سفر بولتون به لندن و ادامه سیاست های خصمانه آمریکا

تهران - ایرنا - روزنامه گاردین نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با سفر به انگلیس، قصد دارد در راستای سیاست های خصمانه واشنگتن، از لندن بخواهد با اعمال فشار و افزایش تحریم ها بر ایران و چین، موضع سختگیرانه تری نسبت به این کشورها اتخاذ کند.

این روزنامه چاپ لندن در ادامه این مطلب افزود: «بولتون» روز یکشنبه 11 اوت (20 مرداد ماه) به منظور مذاکره در مورد مواضع انگلیس در قبال ایران و چین، وارد لندن شد.

همزمان با آماده شدن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که لندن بیش از پیش به واشنگتن وابسته خواهد شد.

به نوشته گاردین؛ انتظار می رود که بولتون در راستای همسو سازی سیاست های لندن با واشنگتن، از مقامات انگلیس بخواهد تا مواضع سختگیرانه تری نسبت به ایران اتخاذ کنند که می توان به تحت فشار گذاشتن تهران با اعمال تحریم های بیشتر، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام اشاره کرد.

انگلیس تاکنون از اتحادیه اروپا در پایبندی به تعهدات توافق هسته ای موسوم به "برجام" حمایت کرده است، اما تنش های اخیر در تنگه هرمز از جمله توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران به دلیل ارتکاب تخلفات و همچنین توقیف غیرقانونی کشتی نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس، باعث اعمال فشار بیشتر بر لندن به منظور اتخاذ موضع سختگیرانه تری نسبت به تهران شده است.

نیروی دریایی دولت انگلیس روز چهارم ژوئیه (13 تیر ماه) یک کشتی ایرانی حامل نفت خام را  در تنگه جبل الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کردند که به گفته کارشناسان این عمل غیرقانونی و بر خلاف قوانین بین المللی بوده است.

این روزنامه بریتانیایی افزود: یک مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا می گوید که درخواست بولتون از انگلیس "کمک به اعمال فشار هرچه بیشتر بر ایران و عدم پایبندی به توافق برجام" خواهد بود، که به گفته تحلیلیگران به این سرعت از طرف انگلیس پذیرفته نخواهد شد.

ترامپ همچنین از انگلیس می خواهد تا استفاده از فناوری نسل پنج "هوآوی" غول تکنولوژی چین را که به ادعای آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می شود، تحریم کند.

ترامپ و «بوریس جانسون» نخست وزیر جدید انگلیس قرار است اواخر ماه جاری میلادی (اوت) در حاشیه نشست گروه هفت موسوم به "جی 7" در فرانسه با یکدیگر دیدار کنند.

آمریکا اخیر از برخی کشورهای غربی و متحدانش برای شرکت در ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا در منطقه خلیج فارس دعوت کرده بود که با پاسخ منفی کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه رو به رو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha