اراضی ملی ۳۲ هکتاری، به بازآفرینی بافت‌های فرسوده قم اختصاص یابد

قم – ایرنا - استاندار قم با تاکید بر اولویت اساسی استان بر بازآفرینی بافت‌های فرسوده، گفت: اراضی ملی ۳۲ هکتاری باید به این موضوع اختصاص داده شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی استانداری قم، بهرام سرمست در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به حجم بالای بافت فرسوده در قم، اظهار کرد: تمام اهتمام مجموعه مدیریت استان در مسیر نوسازی و بهسازی این بافت‌های ناکارآمد معطوف است.

وی به تخصیص اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان به اجرای هشت طرح مرتبط با موضوع بازآفرینی شهری در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) اشاره و اضافه کرد: عملیات اجرایی این طرح‌ها در حال انجام است.

سرمست، طرح‌ها و برنامه‌های استان در موضوع نوسازی بافت فرسوده در استان را موردتوجه قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی لازم برای اجرای گام‌به‌گام این طرح‌ها در دستور کار است که انتقال سکونت‌گاه‌های اطراف دکل‌های فشارقوی در اولویت این برنامه‌هاست.

وی همچنین با تاکید بر دغدغه رئیس‌جمهوری در موضوع سکونت‌گاه مردم و توجه ویژه به نوسازی و بازآفرینی شهری در سیاست‌های دولت تدبیر و امید، ادامه داد: مدیریت استان در کنار مدیریت شهری و با حضور بخش‌های خصوصی در اجرای این سیاست‌ها اهتمام دارد و ارتقاء وضعیت معیشت و بهسازی محل سکونت مردم قم از طرح‌های مهم اولویت‌دار در قم است.

در استان قم، یک هزار و ۴۳۵ هکتار بافت فرسوده و ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع ۱۲ هزار و ۹۳۲ هکتار از اراضی کل شهر، ۳۰ درصد آن معادل چهار هزار و ۱۳۳ هکتار که ۷۱۵ هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.

۲ اراضی ۳۲ هکتاری و ۴۸ هکتاری در شهرک پردیسان به‌منظور پشتیبانی از احیای بافت فرسوده و مناطق خارج از طرح شهر قم در نظر گرفته‌شده که اقدام مناسبی برای توسعه در بافت‌های تاریخی و فرسوده شهری است.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع‌شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست با بیان لزوم بهره‌وری صحیح از منابع موجود در حوزه احیای بافت فرسوده در سطح استان‌ها، افزود: باید طرح‌هایی در این زمینه اجرایی شوند که با منابع موجود قابلیت تکمیل و بهره‌برداری داشته باشند.

پژمان با تاکید بر قرار دادن اراضی ملی ۴۸ و ۳۲ هکتاری ملی در اختیار استان جهت اجرای طرح های بازآفرینی شهری، خاطرنشان کرد: پرهیز از خام فروشی و برنامه‌ریزی برای افزایش ارزش‌افزوده این اراضی جهت کسب بهترین نتایج از تخصیص این اراضی و تسریع در روند اجرای طرح‌های بازآفرینی از الزامات دولتمردان است.

گفتنی است در پایان این نشست احکام اعضا و رئیس هیات اجرایی بازآفرینی محله‌های هدف شهرهای استان توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار قم‌ ابلاغ شد.

طی این احکام محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم به‌عنوان رئیس و سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم به‌عنوان دبیر و حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان به‌عنوان عضو این هیات منصوب شدند.

۱۱۷۵ /

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha