سردار سیدتیمور حسینی روز شنبه و در حاشیه حضور در سومین کمیسیون ایمنی راه های استان قزوین، در جمع خبرنگاران افزود: اگرچه با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه و همراهی دستگاه های ذیربط استان ها از جمله قزوین به این عدد تاکنون نزدیک شده ایم اما وقوع برخی حوادث در استان های تصادف خیز شرایط را برای ما جهت رسیدن به این هدف را دشوار ساخته است.
وی همچنین گفت: براساس تصمیم نیروی انتظامی، سواری پراید به علت داشتن سهم بالا در تصادفات از سال آینده توسط ناجا شمارهگذاری نخواهد شد.
با توجه به اینکه در فرآیند تصمیم گیری های رانندگی پلیس تنها یک عضو است اما با توجه به سهم بالای این وسیله نقلیه در تصادفات و تلفات جاده ای، عزم خود را جزم کرده ایم تا از شماره گذاری این نوع خودرو جلوگیری به عمل آوریم.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال امروز با وقوع یک فقره تصادف جاده ای در استان فارس که بین هشت دستگاه خودرو صورت گرفت، هفت خودرو پراید بود که متاسفانه در سال های اخیر نیز سهم قابل توجهی از تلفات جاده ای کشور را نیز به خود اختصاص داده است.
شناسایی سه هزار نقطه حادثه خیز در کشور
سردار حسینی با اشاره به شناسایی سه هزار نقطه حادثه خیز در سطح جاده های کشور، گفت: اگرچه برخی نقاط یاد شده مورد اصلاح قرار گرفته و در صورت کنکاش بیشتر این آمار جا به جا می شود اما در نهایت برای اجرای عملیات عمرانی جهت رفع نقاط یاد شده علاوه بر تامین اعتبارات مورد نیاز، به مدیریت زمان انجام اجرا نیز نیازمندیم.
به گفته وی، در صورت تامین اعتبارات لازم، امیدواریم امسال شاهد رفع ۳۵ تا ۴۰ درصد از این نقاط در سطح جاده های کشور باشیم.
این مسئول انتظامی همچنین گفت: در آزادراه قزوین - رشت و ترافیک ناشی از قطع یک نقطه از آزادراه از سمت منجیل به رودبار، با اتمام عملیات اجرایی در دست اقدام امیدواریم امسال شاهد گشایش این مسیر نیز باشیم.
فارس، کرمان و خراسان بالاترین آمار تصادفات و تلفات جاده ای کشور را دارند
سردار حسینی در ادامه بالاترین آمار تصادفات جاده ای کشور را مربوط به استان های فارس، کرمان و خراسان رضوی دانست و افزود: با توجه به در پیش بودن آخرین ماه تعطیلات تابستانی یعنی شهریورماه، پلیس راه با تمام توان و ظرفیت خود برای کنترل جاده ها در آماده باش کامل به سر برده و امیدواریم با همکاری دستگاه های بین بخشی شاهد وقوع کم تصادف ترین شهریورماه سال های گذشته باشیم.
این مسئول انتظامی خاطرنشان کرد: میزان وقوع تصادفات جاده ای در چهار ماه نخست امسال با کاهش بسیار ناچیزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و از نظر ما به هیچ عنوان آمار مناسبی نیست.
به گفته وی، انجام برخی اقدامات پلیس و راهداری قزوین می تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر استان ها در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باشد.
جانمایی پاسگاه های پلیس نیازمند بازنگری هستند
سردار حسینی اضافه کرد: با توجه به احداث راه ها از جمله آزادراه های جدید، پلیس در آمایش سرزمینی خود نیازمند بازنگری جدی در بخش پاسگاه های انتظامی خود است که این مساله همکاری و همراهی وزارت راه و شهرسازی در دستور کار ناجا قرار دارد.
وی روشنایی راه ها، به خصوص در آزادراه ها را یکی از مشکلات جدی پلیس راه دانست و گفت: یکی از نیازمندی ها و مطالبات جدی مردم در راه هایی که برای عبور از آن عوارض می پردازند بحث روشنایی و مناسب سازی آسفالت است که در واقع خواسته به حقی نیز محسوب می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: موضوع روشنایی جاده ها یکی از مطالبات جدی پلیس است تا جایی که بخشی از تصادفات نیز به علت دید کم و روشنایی ناکافی رخ می دهد و امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی و نیرو تمامی حوزه های آزادراهی و سایر معابر بزرگراهی را در این بخش پوشش داده شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه براساس قانون هر سه سال یک مرتبه پلیس می تواند نسبت به افزایش میزان جرایم تخلفات رانندگی اقدام کند، هر گونه اقدامی در این زمینه باید از سوی هیات رییسه ناجا تصمیم گیری و ابلاغ شود.
۸۰۵۴*۳۰۱۳