۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۴۲
کد خبر: 83435827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

می پیشنهاد شرکت در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا را رد کرده بود

تهران - ایرنا - روزنامه دیلی میل به نقل از مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت که «ترزا می» نخست وزیر پیشین انگلیس برخلاف نخست وزیر جدید این کشور، مشارکت در ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس را رد کرده و از ابتدا خواهان تشکیل ائتلافی تحت امر اروپا بود که این موضوع نشان دهنده تغییر رویکرد دولت جدید انگلیس است.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا که روز یکشنبه ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) برای دیدار با مقامات انگلیس و مذاکره در مورد مسائل امنیتی وارد لندن شده، درباره تغییر رویکردهای دولت جدید انگلیس نسبت دولت پیشین گفت: «اولویت اصلی ترزا می نخست وزیر پیشین انگلیس شرکت در عملیات های تحت امر اروپا بود اما «بوریس جانسون» نخست وزیر جدید انگلیس بر خلاف سیاست های پیشین خانم می عمل می کند که در همین راستا، شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را پذیرفته است».

وی افزود: «پیش تر اولویت دولت انگلیس شرکت در ائتلافی در خلیج فارس بود که توسط اروپا رهبری می شد. »

این اظهارات بولتون چند روز پس از آن مطرح شد که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، پیوستن لندن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس را پیروزی برای نیروی دریایی انگلیس دانست.

مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با جانسون همچنین اعلام کرد که لندن در صف نخست انعقاد توافق تجاری با آمریکا خواهد بود. توافقی که می تواند به امضای قراردادهایی با تک تک حوزه های صنعتی در انگلستان منجر شود، در واقع دولت آمـریکا امیدوار به خـروج مـوفق انگلیس از اتحـادیه اروپاست و با تـوافق ‌نامه تجارت آزاد دوجـانبه، از آن حمایت خواهد کرد.

بولتون پیش از سفر به انگلیس امیدوار بود مقام های لندن را به خروج از برجام و همکاری با کاخ سفید در مسیر فشار حداکثری بر ایران ترغیب کند اما دیدار با اعضای کابینه انگلستان به وی ثابت کرد زمان برای طرح چنین درخواستی مناسب نیست.

بولتون در ادامه افزود: «مسائلی همچون موضوع امنیتی ایران و چین را می توان پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بررسی کنند».

همزمان با آماده شدن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که لندن بیش از پیش به واشنگتن وابسته خواهد شد.

فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ای است که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است.

این نخستین سفر یک نماینده بلندپایه دولت آمریکا به انگلیس از روز ۲۴ ژوئیه و انتصاب جانسون به نخست وزیری انگلیس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha