موسسه اینترنت دانشگاه آکسفورد اعلام کرد که موسسه جدیدی به نام «کمیسیون فناوری و انتخابات آکسفورد» به منظور جلوگیری از سوء استفاده از تکنولوژی های اینترنتی برای تاثیر روی روند های دموکراتیک تاسیس کرده است. از «اخبار جعلی»، «داده های عظیم» و «هوش مصنوعی» به عنوان فناوری هایی که می توانند به طور بالقوه روی دموکراسی تاثیر منفی بگذارند نام برده شده است.
این کمیسیون قرار است کارشناسان فناوری اطلاعات، سیاستمداران و شرکتهای بزرگ اینترنتی را برای پیدا کردن راه حل و همچنین تدوین قوانین و مقررات جدید در این عرصه گرد هم بیاورد.فیلیپ هوارد از اعضای موسس این کمیسیون می گوید "رای گیری باید وسیله ای باشد برای فیصله دادن به اختلافات، نه اینکه مشکلات جدیدتری خلق کند."
این دومین بار است که نام یکی از دو دانشگاه معروف انگلیس در مباحث مرتبط با انتخابات و فناوری اطلاعات مطرح می شود. در مارس سال ۲۰۱۸، روزنامه های انگلیس ازهمکاری یک شرکت فناوری اطلاعات به نام«کمبریج آنالیتیکا» با کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ پرده برداشتند.
شرکت یادشده با استفاده از اطلاعات افزون بر ۵۰میلیون کاربر آمریکاییِ فیسبوک و ساختن پروفایل روانشناختی از تک تک آن افراد موفق شده بود با استفاده از روش«هدفگیری نزدیک»(micro-targeting)روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر بگذارد. همین شرکت در کارزار دیگری توانسته بود روی نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر گذاشته و رای مردم را به سمت خروج از اتحادیه هدایت کند.
در گزارشی که روزنامه گاردین و آبزرور در سال گذشته منتشر کردند نوشته شده است که بنیانگذار کمبریج آنالیتیکا، الکساندر نیکس، زمانی که هنوز این اسم روی شرکت گذاشته نشده بود، با توجه به اهمیت آکادمیک نام «کمبریج»، تصمیم به انتقال دفتر خود از لندن به کمبریج می گیرد.وی از آنجایی که می دانست مغز متفکر کارزار تبلیغاتی دونالد ترامپ، یعنی «استیو بنن» فردی است که خود را آکادمیک و روشنفکر می داند این تصمیم را آگاهانه و برای تحت تاثیر قرار دادن او گرفت.
پس از جذب توجه بنن و جلب سرمایه از یک میلیاردر آمریکایی به نام «روبرت مرسر»، این شرکت به نام کمبریج آنالیتیکا ثبت شد که می گویند پیشنهاد «استیو بنن» بوده است.
کمبریج آنالیتیکا برای تاثیر روی نتیجه انتخابات نیاز داشت که روی تک تک رای دهنده ها بر اساس ویژگی های روانشناختی آنها تمرکز کند. مشکل اینجا بود که آنها این اطلاعات را نداشتند و اینجا بود که یک استاد دانشگاه کمبریج که اصالتاً روس و همزمان استاد دانشگاه سن پترزبورگ است، به نام الکساندر کوگان به کمک آنها آمد.
آنها نرم افزاری آماده کرده بودند که می توانست در صورت نصب شدن، نه تنها اطلاعات کاربری فرد را از حساب فیسبوک استخراج کند، بلکه می توانست اطلاعات فردی دوستان فیسبوکی فرد را نیز بدون اطلاع آنها استخراج کند. از سوی دیگر این نرم افزار یک برنامه تعیین شخصیت بود که به کاربر اجازه می داد با جواب دادن به چند سوال، ویژگی های شخصیتی خود را "کشف" کند.
نیاز به توضیح نیست که چگونه این نرم افزار توانست به طور موثر و تقریباً رایگان، اطلاعات خصوصی و پروفایل روانشناختی ده ها میلیون نفر را در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار دهد. با همه این توصیفات و افشاگری ها، هنوز کسی به قطع نمی داند که کمبریج آنالیتیکا دقیقاً چگونه این کار را کرده است. همچنین نمی توان به قطع گفت که این شرکت تنها شرکت فعال در این زمینه بوده و اکنون شرکتهای دیگری این کار را ادامه نمی دهند.
یک فیلم مستند جدید به نام «هک بزرگ» (The Great hack) که به تازگی پخش شده، سعی دارد به برخی از این پرسشها پاسخ دهد.
«استیو بنن» به عنوان قائم مقام شرکت کمبریج آنالیتیکا و با استفاده از این تکنولوژی کمک شایانی به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری کرد. وی که اندیشه های راست افراطی داشته ومعتقد به برتری نژاد سفید است، پس از کناره گیری از کاخ سفید مدرسه ای برای تربیت آنچه «شوالیه های فرهنگی» می خواند تاسیس کرده است. این مدرسه در محل یک صومعه ۸۰۰ ساله ایتالیایی و با نام «آکادمی برای غربِ مسیحی-یهودی» تاسیس شده است. بنن معتقد است که برای تغییر سیاست باید ابتدا فرهنگ را تغییر داد.
در روزهای گذشته افشا شد که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس احتمالاً روابط نزدیکی با استیو بنن دارد، چرا که بنن در مصاحبه ای افشا کرد که در نوشتن متن استعفای بوریس جانسون از مقام وزارت خارجه به او کمک کرده است.
جانسون هنگامی که وزیر خارجه انگلیس بود، در اعتراض به سیاست «ترزا می» در موضوع برگزیت، با نطقی در پارلمان، از مقام خود استعفا داد. با توجه به حمایت بنن از کارزار انتخاباتی برگزیت در زمانی که وی قائم مقام شرکت کمبریج آنالیتیکا بوده، می شود حدس زد که این نزدیکی قاعدتاً بیشتر بوده باشد، ضمن اینکه هر دو دیدگاه های راستِ ملی گرایانه و متمایل به برتری نژاد سفید دارند.
اکنون موسسه جدید التاسیس «کمیسیون فناوری و انتخابات آکسفورد» ادعا می کند که می خواهد مسیری مخالف کمبریج آنالیتیکا انتخاب کرده و جلوی سوء استفاده از فناوری های جدید و تاثیر گذاری روی رای گیری ها را بگیرد. از پنج نفر اعضای اصلی این کمیسیون فقط دو نفر از کارکنان دانشگاه آکسفورد بوده و مابقی به بخش خصوصی تعلق دارند.
نظر شما