۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 83435951
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حقابه زیست محیطی ۳۵ تالاب تعیین شده است

۲۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 83435951
حقابه زیست محیطی ۳۵ تالاب تعیین شده است

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت که این سازمان طبق قانون حفظ و احیای تالاب‌های کشور ؛ حقابه مورد نیاز ۳۵ تالاب را تعیین کرده است.

مسعود باقرزاده کریمی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: قانون حفظ و احیای تالاب‌های کشور سال ۱۳۹۶ به محیط زیست تکلیف کرد که حقابه زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو آنها را تامین کند که بر این اساس سازمان محیط زیست کار را آغاز و حقابه ۳۵ تالاب را در کشور تعیین کرده است.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست طبق وظیفه خود حقابه‌ها را تعیین کرده است حال به علت برخی ملاحظات، دولت باید کمک و تصمیمات جدی اخذ کند تا حقابه‌ها تامین شود، به عنوان مثال برای تالاب گاوخونی حقابه ۱۶۷ میلیون متر مکعبی تعیین شده اما وزارت نیرو در تامین آن ناتوان است بنابراین به فرایندهایی غیر از تعیین و تامین حقابه نیاز است که در ستاد ملی تالاب‌ها بررسی می شود تا بهترین راهکار برای حفاظت از تالاب‌ها اتخاذ شود.

باقرزاده درباره حقابه تالاب هامون نیز گفت: ۹۵ درصد منابع آبی تالاب هامون خارج از کشور و در افغانستان است که بر این اساس در حال پیگیری مباحث مربوط به حقابه هامون با افغانستان هستیم، اینکه گفته می‌شود حقابه آن از طریق سیلاب‌ها تامین شده درست نیست. طرح جامع تالاب هامون تهیه شده و به زودی در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب می‌شود.

وی افزود: نیاز آبی بیشتر تالاب‌ها را مطالعه کردیم که نتایج نشان داد بخش زیادی از مشکلات در ورودی تالاب‌هاست به این صورت که به علت رسوب، آب کافی به تالاب نمی‌رسد از این رو از محل اعتبارات گرد و غبار اعتبارات خوبی برای باز کردن مسیرها در نظر گرفته شد، همچنین حقابه چاه‌ نیمه‌ها نیز بررسی شده است که در این‌باره با وزارت نیرو مذاکره کردیم.

 مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نیاز آبی تالاب جازموریان را نیز تهیه کرده ایم و در حال تعیین حد بستر آن هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha