آنان هم جنس بازی یا همجنس گرایی، روابط نامشروع قبل از ازدواج، خیانت به همسران، ازدواج های موقت، دختران بی عفت، کودک آزاری، طلاق و دهها آسیب اجتماعی دیگر را ناشی از امر جنسی می دانند که هنوز برای مسئولین به دغدغه تبدیل نشده در حالی که زیر پوست شهر آرام آرام در حال فربه شدن است.
این همایش که از ۱۷ مرداد ماه با حضور ۴۰ نفر از کنشگران اجتماعی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، روان شناسان، جامعه شناسان و دغدغه مندان به همت موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی "سجا" در مشهد آغاز شد عصر جمعه به پایان رسید.
شبکه سازی دلیل اصلی برگزاری این همایش
رئیس هیات مدیره موسسه رصد مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی (سجا) در این نشست گفت: از حدود پنج سال قبل طی مطالعات اجتماعی – فرهنگی متوجه شدیم آسیب های حوزه جنسی فراوان و کاملا مغفول است، ضمن اینکه این حوزه متولی نیز ندارد.
سید وحید موسویان افزود: نتیجه بررسی های انجام گرفته، تشکیل موسسه سجا بود و یک سال است شاخص سنجش امر جنسی را در کشور طراحی کرده ایم.
وی اظهار داشت: اگر براورد دقیق و فهم مشترک از مساله جنسی وجود ندارد مربوط به تعریف و مفاهیم مشترک بنیادین مبتنی بر ارزشهای دینی و ایرانی است و هنوز هم موسسه سجا به شاخص سنجش در رصد امر جنسی نرسیده است.
وی گفت: حرکت در این زمینه را با کار مردمی آغاز کردیم و سعی نمودیم وابستگی به ساختارها نداشته باشیم.
موسویان افزود: بشر در طول تاریخ تمدن خود درگیر مساله جنسی بوده است، یکی از ابعاد حیات بشر، حیات جنسی است که ما آن را رها کرده ایم در حالی که مساله جنسی کاملا فراگیر بوده و همه را درگیر کرده است.
وی اظهار داشت: طی ۱۰ یا ۲۰ سال اخیر، سرعت تحولات اجتماعی فوق العاده افزایش یافته و خیلی پیچیده شده است، این سرعت تحولات در ایران نیز وجود دارد که یکی از مولفه های اصلی آن مسایل جنسی است.
وی با اشاره به هدف اصلی برگزاری این نشست به عنوان شبکه سازی برای مواجهه با مساله جنسی گفت: حداقل مساله شبکه سازی همان ارتباط گیری است، از کار پراکنده در سطح کلان نتیجه نمی گیریم لذا هدف ما از این نشست، شناسایی ظرفیت های مشابه است.
مطالبه گری از حاکمیت
رئیس هیات مدیره موسسه سجا با اشاره به لزوم مداخله دولت در امر جنسی افزود: سالها در زمینه عفاف و حجاب کار کردیم اما هنوز گرفتار آسیب های اجتماعی هستیم البته من حجاب را یک مساله روبنایی و عفت را زیربنای حجاب می دانم.
وی اظهار داشت: دولت باید به ساختارهای مردم نهاد در این زمینه اتکا کند و خودش کار ستادی آن را انجام دهد.
وی گفت: ما دچار ولنگاری فرهنگی هستیم، بخشی از این ولنگاری مربوط به عفت عمومی و امر جنسی است و در این زمینه دچار یک ولنگاری در سیاستگذاری مدیریتی هستیم.
موسویان افزود: امر جنسی در کشور متولی ندارد و به آن بی توجهی شده است لذا باید از ظرفیت های همدیگر به عنوان روان شناس، کنشگر اجتماعی و کنشگر جنسی و جامعه شناس بهره بگیریم، همدیگر را بشناسیم تا حداقل کار موازی انجام ندهیم.
وی اظهار داشت: حاکمیت متولی دین و دنیای مردم است، مداخله به معنای امر و نهی مستقیم و ورود به جزئیات نیست، بلکه به معنای هدایت و زیرساخت سازی است، حاکمیت باید در امر جنسی مداخله کند.
وی گفت: ما در این زمینه مطالبه گر هستیم و نسبت به عملکرد دولت و دستگاه های اجرایی در این بخش انتقاد داریم.
موسویان افزود: مساله جنسی در جایی تبدیل به آسیب می شود و زندگی انسان را مختل می کند و آرامش فرد را می گیرد، نقش مزاج بدن در رفتار جنسی و حل معضلات جنسی، بسیار تاثیرگذار است.
وی اظهار داشت: امر جنسی، مشکلات جنسی و آسیب های جنسی عمومی با اصلاح تغذیه حل می شود، طب سنتی و تغذیه و اصلاح مزاج یکی از اضلاع موثر در حوزه کنش جنسی است.
نبود فهم دقیق از امر جنسی در جامعه
یکی از کنشگران امر جنسی نیز در این نشست گفت: ما هنوز نمی دانیم مساله ما در مورد امر جنسی چیست و کنشگران برای ورود به این موضوع باید نسبت به پدیده جنسی اشراف داشته باشند.
علی مهرشاد افزود: ورود سیاستگذاران به امر جنسی به صورت ویژه خود را نشان داده است و از سوی دیگر برخی دوستان انقلابی نگاه جدی نسبت به این مسائل داشته اند که در مجموع اقدام خوبی است اما نباید تصرفی باشد.
وی اظهار داشت: این سبک از ورود به امر جنسی اگر به درستی مدیریت نشود، در بسیاری از موارد وضعیت جامعه را بغرنج می کند، گاهی ورود یک کنشگر باعث می شود زحمات نفرات قبل برباد رود.
وی گفت: فهم دقیق نسبت به امر جنسی در جامعه وجود ندارد و تا زمانی که با مساله محوری وارد نشویم، نمی توان راهکاری برای فهم دقیق از امر جنسی ارائه داد.
مهرشاد افزود: فهم امر جنسی به تنهایی یک موضوع مستقل است و اگر فعالیت کنشگران در این حوزه به نتیجه برسد، می توان به فهم امر جنسی کمک بیشتری کرد.
این کنشگر امر جنسی اظهار داشت: سکسوالیته یک ماهیت کثرت گرا دارد، لذا حقوق دان، روان شناس و جامعه شناس باید از منظر خود آن را تحلیل کند تا بتوان حلقه ارتباطی بین این افراد را تشکیل داد، تا زمانی که این حلقه بوجود نیاید، فهم درستی از مساله جنسی نخواهیم داشت.
وی گفت: باید به یک خودآگاهی نسبت به گفتمان مربوط به امر جنسی که در جامعه شکل می گیرد، برسیم، عبور از این مرحله ما را به ساماندهی امر جنسی نزدیک می کند.
سکسوالیته امر جنسی را بازتولید می کند
یک کنشگر دیگر در این نشست گفت: امر جنسی در جامعه ایرانی مانند جوامع دیگر است اما وقتی ما به واقعیت های اجتماعی مانند امر جنسی، نگاه هنجاری داشته باشیم، این برای ما تبدیل به یک مساله اجتماعی می شود.
اقبالی افزود: گویی ما با اسلام تعارف داریم، ساختارهای فرهنگی ما در کشور زیست متشرعانه را تقویت نمی کند بلکه آن را تضعیف می نماید، زمانی که حمایت های ساختاری از حجاب صورت گیرد، دیگر زن در جامعه مدرن، حجاب را مانع اشتغال و انجام امور دیگر نمی داند.
وی اظهار داشت: مهمترین راهکار برای امر جنسی، جراحی ساختاری و مواجهه کلان و درست با این موضوع است، ما می توانیم زن کنشگر اجتماعی فعال و خانه دار داشته باشیم، مشت آهنین حقوق را از سر خانواده برداریم زیرا این قوانین خانواده را از زیست طبیعی خود خارج می کند.
وی گفت: سکسوالیته یک ریز مساله در برابر کلان مساله ای به نام مدرنیته است که امر جنسی را بازتولید می کند.
بحران ها در ایران
یک روان شناس و کنشگر اجتماعی دیگر در این نشست گفت: هر چقدر که برای روسپی ها و زنان خیابانی راه درمان بگذارید، این مساله در جامعه بازتولید شده و مشکل حل نمی شود.
سید کمیل حسینی با بیان اینکه در تغییر نظام جنسی ایران، چهار ریشه اساسی وجود دارد افزود: یکی از این چهار مورد، مدرنیسم است که با معنای لیبرال سرمایه داری در جامعه پیش می رود، یکی از محورهای اساسی لیبرال سرمایه داری، سرمایه است که روابط خاصی با سکسوالیته دارد به این معنا که در هر جامعه ای سرمایه محور باشد، سکسوالیته نیز محور است اما کاتالیزور آن رسانه است.
وی اظهار داشت: انقلاب های جنسی در سده های اخیر اتفاق افتاده است اما هیچ کدام به سنگینی انقلاب جنسی سده حاضر نیست زیرا رسانه کنونی از رسانه های سده های قبل قوی تر است.
وی گفت: سکسوالیته از طریق تخیل می تواند انتقال یابد درحالی که سایر نیازهای بشر قابلیت انتقال از تخیل را ندارند، رسانه ابزار انتقال تخیل است.
این کنشگر اجتماعی افزود: یک بحران در ایران، بحران جنسی است. بحران جنسی در کشور مربوط به سنین بلوغ تا ازدواج است، اکنون فاصله بین بلوغ تا ازدواج زیاد شده در حالی که قبلا اینگونه نبود، با همه تهدیداتی که به این فاصله فشار آورده و بلوغ را زودرس کرده است، چه درمانی برای نوجوانانی که دچار بلوغ زودرس شده اند باید تجویز کرد، هر روشی که این نوجوان برای ارضای میل جنسی خود بکار گیرد، نتیجه اش آسیب زاست.
وی اظهار داشت: پیشتر نیاز جنسی مردان موجب گرما بخشیدن به کانون خانواده می شد اما نیاز جنسی که در پی خوداراضی بوجود می آید، موجب خیانت می شود به این معنا که فانتزی های جنسی آنقدر زیاد شده که به ازدواج قناعت نمی کند.
وی گفت: بحران دیگر در ایران، تلاش برای تغییر نظام از طریق ساختارهای جنسی است که نمونه بارز آن مسیح علی نژاد است که می خواهد کانون خانواده ایرانی را برهم بزند تا ارکان نظام را ضعیف کند.
حسینی افزود: از سه یا چهار دهه قبل اخلاق جنسی مشروع به نوعی طرد شده، یعنی چادر طرد شده و نسبت به روابط دوست دختر و دوست پسر علاقه مندی به وجود آمده است.
وی در تشریح راهکارهای رفع این بحران ها اظهار داشت: باید سرمایه از قالب محوریت خارج شود، سواد و آگاهی اهالی رسانه افزایش یابد و هیچ رسانه ای حق استفاده از سکسوالیته را ندارد، در این صورت تهدیدات کاهش می یابد، ازدواج آسان می شود و باید آموزش هایی به نوجوانان داده شود تا یاد بگیرند زود ازدواج کنند.
وی ۶ راهبرد برای تربیت جنسی فردی و اجتماعی را شامل هویت دهی سالم جنسی، کاهش تحریک، تامین نیاز، خویشتن داری، حفاظت و نگهداشت و کاهش آسیب برشمرد.
مهمترین آسیب انقلاب جنسی در خانواده است
یک روان شناس و مشاوره خانواده نیز در این نشست گفت: برخورداری از سه تخصص تجربی، دینی و عملکرد میدانی برای کنشگران جنسی ضروری است، اینکه بگوییم درمانی برای مشکلات جنسی در اسلام وجود ندارد، سخن چندان موثقی نیست زیرا حداقل چندین پایان نامه دانشجویی پیرامون درمان اسلامی برای مساله جنسی با همکاری استادان بنام دانشگاهها تدوین شده است.
رزم آرا افزود: اسلام می تواند پاسخگوی بسیاری از مشکلات زیست جنسی باشد و نسخه درمانی ارائه دهد.
وی اظهار داشت: مهمترین آسیب انقلاب جنسی مربوط به حوزه خانواده است و تمام نظریات خانواده درمانی که در غرب مطرح می شود، منتج از این داستان است.
یک روان شناس و طلبه حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: گفته می شود یکی از علل طلاق، مسائل جنسی است، در این راستا باید علل روابط بعد از ازدواج را نیز مورد بررسی قرار داد که خروجی آن می تواند راه حل درمان جنسی باشد.
محمد زارعی افزود: باید بررسی شود که بحث مساله جنسی از کجا آغاز می شود، اگر چنین مساله ای است، مشکلات چند درصد از خانواده ها مربوط به مزاج می شود یا اینکه خانواده باید چقدر به مساله بپردازد.
دبیرچی لو، مشاور خانواده نیز در این نشست با بیان اینکه به بحث اعتیاد جنسی خیلی کم پرداخته شده است گفت: برخی نوجوانان همجنس گرا شده اند و این یک معضل جدی است و برای حل این معضل نیاز به یک هم افزایی در حوزه های مختلف وجود دارد.
لزوم تولید ابزار برای سلامت جنسی خانواده
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) نیز گفت: در بررسی که در مورد نسبت دانش ارتباطات با دانش فقه انجام دادم به ۲۴ آموزه اخلاقی فقهی در اسلام رسیدم که می تواند در حوزه امر جنسی هدایت کننده باشد.
عبدالرسول علم الهدی افزود: براساس نگاه اسلام، یک نقشه راه برای ارائه مدل تقویت جنسی تبیین کردیم که می تواند در متدشناسی علوم دینی مواثر واقع شود، زیرا مقالات خیلی محدودی در کتابها درباره این موضوع دیده شده است.
یک کنشگر اجتماعی دیگر و مدیر مرکز احیای اندیشه و سیره علوی نیز در این نشست گفت: این مرکز نخستین خیریه کشور در امور فرهنگی است که در حوزه امر جنسی چندین ابزار برای شناخت بیشتر را در اختیار خانواده گذاشته و کتابهایی برای خانواده به صورت مساله محور و راهکار محور ارائه کرده است.
سید احمد حسینی افزود: برای سلامت جنسی خانواده باید ابزار تولید کرد که یکی از این ابزارها کتاب است لذا باید در این حوزه حداقل مشکلات و چالش های نشر برطرف شود.
رویکرد اسلام نسبت به مسائل اجتماعی پیشگیرانه بوده و درمانگر نیست.
دیگر کنشکر امر جنسی گفت: همه توجه دین بر تقویت امر جنسی است و به آن توصیه شده است، ما نیاز به فهم دقیق از امر جنسی داریم.
سجاد مهدی زاده افزود: گفته می شود همجنس گرایی حرام است اما توضیح درستی از علت حرام بودن بیان نشده است، در اسلام همه چیز فقهی و رویکردهای آن نسبت به مسائل پیشگیرانه است.
یک کنشگر اجتماعی دیگر و طلبه حوزه علمیه گفت: امر جنسی می تواند در یک جا مساله تلقی شود و در جای دیگر مساله نباشد، در روش شناسی و کشف مساله، نگاه ارزشی و هنجاری کاملا دقیق است.
کاظمی افزود: باید حوزه ربط بین اسلام و مدرنیته شناسایی و فضای بین اسلام و مدرنیته به صورت دقیق فهمیده شود و باید بررسی کرد که اسلام با مسائل با چه روشی پاسخ می دهد، اسلام یک روش شناسی مشخص در مواجهه با مسائل دارد.
راه درمان رفتارهای غیرمتعارف جنسی تعیین نشده است
یک مشاور خانواده نیز در این نشست گفت: برای بسیاری از آسیب های ناشی از امر جنسی، درمانی وجود ندارد، به عنوان مثال برای زنانی که خیانت کرده اما می خواهند توبه کنند، دخترانی که قبل از ازدواج رابطه جنسی داشته اند، توقعات غیر عرفی که شوهران از زنان خود دارند، چه درمانی وجود دارد؟
خانم طالبی افزود: اگر زنی مسایل جنسی خود را بیان کند به عنوان یک زن بی عفت شناخته می شود.
متغیرهای تحریک جنسی
یک مستندساز نیز در این نشست گفت: آیا حوزه زیست جنسی در کشور فربه شده است یا چون در رسانه ها از آن صحبت می شود، به نظر مشکل ساز می رسد، به عنوان مثال کودک آزاری به یک معضل در جامعه تبدیل شده است، اگر آماری از میزان کودک آزاری در دهه ۷۰ در دسترس بود، می توانستیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا زیست رسانه ای در دهه اخیر باعث شده که کودک آزاری یا زیست جنسی به مساله تبدیل شود؟
یاسر عرب افزود: در حوزه زیست جنسی در کشور مسائلی داریم اما از قدرت کافی برای مواجهه با آن برخوردار نیستیم و افرادی که تربیت می کنیم قدرت کنشگری و ابزار خلاقیت ندارند.
وی اظهار داشت: متغیرهایی مانند آلودگی هوا یا خشکسالی بر زیست جنسی تاثیرگذار است، آلودگی هوا باعث بیش فعالی و نیاز فرد به انجام رابطه جنسی می شود.
وی گفت: امر جنسی از دلایلی مانند استرس یا فقدان مهارت نوجوانی نیز نشات می گیرد، یک نوجوان برای ارضای امیال اجتماعی خود روی بدنش سرمایه گذاری می کند.
این مستندساز با اشاره به تفکیک جنسی در برخی مکان های عمومی افزود: آیا ممکن است این تفکیک جنسیتی به هم جنس بازی و همجنس خواهی ختم شود؟ خیلی از مسائل و مشکلات اجتماعی فرد در زیست جنسی سرریز پیدا می کند، باید مکانیزم هایی در مواجهه با این مساله طراحی شود.
وی اظهار داشت: مسائل اجتماعی به هر طریقی که تدوین شود، راهکارش از درون خود آن بیرون می آید، در جامعه ای که اسلام، عرفان، اندیشه ایرانی و مدرنیته مطرح است، برای ایجاد جمهوریت در اندیشه بالادستی باید نمایندگان این چهار حوزه حضور داشته باشند.
محرک های جنسی در جامعه افزایش یافته است
یک روان شناس و کنشگر اجتماعی دیگر نیز در این نشست گفت: میل جنسی از معدود امیالی است که به محرک ارتباط پیدا می کند، محرک نیاز طبیعی انسان نیست، مساله جنسی و نیاز به میل جنسی با عملکرد بدن تفاوت بسیار دارد، وجود این حجم زیاد از محرک های جنسی در جامعه بی سابقه بوده است.
حجت الاسلام بیاتی افزود: امروزه تقابل جدی بین علم روان شناسی و روان شناختی وجود دارد، ما حضور اجتماعی زنان را در جامعه افزایش می دهیم و از آنجا که ذات زن با آرایش و زیبایی سازگار است، براساس میل باطنی اش به خودآرایی رو می آورد و این مهم یک محرک جنسی می شود.
عرضه جنسی به خاطر گرفتن شغل
نادری، کنشگر امر جنسی موسسه سجا در استان فارس نیز در این نشست گفت: طبق پژوهشی که انجام داده ام، به نظر می رسد خوابگاه های خودگردان می توانند مرکز فساد باشند و باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری به خرج داد.
وی افزود: از سوی دیگر دخترانی که برای گرفتن شغل مجبور به انجام رفتار غیرعرفی و عرضه جنسی می شوند، یکی دیگر از معضلات جامعه کنونی است که باید این مسائل واکاوی شود.
حساس کردن حاکمیت در مورد امر جنسی
یک کنشگر دیگر امر جنسی نیز گفت: حساس سازی حاکمیت نسبت به این موضوع بسیار اهمیت دارد، لذا باید حاکمیت نسبت به تغییر رویه امر جنسی حساس شود، سپس همراه سازی حاکمیت و بعد فعال سازی کنشگران رخ دهد.
یاسر شاه پیری افزود: هنوز مساله امر جنسی در جامعه به موضوع و دغدغه مسئولان تبدیل نشده است و باید نسبت به تغییر رفتار جنسی در کشور راهکارهایی ارائه و اجرا شود.
۷۴۸۹/۶۰۵۳
نظر شما