«محمدتقی احمدی» روز سهشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حکم انفصال از خدمت وی از سوی دیوان عدالت اداری اظهارداشت: صدور این حکم به دلیل شماری از شکایات در خصوص برخی بورسیه ها است.
وی ادامه داد: براساس تصمیم دیوان عدالت اداری دانشگاه تربیت مدرس برای هفت عنوان بورسیه موظف به استخدام اداری است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: این پرونده ها بررسی و با برخی دانشگاه ها نیز براساس پرسش و پاسخ گفت وگو شد؛ استدلال ها نیز مطابق با قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی برای متولیان این امر ارسال شد و براساس برخی از این استدلال ها شماری از پرونده ها بسته شد.
احمدی با بیان این که دانشگاه تربیت مدرس تابع قانون است؛ تاکید کرد: این مرکز علمی با مقررات و به عبارت دیگر صدور احکام نهایی مخالفتی نمی کند؛ اما در صدور این احکام گاه برخی مسائل نظیر شماره استخدامی و محل خدمت مطرح می شود.
وی به شکایت یکی از بورسیه های این دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از آنها که از اعضای هیات علمی هم بوده استخدام پیمانی دانشگاه تربیت مدرس است؛ اما به جهت فقدان شماره استخدامی شکایت کرده است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس اظهارداشت: در حال حاضر بسیاری از اعضای هیات علمی و اداری این مرکز استخدام پیمانی هستند و این مساله در حالی است که شماره استخدامی برای آنها صادر نشده است؛ چراکه این امر در برخی مواقع تا ۲ سال طول می کشد.
احمدی افزود: در این خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خارج از نوبت (به طور ویژه) برای این عضو علمی شماره استخدامی زودهنگام صادر کرده است.
ساختار دانشگاه برای مقابله با تحریم تغییر میکند
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این نشست خبری از تغییر ساختار این دانشگاه برای مقابله با تحریم خبرداد و گفت: براساس ساختار جدید دانشگاه تربیت مدرس از ساختار کلاسیک آموزشی به سمت یک مرکز پویا هدایت می شود.
احمدی به مشکلات ارتباطات پژوهشی دانشگاه ها در دوران تحریم اشاره کرد و اظهار داشت: برخی مسائل نظیر تحریم هم اکنون ارتباطات پژوهشی و توسعه تجهیزات به منظور رشد و گسترش مرزهای دانش را با دشواری روبه رو کرده است.
وی افزود: به منظور انعطافپذیری دانشگاه تربیت مدرس و همچنین فعالیت در عرصه نیازهای جامعه و تقاضاهای آموزشی با مشورت سایر دانشگاه های سطح یک کشور، ساختار نوین برای این مرکز علمی طراحی شده است.
احمدی ادامه داد: این ساختار دانشگاه تربیت مدرس را از یک ساختار کلاسیک آموزشی به سمت یک مرکز پویا هدایت می کند.
وی یادآور شد: این ساختار که با بررسی و مطالعه دانشگاه های موفق دنیا طراحی شده است که به عنوان یک طرح ابتدایی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد و مورد استقبال قرار گرفت.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در این ساختار معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی با معاونت پژوهشی و فناوری با عنوان معاونت علمی و نوآوری با هدف نوآوری و خلاقیت در عرصه آموزش تلفیق میشود.
احمدی یادآور شد: همچنین در این ساختار نوین به ٧ دانشکده جامع اختیارات گسترده تری داده می شود.
وی افزود: در نتیجه این روند تمامی امور زندگی دانشجویی، آموزشی و پژوهشی در اختیار دانشکده های جامع قرار می گیرد و روابط بینالمللی و توسعه زیرساخت ها از جمله مسئولیت های دانشگاه قرار می گیرد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: تأسیس مدیریت، ارتباط با دولت، اهل فن و تجارت، سرمایه گذاری و تامین اعتبارات از طریق سرمایه گذاران، خیرین و قوه های مجریه و مقننه نیز در این ساختار مورد توجه است.
دولت آمریکا قانون را زیرپا گذاشته است
احمدی در ادامه درباره بازداشت یکی از اساتید این دانشگاه در آمریکا گفت: یکی از استادان دانشگاه تربیت مدرس که به منظور فرصت مطالعاتی با اخذ روادید آمریکا به این کشور سفر کرد در فرودگاه دستگیر شد.
وی افزود: این مدرس دانشگاه به زندان منتقل و در بند عمومی (در مجاورت زندانیان عادی این کشور) بسر می برد و دادستان دولت آمریکا نیز به دنبال تهیه پرونده علیه وی است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: دلیل بازداشت این عضو علمی دانشگاه تربیت مدرس سفارش یک داروی رشد هورمونی عنوان می شود.
احمدی ادامه داد: در حال حاضر این استاد دانشگاه که با یک بیماری گوارشی روبه رو است؛ از دارو محروم و از رسیدگی پزشکی مناسبی برخوردار نیست، دادگاه رسیدگی به وضعیت وی نیز تاکنون کیفر خواست قابل دفاعی ارائه نکرده و دولت آمریکا قانون این کشور را زیر پا گذاشته است.
وی تاکید کرد: هزینه حوادث حقوقی بسیار سنگین و باوجود حمایت های اداری و مالی، خانواده این استاد همچنان با برخی محدودیت ها مواجه است؛ اگرچه وزارت امور خارجه نیز در این خصوص با بهره گیری از وکلا و مشاوران در زمینه ارائه مشاوره های حقوقی و... اقدام می کند.
به گزارش ایرنا، مسعود سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ رئیس انجمن خون شناسی کشور و استاد دانشکده علوم پزشکی این دانشگاه است.
دانشگاه باید جامعه محور باشد
احمدی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان این که دانشگاهها باید جامعه محور باشند؛ گفت: به منظور دستیابی به این مهم همکاری های علمی بین المللی باید توسعه یابد.
وی یادآور شد: دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یک دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی که از سال ۶٢ تأسیس شد؛ در طول ٣٧ سال فعالیت به منظور توسعه آموزش عالی کشور تلاش های ارزنده ای داشته است.
وی در این نشست که در ساختمان مرکزی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: در سال ١٣٧٠ رشته های تحصیلات تکمیلی رونق گرفت و به عنوان یک شاخص رشد در جامعه نهادینه شد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس به رشد و توسعه علمی جامعه در سال های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: امروزه نتایج تولید علم در کشور بیش از ٩٠ درصد مرهون رشته های تحصیلات تکمیلی است.
احمدی تصریح کرد: در زمان حاضر دانشگاه تربیت مدرس اهداف و برنامه ها را تحت عنوان برنامه راهبردی و تحول در زمینه های آموزشی، پژوهشی، رفاهی و اداری دنبال می کند.
وی تاکید کرد: چهار هدف اساسی در این طرح بعد از تربیت مدرسان و دانش آموختگان مورد توجه قرار میگیرد؛ کیفی گرایی، پایداری و خوداتکایی (اتکاء به منابع مالی، توانمندیها و درآمدهای دانشگاهی)، توسعه همکاری های علمی بین المللی (به منظور جامعه محوری دانشگاه) و همچنین توسعه فعالیتهای شبکه ای و میان رشته ای از جمله محورهای این طرح به شمار میرود.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: علم امروز نیازمند تقسیم کار و تحقیقات شبکه ای با مراکز علمی و دانشگاهی در داخل و خارج از کشور است. در رشته های بین رشته ای باید سرمایهگذاری شود؛ که چالشهای جامعه در سطوح ملی و جهانی به طور همه جانبه قابل حل باشد.
احمدی همچنین در رابطه جمعیت دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: در سال ۹۸ جمعیت دانشجویی این مرکز علمی به سبب فقدان توسعه زیرساختهای رفاهی، هزینه های رفاهی و همچنین انباشت دانشجویی کاهش داده می شود.
به گفته وی در سال ۹۸ نزدیک به ۲هزار دانشجو به دانشگاه تربیت مدرس وارد می شوند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: جمعیت دانشجویی دختران نیز در هر یک از مقاطع با افزایش روبه رو بوده است؛ در مقطع کارشناسی ارشد ۵۰ درصد دانشجویان را دختران و در دوره دکتری نیز در زمان حاضر از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.
احمدی افزود: ۳ خوابگاه دانشجویی نیز در سال جدید در دست احداث قرار دارد که یکی از آنان به دانشجویان بین المللی تعلق می گیرد.
وی همچنین به شمار دانشجویان خارجی اشاره و تصریح کرد: در ۴ ماه نخست سال تقاضای دانشجویان بین المللی شهریه پرداز ۳ برابر شده است. اکثر این دانشجویان از کشورهای عراق و افغانستان و شماری نیز از جواع اروپایی و خاوردور به شمار می روند.
وی افزود: شمار دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی ۹۷ برابر با ۱۸۰ نفر بوده است که این رقم در سال تحصیلی آینده به ۳۰۰ نفر افزایش می یابد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص اختلاف با دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار داشت: «خرد باید دانش و راستی» شعار دانشگاه تربیت مدرس است که بر محورهای حکمت، صداقت و درستی تاکید می کند.
احمدی افزود: این شعار در یک رقابت به تصویب هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس رسید و بدین دانشگاه اختصاص یافت.
وی ادامه داد: گویا این شعار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان و نمادی مشابه شعار دانشگاه فردوسی مشهد شناخته می شده است؛ که این مساله نباید به عنوان یک اختلاف میان ۲ دانشگاه شناخته شود.
نظر شما