به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، این باشگاه تلاش دارد تا زمینه ورود حرفه ای نوجوانان به عرصه فیلمسازی را با گرفتن پروژه های رسانه ای و ساخت آن ها توسط دانش آموزان برگزیده جشنواره فیلم مدرسه فراهم کند. مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه با حضور دانش آموزان و خانواده آن ها و همچنین مسئولان نهادهای حمایت کننده از این جشنواره، در حوزه هنری برگزار شد.
این دوره از جشنواره با حمایت موسسات و سازمان هایی مانند موسسه الگوی توسعه فرهنگ قلم، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، شورای عالی انقلاب فرهنگ اسلامی، اتحادیه انجمن اسلامی شهرتهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بسیج صداوسیما و برخی نهادهای دیگر برگزار شد.
جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی «مدرسه» که با هدف کشف استعدادهای هنری دانش آموزان سراسر کشور از سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده امسال در دوره پنجم خود، طی فراخوانی از دانش آموزان سراسر کشور خواسته بود که از ۲۰ اسفند تا ۱۰ اردیبهشت آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
در نتیجه این فراخوان بیش از دو هزار اثر به دبیرخانه جشنواره در ۶ بخش اصلی؛ فیلم کوتاه داستانی، انیمیشن، مستند کوتاه، فیلم کوتاه علمی و آموزشی، تیزر تبلیغاتی (برند ایرانی) و همچنین فتوکلیپ ارسال شد.
همچنین بخشی از این دو هزار اثر هم در دوبخش جانبی؛ فیلمنامه نویسی و اقلام تبلیغاتی فیلم ( پوستر، عکس پشت صحنه، تیزر تبلیغاتی فیلم) ساخته شده بودند.
در این دوره از سوی جشنواره، موضوعات آزاد هم در حوزه هایی مثل؛ اخلاق خوب، امید، تلاش، دوستی، صداقت، موفقیت، نماز، نظم و ترتیب، بهداشت صرفه جویی، سبک زندگی، عدالت، صدقه، فضای مجازی و تأثیر سینما بر زندگی مردم اعلام شده بود.
علاوه بر بخش های فوق، نهادهای حمایت کننده از جشنواره هم طبق سیاست ها و اهدف خود موضوعاتی را در این جشنواره اعلام کرده بودند.
این موضوعات عبارت بودند از ؛ مدرسه دوستی، مدرسه ایمن به پیشنهاد سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، نقش فناوری نانو بر زندگی، تصویر آینده با فناوری نانو به پیشنهاد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، خانواده و گفتگوی بین نسلی به پیشنهاد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، ایران آینده به پیشنهاد سفیر فیلم، مسجد، خانواده، مدرسه به پیشنهاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور که آثاری در این موضوعات به جشنواره ارسال شده بود.
همچنین انرژی های تجدیدپذیر به پیشنهاد ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی، احسان و نیکوکاری به پیشنهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)، مستندی از روند برگزاری فعالیت های آموزشی، پژوهشی و پرورشی در مدارس استعدادهای درخشان به پیشنهاد مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان از دیگر موضوعات اعلامی سازمان ها و نهاد ها بود که این نهاد ها برای موضوعات مدنظر خود، از برگزیدگان تقدیر کردند.
در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی با حضور داوران، آثار برگزیده در هر بخش معرفی و تقدیر شد. نکته مورد توجه این جشنواره، حضور دانش آموزان استان های مختلف در بین برگزیدگان بود که مورد توجه داوران هم قرار گرفت.
از زنان هم در داوری جشنواره فیلم مدرسه استفاده شود
«فریبا ابتهاج» مشاور رسانه معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این مراسم در مورد ارائه موضوع از سوی این معاونت برای این جشنواره، گفت: معاونت خانواده و زنان در بحث گفتگو در خانواده تلاش های گسترده ای را شروع کرده است چرا که معتقد است خلاء گفت و گو می تواند به خانواده ها آسیب بزند.
وی ادامه داد: در این زمینه معاونت کارهای مختلفی در حوزه های علمی، ترویجی، رسانه ای و.. انجام داده است. ارائه موضوع گفتگو در خانواده به جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی هم در این مسیر است تا توجه دانش آموزان را به این موضوع جلب کنیم.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل مشارکت معاونت امور خانواده و زنان ریاست جمهوری در این جشنواره سنی است که دانش آموزان در آن قرار دارند. این سن بهترین زمان برای پرورش استعدادها و همچنین رشد ذهنی دانش آموزان است بنابراین گسترده کردن ذهن دانش آموزان در حوزه های گوناگون باعث رشد آن ها می شود.
وی در پایان سخنان خود با انتقاد از نبود داوران زن در این جشنواره گفت: امید است مسئولان برگزار کننده جشنواره برای دوره های بعدی هم از داوران زن که افراد توانمندی هم در این زمینه ها وجود دارند استفاده کنند چرا که بخش زیادی از شرکت کنندگان در این جشنواره از دختران دانش آموز هستند.
حضور تمامی استان ها در جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی
«امیر حسین اخوان» دبیر جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، در مورد رشد کمی و کیفی این دوره از جشنواره گفت: در دوره پیشین ۵۸۰ اثر به جشنواره ارسال شده بود که در این دوره در محور های اصلی ۱۲۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در بخش های جانبی یعنی فیلم نامه و تیزر تبلیغاتی هم ۱۲۰۱ اثر به جشنواره ارسال شد که در مجموع برای دوره پنجم ما حدود هزار و پانصد اثر داشتیم که به نسبت دوره پیشین رشد کمی بالایی را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه امسال از هر سی ویک استان کشور اثر داشتیم و جشنواره مختص به برخی استان ها نبود، ادامه داد: اتفاق مهمی که در جشنواره فیلم مدرسه به دنبال آن هستیم صرفا برگزاری جشنواره دانش آموزی نیست بلکه مدنظر ما رسیدن به یک فرایند استعداد یابی است تا دانش آموزان برتر در حوزه فیلم و مستعد و کار های هنری شناخته شده و وارد فرایند پرورش استعداد شوند. در دوره پنجم برای اولین بار حمایت از دانش آموزان برگزیده را هدف گذاری کردیم.
وی افزود: دانش آموزان برگزیده یک روز قبل از برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره در تهران جمع شدند و برای آشنایی با نحوه تولید کارهای حرفه ای به صداو سیما رفتند. خود دانش آموزان سه دقیقه پشت میز تدوین نشستند و یک برنامه سی دقیقه ای تلویزیونی را تولید کردند.با پشت صحنه برنامه ها و استودیو ها آشنا شدند و برای دانش آموزان یکی از فیلم ها که هرگز پخش نشده است، اکران شد.
اخوان اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که دانش آموزان برگزیده وارد فضای حرفه ای تولید رسانه ای شوند و این هدف را به صورت جدی دنبال می کنیم. یعنی به جای اینکه صرفا یک اثر ساخته شده و مورد تقدیر قرار گیرد مدنظر ما نیست بلکه ما به دنبال این هستیم که بچه ها وارد فضای تولید حرفه ای شده و آثار آن ها از صداوسیما پخش شود.
وی با بیان اینکه برای حمایت از نفرات برتر، باشگاه فیلم سازان نوجوان را تاسیس کرده ایم، گفت: اعضای این باشگاه افراد برگزیده جشنواره هستند. اگر در لیست حامیان ما نگاه کنید کسانی هستند که در فضای کلان فرهنگ و هنر ایران کار می کنند به عنوان مثال اگر ما سراغ صداوسیما می رویم به این منظور است که دانش آموزان را به این سازمان بزرگ رسانه ای پیوند بزنیم. ما در این باشگاه به دنبال این مسئله هستیم که دانش آموزان پروژه بگیرند و کارهای حرفه ای بسازند.
اخوان در مورد لزوم ورود دانش آموزان به فضای فیلم سازی هم بیان داشت: ما اگر ادعا داریم که می خواهیم برای آینده کشور فیلم ساز داشته باشیم هیچ چاره ای جز این نداریم که از فضای دانش آموزی شروع کنیم.
وی ادامه داد :هر چقدر از سن پایین تر استعدادیابی شود پرورش آن استعداد راحت تر است. در زمان حاضر در خیلی از مواقع نحوه ورود به بخش های هنری این گونه است که دانش آموزان ما در دانشگاه رشته ای را می خوانند و وقتی از آن رشته خسته شدند سراغ هنر می آیند.
به گفته وی نگاه ما در جشنواره این است که این فرهنگ را تقویت کنیم که هنر و فیلم سازی هم یک شغل و حرفه است و دانش آموزان می تواند از ابتدا وارد آن شوند و خانواد ها نباید مانع شوند.
دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی در مورد اهداف برگزاری این جشنواره هم اعلام کرد: استعدادیابی در زمینه هنر ، اجرای رویکرد اصلی آموزش و پرورش مبنی بر ارتقای شایستگیهای افراد، افزایش علاقه مندی به هنر به عنوان بهترین ابزار برای محتوای مفید و متعهد، ایجاد زمینه برای بروز استعدادهای هنری دانش آموزان به ویژه در هنرهای نمایشی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی افزود: همچنین تربیت نیروهای خلاق و ماهر و نوآور هنری، شبکه سازی مستعدین هنر در حوزههای تخصصی هنری، حول فعالیتهای نخبگانی به منظور هم افزایی و همگرایی، تقویت همکاری، اشتراک دانش و اطلاعات و انجام کارهای مشترک از دیگر اهداف مورد نظر برای جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی است.
اخوان آموزش مجازی و از راه دور فیلم سازی با هدف رقابت عادلانه تمام مستعدین هنر سراسر کشور را یکی دیگر از اهداف جشنواره فیلم کوتاه دانش آموزی مدرسه دانست و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مدنظر اقداماتی مانند داوری آثار توسط هنرمندان نخبه، داوری مردمی مبتنی بر جمع سپاری، امکان پخش فیلم های دانش آموزان در سطح گسترده در کشور از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معرفی برگزیدگان جشنواره به جشنواره های مطرح در کشور و حضور برگزیدگان در دوره های آموزشی ویژه پس از پایان جشنواره با همکاری مراکز فعال در حوزه هنرهای نمایشی و سینمایی در دستور کار مسئولان جشنواره قرار دارد.
نظر شما