۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83425773
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

روان شناسان با مردم ارتباط برقرار کنند

تهران- ایرنا- رئیس خانه روان شناسان، مشاوران و حرف یاورانه گفت: روان شناسان نباید در اتاق خود بنشینند و منتظر مراجعه مردم و شهروندان باشند. روان شناسان و مشاوران باید با مردم ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر روان شناسی را در کلینیک ها و تنها به اختلالات خلاصه کرده‌ایم.

محمد ابراهیم مداحی روز دوشنبه در افتتاحیه طرح ارتقای شبکه نیروی انسانی سلامت روان محله محور در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران افزود: بسیاری از مراکز مشاوره و روان شناسی در دسترس شهروندان قرار ندارند و افراد این مراکز را نمی‌شناسند. یکی دیگر از چالش‌های حوزه مشاوره و روان شناسی این است که دانشگاه‌ها برای دانشجو مهارت آموزی ندارند.

قوانین حامی مشاوران و روان شناسان نیست

وی بیان کرد: قوانین ما حامی مشاوران و روان شناسان نیست. ظرفیت زیادی برای ارائه خدمات مشاوره و روان شناسی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. اصلاح سبک زندگی، یکی از خدماتی است که مشاوران و روان شناسان می‌توانند ارائه دهند.

مداحی اظهار داشت: اصلاح سبک زندگی فقط مداخله درمانی نیست؛ مردم باید از این موضوع آگاه شده و خدمات مشاوره و روان شناسی در دسترس آنها قرار گیرد.

سلامت روان تهرانی‌ها با چالش مواجه است

زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: ارتقای سلامت روان شهروندان تهرانی با وجود همه تلاش‌ها و خدماتی که صورت گرفته، همچنان با مسائل و چالش‌هایی مواجه است. شهرداری تهران متولی سلامت روان شهروندان نیست، اما نقش پشتیبان از نهادها و دستگاه‌هایی را دارد که این خدمات را به شهروندان ارائه می‌دهند. می‌خواهیم شهر تهران را به شهری آرام، مهربان و دوستدار شهروندان تبدیل کنیم که لازم است در این مسیر به موضوع سلامت روان شهروندان بیش از پیش توجه شود.

وی بیان کرد: با وجود همه ظرفیت‌ها و تلاش‌هایی که برای ارائه خدمات سلامت روان به شهروندان تهرانی صورت گرفته است، اما خدمات باکیفیت دریافت نمی‌کنند. از ۱۲ سال پیش خانه‌های سلامت در سطح محلات شهر تهران تشکیل شد که واحدهای مشاوره و روان شناسی در زیرمجموعه آنها فعالیت می‌کند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: ارائه خدمات مشاوره و روان شناسی به شهروندان در این واحدهای مشاوره و روان شناسی، با چند اشکال اساسی مواجه بوده است. بخش قابل توجهی از این مشاوران و روان شناسان فاقد پروانه از سازمان نظام روان شناسی هستند و خدماتی که ارائه می‌شود، از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

نصیری ادامه داد: این واحدهای مشاوره و روان شناسی با سایر بخش‌های سلامت روان ارتباط ندارند یا اینکه این ارتباط سیستماتیک نیست. بسیاری از شهروندان با کلینیک‌های مشاوره و روان شناسی آشنا نیستند. به دلیل نبود سیستم ارجاع این مشکل وجود دارد که شهروندان نتوانند از خدمات مشاوره و روان شناسی به خوبی استفاده کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: ظرفیت‌های خوبی برای روان شناسان و مشاوران در شهر تهران وجود دارد که این خدمات را به شهروندان ارائه دهند. تمام مدل‌هایی که در حوزه سلامت روان طراحی شده تا امروز نتوانسته است به افزایش سواد سلامت شهروندان به خصوص در بحث خودمراقبتی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha