به گزارش روز شنبه سازمان بسیج اساتید کشور، بیست و هفتمین نشست شورای راهبردی با حضور استادان مدعو از دانشگاه های تهران و با موضوع «بررسی زمینه و ظرفیت های حرکت های جهادی در جنبش استادی» برگزار شد.
«وحید جلال زاده» دبیر شورای راهبردی بسیج اساتید کشور در این نشست ضمن بیان پیشینه ای از حرکت های جهادی در کشور گفت: پیشینه حرکت های جهادی به روزهای آغازین تأسیس جمهوری اسلامی در جهاد سازندگی باز می گردد. روزهایی که هنوز طبل جنگ در شهرها طنین افکن نشده بود و مردم حزب الله از زن و مرد و پیر و جوان در حرکت های جهادی به آبادانی و آب و جاروب مناطق محروم شهرها بسیج می شدند و برای درو گندم و جو روستای ها، عاشقانه صف می کشیدند.
وی ادامه داد: اما شروع جنگ تحمیلی و حضور مردم، رنگ جهاد مردم را خونین کرد. حرکت جهادی جوانان غالباً دانشجو، این سال ها در دور و نزدیک سپهر آسمانی ایران اسلامی، فنّاوری نو و انقلابی است که به جامعه ایرانی طراوت و شادابی بخشیده و دیدگان هر انسان آزاده ای را به تحسین می گشاید.
دبیر شورای راهبردی بسیج اساتید کشور در ادامه این نشست این پرسش ها را مطرح کرد که ظرفیت های جامعه استادی در چه صورت می تواند به بروز تحرکات مبارک جهادی بیانجامد، جایگاه سازمان بسیج اساتید در خلق و هدایت جنبش جهادی اساتید کشور کجاست، چه زمینه های بکر و چه ایده های خلاقانه ای را می توان برای این حرکت پیشنهاد داد، آیا الگو گیری از حرکت جوانان دانشجو در مناطق محروم کفایت می کند، ایده تأسیس مرکز حمایت و توانمندسازی و رشد و تعالی مناطق محروم چگونه قابل ارزیابی است، را مطرح کرد و گفت: شورای راهبردی بسیج اساتید آماده دریافت پیشنهادات و راهکارهای اجرایی استادان برای ارائه به مراکز مرتبط است.
در ادامه جلسه «حسن ملکی» از اساتید شرکت کننده در این نشست، با اشاره به دانش پایه بودن جامعه استادی و مفاهیم استخراج شده از بیانیه گام دوم، مهمترین حرکت جهادی دانشگاهیان را بالا نگه داشتن پرچم علم و آگاهی و شعور و بصیرت در جامعه دانسته و اضافه کرد: انقلاب فرهنگی به جهاد فرهنگی نیازمند است.
«محسن شاطرزاده» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم فضایی نیز با تأکید بر بلوغ حرکت های جهادی در دهه پنجم انقلاب اسلامی، گفت: جامعه اساتید سه نقش اساسی در مسیر حرکت های جهادی بر عهده دارند که آن سه نقش عبارتند از :طراحی مدل علمی بر پایه چهل سال تجربه عملی انقلاب اسلامی، هدایت و مدیریت میدانی بر پایه علم حرکت های جهادی حال حاضر نیروهای انقلابی، رصد و پایش این حرکت ها و آسیب شناسی آنها.
همچنین داود مهدوی زادگان عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از دیگر استادان حاضر در این جلسه با طرح این پیش فرض که نیت اصلی و اولیه بانیان بسیج اساتید، تقویط و بسط اقدامات انقلابی و جهادی بوده، خاطرنشان کرد: باید در مقابل روحیه اداری سازی بسیج اساتید ایستاد و این نهاد مبارک علمی را تبدیل به پیشقراول جهاد علمی در دانشگاهها نمود.
«علیرضا پارسا» عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور نیز در ادامه این جلسه با اعلام پراکندگی دانشگاه پیام نور در کشور، به ویژه در مناطق محروم، این امکان را فرصت بی نظیری برای خدمت رسانی و مبارزه علمی با فقر محرومیت در کشور دانست.
در پایان این نشست، اساتید ایده ها و پیشنهاداتی مطرح و مقرر شد بررسی های بیشتر در خصوص آن ها انجام شود.
نظر شما