستان در شش ماهه نخست سال جاری میلادی باعث افزایش دو برابری تلفات غیرنظامیان در این کشور شده است به گونه ای که تلفات حملات هوایی آمریکا بیش از قربانیان حملات طالبان بوده است.

به گزارش روزنامه استریت تایمز، سازمان ملل متحد روز  گذشته در گزارشی اعلام کرد که در درگیری های شش ماهه نخست سال جاری میلادی، نزدیک به یک هزار و 400 غیرنظامی کشته و 2 هزار و 400 غیر نظامی دیگر زخمی شدند.

در این گزارش، ۵۲ درصد تلفات غیرنظامیان به گروه‌های مخالف دولت، ۳۸ درصد به طالبان و ۱۱ درصد به داعش نسبت داده است و در حملات هوایی ۸۹ کودک کشته و ۶۱ تن دیگر مجروح شدند  همچنین ۱۴۴ زن کشته و ۲۸۶ زن دیگر نیز مصدوم شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، افزایش آمار کشته شدگان غیرنظامی توسط نیروهای آمریکایی بیشتر به دلیل وابستگی این نیروها به حملات هوایی است که بیشتر برای غیرنظامیان خطرناک محسوب می شود.

به گفته این سازمان، نتیجه این حملات 363 کشته و 156 زخمی در میان غیرنظامیان برجا گذاشته است.

در این گزارش آمده است که اگرچه تعداد مجروحان این حملات کاهش داشته است اما تعداد کشته شدگان نسبت به شش ماهه نخست سال 2018 میلادی با افزایش دو برابری مواجه بوده است.

دولت افغانستان در واکنش به این گزارش، تعداد تلفات ناشی از حملات طالبان و اقدامات نیروی امنیتی برای جلوگیری از این حملات را عنوان کرده است.

گزارش سازمان ملل متحد در حالی منتشر شده است که طرف های درگیر در جنگ افغانستان همزمان با برگزاری مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر برای قدرت گرفتن خود در میدان نبرد تلاش می کنند.

به گفته دولت افغانستان، حملات مرگبار طالبان در ماه های اخیر نشان می دهد که طالبان واقعا به دنبال صلح نیست.

اگرچه حملات هر دو طرف به غیرنظامیان افغانستان آسیب میرساند اما آمار نشان می دهد که تلفات غیرنظامیان این کشور در مقایسه با سال گذشته 27 درصد کاهش داشته است.

در همین حال دولت افغانستان تلاش می کند تا با طالبان بر سر میز مذاکره بنشیند اما «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرده است که هرگونه مذاکره پس از امضای توافق با آمریکا صورت خواهد گرفت و این گروه همچنان بر موضع خود مبنی بر مذاکره نکردن با کابل به عنوان یک دولت پافشاری می کند.

زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز چندی پیش در مورد صلح اعلام کرد که مذاکرات مستقیم بین طالبان و گروه مذاکره کننده افغان که متشکل از مقامات ارشد دولت این کشور است، تنها پس از امضای توافقنامه آمریکا با طالبان برگزار خواهد شد.

هشتمین دور از مذاکرات ایالات متحده و طالبان قرار است با هدف پایان دادن به جنگ 18 ساله آمریکا در افغانستان، هفته آینده در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha