این نمایشگاه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۶۰ غرفه با حضور فعال ناشران دیجیتال داخلی از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تولید کنندگان بازی های رایانهای و استارت آپ ها برگزار شد.
نمایشگاه در هشت بخش اصلی شامل تارنماهای اینترنتی، وبلاگها، بازیهای رایانهای و سرگرمیهای دیجیتال، تلفنهای همراه هوشمند، محصولات نرم افزاری، سواد رسانهای، اپراتورها و خدمات فروشگاههای اینترنتی و سایتهای تجاری بود.
این رویداد نمایشگاهی فرصتی ارزنده برای فعالان عرصه تولید و عرضه خدمات و تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات، ارتباطات، فناوری ، الکترونیک، اینترنت و آشنایی با نیاز های بازار و توانمندی های رقبا بود و در حاشیه آن نیز تفاهم نامه ها و قراردادهای کاری بین اپراتورهای تلفن همراه، ناشران دیجیتال و تولید کنندگان محتوای تلفن همراه منعقد شد.
در این نمایشگاه محصولات شرکت های دانش بنیان و اپلیکیشن های ساخت ایران معرفی و عرضه شد و مدیران و دبیران اجرایی کمیته های تلفن همراه، پایگاههای اینترنتی، محتوای دیجیتال، دانش دیجیتال، استارت اپ ها، بازی و هنرهای دیجیتال، کودک و فضای مجازی نیز به ارائه برنامه های خود پرداختند و امکان شناسایی تقاضا و برقراری ارتباط با فعالان این عرصه در محل برگزاری نمایشگاه وجود داشت.
اهداف نمایشگاه
شناسایی تولیدکنندگان فناوری، ارتباطات و رسانههای دیجیتال، یکپارچهسازی فرهنگی در به کارگیری رسانههای دیجیتال در بین مردم، توسعه کاربری فناوریهای ارتباطات و دیجیتال، رتبهبندی و شاخصگذاری آثار و خدمات الکترونیک، فراهم کردن محیطی به منظور ایجاد همدلی و هم افزایی بین پدید آورندگان آثار در حوزه فناوری، ارتباطات و رسانههای دیجیتال از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شد.
توسعه خط و زبان فارسی در محیط رایانه و ابزارهای دیجیتال، کاهش هزینه و توسعه دسترسی عمومی به میراث مکتوب تاریخی، علمی، فرهنگی، دینی و هنری کشور، حمایت از افراد، مراکز، مؤسسات، تشکلها و شرکتهای فعال در حوزه تولید آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانه ای بود.
حضور مسئولان استانی و کشوری از جمله نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز و کارشناسان مرتبط در دستگاه ها و نهادهای دولتی عمومی و خصوصی و برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی مختلف این نمایشگاه را به مهمترین رویداد فرهنگی دیجیتالی در استان تبدیل کرد.
بازدید امام جمعه کرج از نمایشگاه
نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با حضور در نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای البرز از غرفه های این نمایشگاه از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دیدن کرد و در جریان روند اقدامات فعالان حوزه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای قرار گرفت.
آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی همچنین در بازدید از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز البرز در فضایی صمیمی توصیه هایی درباره روند فعالیت اطلاع رسانی این رسانه ارائه کرد.
جایگاه مناسب البرز در حوزه فرهنگی دیجیتال
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان البرز با داشتن ۱۷۶ مجوز حقوقی از ۴۷ موسسه و فعالیت سه شخص حقیقی در حوزه فرهنگی دیجیتال جایگاه مناسبی در کشور دارد.
محمد صادق افراسیابی اظهار امیدواری کرد نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای البرز بتواند به توسعه کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال در استان کمک کند.
برای تحولات حوزه فناوری محدودیت قائل نشویم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز اظهار داشت: باید تحولات مختلف به رسمیت شناخته شود و درک صحیحی از آنها به دست آورد.
سعید ناجی با بیان اینکه سرعت تحولات در برهه کنونی زیاد است، افزود: باید خودمان را با این تحولات وفق دهیم و برای تحولات حوزه فناوری محدویت قائل نشویم.
وی با تاکید بر مراقبت از تحولات فناوری در حوزه رسانه تصریح کرد: باید در استفاده از ابزار الکترونیک و رسانه ای رفتار اخلاق مدارانه داشته باشیم.
تلاش برای دسترسی آسان مردم به حوزه فرهنگی دیجیتال
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: این استان توانمندی مطلوبی در حوزه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای دارد و امیدواریم با کمک مسئولان بتوانیم زمینه دسترسی آسان مردم به این حوزه را فراهم کنیم.
ناصر مقدم خاطر نشان کرد: ۹۰ درصد شرکت کنندگان در نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای البرز بومی این استان هستند.
ایجاد مشاغل خانگی برای زنان با ارتقای سواد رسانه ای دیجیتال
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری البرز گفت: ارتقای سواد رسانه ای دیجیتال در بین آحاد جامعه از جمله زنان خانه دار ضروری است و به ایجاد مشاغل خانگی برای این زنان می انجامد.
مریم اسماعیلی فرد افزود: در حوزه ارتباطات با عبور از کهکشان رسانه های جمعی به رسانه های اجتماعی رسیده ایم و در این بین بانوان خانه دار هم در تولید محتوا و هم در مصرف نقش ایفا می کنند.
وی ادامه داد: ارتقای سواد رسانه ای دیجیتال در بین زنان خانه دار زمینه استفاده مطلوب آنان از این فرصت را فراهم می کند که یکی از این فرصت ها مشاغل خانگی است.
اسماعیلی فرد خاطر نشان کرد: بسترهای مطلوبی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان فراهم است که می تواند زمینه ساز ایجاد فرصت های شغلی برای بانوان باشد.
نمایشگاهی که پس از هشت سال محقق شد
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول کمیته پشتیبانی نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای البرز گفت: شرایط برگزاری این نمایشگاه پس از هشت سال در استان مهیا و این مهم با تلاش جمعی محقق شد.
اسدالله جعفری جلگه افزود: قرار بود این نمایشگاه سال ۱۳۹۱ در استان برگزار شود اما در آن برهه شرایط مهیا نبود تا اینکه پس از هشت سال با عزم جدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فراهم شدن شرایط لازم با همکاری قابل تقدیر شهرداری کرج، برگزاری نمایشگاه به مرحله اجرا رسید.
وی با بیان اینکه فعالیت اجرایی برای برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای ماه گذشته (تیر) با تشکیل ستاد برگزاری آغاز شد، ادامه داد: بر این اساس کمیته هایی از جمله حراست، ارزیابی عملکرد، پشتیبانی، روابط عمومی و اجرایی با هدف پیگیری امور مختلف به طور منظم شکل گرفت و در این بین مسئولیت کمیته پشتیبانی به معاونت توسعه مدیریت و منابع سپرده شد.
موافقت اولیه برای برگزاری نمایشگاه به صورت منطقه ای
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز همچنین با بیان توانمندی و وجود زیرساخت های مناسب استان برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به خصوص نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای خاطر نشان کرد: بر این پایه درخواست برگزاری نمایشگاه به صورت منطقه ای به مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه و موافقت اولیه این مرکز نیز جلب شده است.
جعفری جلگه با قدردانی از حضور موسسه های فرهنگی دیجیتال ، استارت آپ ها و فعالان رسانه ای و فضای مجازی استان در نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای ادامه داد: با توجه به ویژگی هایی از جمله کسب عنوان برتر کشور در حوزه بازی های رایانه ای در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، همجواری با پایتخت، وجود زیرساخت های و استعدادهای مناسب حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نوپا بودن البرز می توان این استان را به عنوان پایلوت (الگو) فعالیت های مرتبط از جمله برگزاری رویدادهای نمایشگاهی مطرح کرد.
وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد نمایشگاهی نقطه قوتی در کارنامه مدیریتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز محسوب می شود، اظهار امیدواری کرد: دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای به صورت منطقه ای و مشارکت هر چه بیشتر فعالان نشر دیجیتال و بازی های رایانه ای برگزار شود.
پشت میز نشینی، سد موفقیت
از نکات حائز اهمیت نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای البرز، حضور فعال جوانان نخبه، کارآفرین و پرتلاشی بود که در مسئولیت های مختلف از جمله برگزارکننده، مدیر شرکت استارت آپی و مسئول رسانه و پایگاه خبری مشارکت داشتند؛ جوانانی که انگیزه و پشتکار در آنان موج می زد و نوید آینده ای خوش برای کشورمان در عرصه های مختلف اجرایی، تولید، صنعت و اشتغال داشت.
یکی از این جوانان، نخبه کارآفرین و مدیر بزرگترین شرکت استارت آپ استان البرز است که پشت میز نشینی را نوعی محدودیت و سدی برای رسیدن به موفقیت دانست و گفت: موفقیت و توسعه با تلاش و پشتکار به دست می آید.
مصطفی حکیمی که تاکنون چندین طرح استارت آپی در کشور راه اندازی کرده است، تغییر در نگرش و افکار را زمینه ساز موفقیت دانست و اضافه کرد: شناخت مشتری، محصول و بازار هدف و سیاست قیمت گذاری اصولی است که برای موفقیت در بازار و کسب سود باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: امروزه جلب رضایت مشتری به طور صرف کلید موفقیت نیست بلکه برای موفقیت باید مشتری را هم همواره راضی نگه داشت.
نخستین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای از هشتم تا یازدهم مرداد ماه همه روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان بود.
برای برگزاری نمایشگاه مکان مناسب و مفرحی در نظر گرفته شده بود و هر چند برخی ناهماهنگی ها در ورود و خروج عوامل برگزاری و غرفه داران گلایه هایی به دنبال داشت اما به حق برای بازدیدکنندگان مطلوب بود چرا که در کنار بازدید از نمایشگاه می توانستند ساعاتی را در این مکان آرامبخش بگذرانند.
رسانههای دیجیتال، رسانههایی هستند که تبادل یا انتشار محتوا در آنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد.
این رسانهها شامل رسانههای برخط مبتنی بر شبکه (نظیر شبکه جهانی اینترنت)، سرویسهای مخابراتی از قبیل MMS ، SMS و سایر اشکال شبکههای تبادل داده مانند بلوتوث و همچنین رسانههای مبتنی بر حاملهای فیزیکی دیجیتال از قبیل بستههای نرم افزاری رسانهای، بازیهای رایانهای و مانند آنها است.
بازی رایانهای نیز نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام میشود.
۷۵۳۲/۶۹۹۳
نظر شما