۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 84096152
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرش قرمز آمریکا زیر پای طالبان

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبر: 84096152
فرش قرمز آمریکا زیر پای طالبان

کابل - ایرنا - طالبان که از دیدگاه آمریکا تروریست و رهبران این گروه تحت تعقیب و برای هریکی از سران آنها جایزه میلیون دلاری در نظر گرفته شده بود امروز برای آنها فرش قرمز پهن کرده و رییس جمهوری آمریکا این گروه را قهرمان و مدافع وطن می خواند.

به گزارش ایرنا، تاریخ و تجربه ۲۰ سال گذشته نشان می دهد که آمریکا نه تنها با ناقصان حقوق بشر،تروریست ها و جنایتکاران جنگی مبارزه نمی کند بلکه در بسیاری از موارد این کشور حمایت مالی و پشتیبانی گسترده ای  از  تروریست ها بعمل آورده است.

۲۰ سال پیش زمانی که برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک هدف حمله قرار گرفت ،«جورج بوش» رییس جمهوری وقت آمریکا خطاب به کشورهای جهان گفت که آمریکا هدف حمله تروریستی قرار گرفته و در این جنگ «هرکه با ماست با ماست و اگر با ما نیست برماست».

این کشور برای مجازات گروه طالبان که به گفته آمریکا به اسامه بن لادن رهبر القاعده پناه داده بود، حمله کردند و در مدت یک ماه حاکمیت این گروه را از سراسر افغانستان برچیدند.

آمریکا در هماهنگی با پیمان ناتو و سازمان ملل متحد تمام رهبران و فرماندهان بلندپایه این گروه را تحریم و تحت پیگرد قرار داد و برای بازداشت و یا کشتن رهبران طالبان و القاعده جایزه‌های میلیونی تعیین کردند.

برای بازداشت و یا هدف قرار دادن فرماندهان طالبان عملیات‌های شبانه که باعث کشتار و آزار و اذیت خانواده‌های افغانها می گردید راه اندازی می شد و سالها بعد این عملیات به بزرگترین تنش بین آمریکا و دولت حامد کرزی مبدل شد.

هم‌زمان در اوج جنگ و کشتار آمریکایی‌ها در افغانستان براساس شواهد، سازمان سیاه و «ام آی ۶» انگلیس برای برقراری ارتباط با این گروه تلاش‌های خود را آغاز کردند.

در دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی دولت افغانستان «مایکل سمپل» و «ماروین پاترسن» را که در دفتر سازمان ملل متحد بعنوان ماموران سازمان ملل کار می کردند به اتهام دادن پول و ارتباط با طالبان از این کشور اخراج کرد.

درحالیکه این اقدام رییس جمهوری افغانستان  مبنی بر اخراج دو دیپلمات برجسته نمایندگی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا از افغانستان به اتهام روابط مخفیانه با طالبان، یک اقدام شجاعانه تلقی شد اما التهاب فروانی را نیز موجب گردید.

این اقدام از طرف اعتماد مردم به دستگاه اطلاعات افغانستان را تقویت کرد و از طرف دیگر باعث تنش در حوزه روابط خارجی افغانستان با کشورهای متحد و استراتژیک خود نیز گردید.

مایکل سمپل عالی ترین دیپلمات اتحادیه اروپا درافغانستان ومیروین پاترسین مشاورارشد «یوناما» یا نمایندگی سازمان ملل متحد دراین کشور که هردو تابعیت انگلسیی داشتند، به روابط غیر قانونی با طالبان متهم شده و علی رغم تلاشهای نمایندگی سازمان ملل درافغانستان وبرخی کشورهای اروپایی، از افغانستان اخراج شد.

این موضوع آغاز افشای روابط اطلاعاتی غرب با طالبان بود، در حال که از یک طرف آنها را دشمن و تروریست خوانده هر روز عملیات شبانه را علیه فرماندهان آنها انجام می داد و باعث کشتار غیرنظامیان می شد، از طرف دیگر برای برقراری روابط با آنها تلاش‌ها ادامه داشت.

این وضعیت سالها ادامه یافت و روابط دولت حامدکرزی با آمریکا در روزهای اخیر دولت وی بطور کامل به تیرگی گرایید و حامد کرزی از امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا خودداری کرد.

تلاش‌ها برای برقراری روابط با گروه طالبان در سالهای ۲۰۱۸ میلادی در افغانستان شدت گرفت و آمریکایی‌ها روابط مخفی با این گروه ایجاد کرد و دیدارهای پنهانی با آنها انجام می دادند.

اما این روابط پس از آغاز رسمی گفت وگوی صلح با طالبان علنی شد ومقامات آمریکایی اعتراف کردند که سالها روابط مخفی نیز با افراد این گروه داشته اند.

باالاخره آمریکا و طالبان پس از ۱۸ ماه گفت‌وگوی پنهانی و علنی موفق شدند در دهم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ توافقنامه صلح را امضا کنند.

پس از امضای این توافقنامه ماهیت تروریستی طالبان از بین رفت و ارتباط وسیع این گروه با جامعه جهانی از جمله کشورهای غربی و شرقی آغاز شد.

سیاستمداران و کارشناسان افغان بارها از آزادی سفر مقامات طالبان و هموار کردن فرش قرمز زیر پای آنها انتقاد کردند اما از اینکه آمریکایی‌ها با طالبان به توافق رسیده بودند، هیچ سودی برای دولت افغانستان نداشت.

در این توافقنامه دولت افغانستان بطور کامل در حاشیه رانده شد و مقامات دولت افغانستان از محتوای توافقنامه آگاه نبودند و امکان دارد بخش‌های از آن تا امروز نیز از چشم دولت کابل پنهان مانده باشد که برخی کشورهای منطقه نیز از توافقات پنهانی آن نگرانی دارند.

اما کار به این خلاصه نشد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نهم سپتامبر طالبان را گروه سرسخت و شجاع دانست و گفت که کشورش با آنها روابطی خوبی دارد.

پس از ۲۰ سال روابط آمریکا با گروه طالبان تغیر بنیادی کرد و آنها که بعنوان گروه تروریستی، قاچاقچیان مواد مخدر و جنایت کاران جنگی تحت تعقیب و فرماندهان ارشد آنها در گوانتانامو با انواع بدرفتاری مواجه بودند، تغیر جایگاه داده و اکنون از طرف آمریکا بعنوان قهرمان معرفی شده و مقامات آمریکایی هرازگاهی به دیدن آنها به قطر می روند.

طالبان نیز که آمریکایی‌ها را اشغالگر خطاب کرده و با فتوای عالمان دینی خود علیه آنها جهان می کردند، پس از این توافقنامه با هم دوست شدند و دیگر هیچ آمریکایی در افغانستان هدف حمله قرار نگرفت.

اما در مقابل نیروهای دولتی و کشتار مردم به تنها هدف مشروع طالبان مبدل شد که اکنون جنگ در مرکز استان های هلمند، قندوز و اطرف بدخشان بشدت ادامه دارد.

گروه طالبان نیز پش از ابتلای دونالد ترامپ به بیماری کرونا برایش دعای بهبودی کردند و ابراز امیدواری نمودند که وی در انتخابات آتی آمریکا برنده شود.

طالبان اکنون از یک گروه تروریستی که توسط آمریکا معرفی شده بود، به یک گروه قهرمان و حامی آمریکا و آمریکا حامی طالبان مبدل شده و در هرنشست و محفلی برای رهبران این گروه فرش قرمز هموار می کنند و براساس گفته برخی منابع برای تیم مذاکره کننده طالبان هزینه نیز پرداخت می نمایند.

تحلیل و بررسی ۲۰ سال جنگ آمریکا با طالبان بخوبی نشان می دهد که این کشور پایبند حقوق بشر آزادی، بیان، دین، تروریسم و هیچ عنوانی دیگر نیز نیست، بلکه همه چیز بستگی با منافع خود آنها دارد و اگر جنایتکارترین گروه‌ها در هماهنگی با آمریکایی‌ها عمل کنند، قهرمان هستند و اگر بهترین گروه های ملی و دولت‌ها سر راه منافع آمریکا ایستاد شوند، تروریست خوانده می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha