۳ تیر ۱۳۸۳، ۰:۰۱
کد خبر: 8342451
T T
۰ نفر
پایان سال تحصیلی و رنجوری نظام آموزشی در فرانسه (2) # پاریس، خبرگزاری جمهوری اسلامی 03/04/83 خارجی.فرهنگی.فرانسه.آموزش و پرورش. برخی از ناظران، این ارقام و آمار را با همه اعتنایی که لوک فری به مبارزه با خشونت مدارس داشت به حذف پست های ناظم مدارس توسط وی مرتبط می دانند. لوک فری با ورود به کابینه دولت رافرن در سال 2002 ، بلافاصله اقدام به حذف 5600 پست ناظم، آموزشیار و مربی تربیتی در مدارس کرد که پست آنان همچنان خالی مانده است. از سوی دیگر وی بجای 40 هزار آموزشیار که قراردادهایشان به پایان رسید و دیگر تمدید نشد، 20 هزار کمک مربی به مدارس فرستاد. سندیکاها و مدیران مدارس از همان آغاز سوت خطر را کشیدند و به وزیر و دولت هشدار دادند که این اقدام نسنجیده می تواند عوارض جبران ناپذیر داشته باشد. نتیجه این اقدام آن شد که این کمک مربیان نتوانستند بهبودی در وضع ایجاد کنند و شرایط مدارس از روز اول آن بدتر شد. شرایط مادی حاکم بر کابینه چنان مجال اندیشه را بر مدیران بسته است که نمی توانند از انجام اصلاحات صرفه جویانه ولی بسیار خطرناک در حوزه تعلیم و تربیت خودداری کنند. افزایش آمار خشونت در مدارس در واقع از این امر حکایت می کند که کاهش مربیان و افراد بزرگسال در صحن مدارس و جایگزینی دانشجویان به عنوان کمک مربی بجای آنها نتوانسته مقابل خشونت نوجوانان را بگیرد. از سوی دیگر بنا به گزارش مدیریت های آموزش و پرورش مناطق و استانها که از آنها به نام "آکادمی" یاد می شود، برخی پست ها چون پرستار مدرسه و یا مددکار اجتماعی در مدارس با وجود خالی بودن داوطلب ندارد. این مسئله به نوبه خود دست مدیران و مربیان مدارس را در اداره بهینه محیط آموزشی بسته است. علاوه براین مسایل، بنا به گزارش مدیران مدارس، فضای سیاسی بین الملل و مسایل موسمی داخل نیز بر دغدغه محیطهای آموزشی اضافه شده است. مسئله جنک عراق و آمریکا، اعراب و اسراییل و مسئله حجاب اسلامی به اندازه کافی دانش آموزان عرب و مسلمان را تحت تاثیر قرار داده است. با این که مدارس به دوربین های کنترلی و سایر ابزار و محافظ مجهز است ولی مربیان و مدیران مدارس در یک حرکت سندیکایی به دولت هشدار دادند که کمبود امکانات لازم در مدارس و وجود هزینه های بالا اجازه اعمال مدیریت مناسب را به آنان نمی دهد. آمارها و گزارشها نشان دهنده این است که شغل معلمی نیز آن ارج و قرب گذشته را ندارد. براساس یک نظرسنجی در فرانسه 78 درصد از معلمان بر این عقیده اند که شغل آنان شغلی مهجور و کم ارزش شده است. این معلمان از میان افرادی انتخاب شده اند که بین یک تا پنج سال سابقه تدریس داشته اند. همین رقم در سه سال گذشته 59 درصد بوده است ! بویژه آنکه این معلمان افرادی بوده اند که به قول خود از آغاز تحصیل و یا دوره کودکی تمایل داشته اند که به شغل معلمی بپردازند و از این میان 77 درصد آغاز بکار معلمی را بسیار رضایت بخش توصیف کرده اند. این افراد همچنین اظهار داشته اند که موفقیت درسی دانش آموزان بیشترین لذت و رضایت خاطر را برای آنها به ارمغان می آورد. ادامه دارد اروپام/124/2093/270
۰ نفر