از آنجایی که بازی کردن بخش زیادی از فعالیت کودکان را به خود اختصاص میدهد، بیشتر آموزشهای کودکان باید بر اساس بازی و سرگرمی پیش برود.
در گذشته والدین کلیه فرآیند آموزش کودکان را برعهده داشتند؛ در حالی که امروزه با توجه به مشغله کاری والدین و اهمیت آموزش ، مراکزی تاسیس شدهاند که خدمات آموزش به کودکان را بر عهده دارند.
پیش دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی ویژه کودکان سه الی ۶ سالگی است که در آن به کودکان مفاهیم و مطالب مورد نیاز برای ورود به مدرسه آموزش داده میشود.
هدف اصلی از برگزاری آموزش پیش از دبستان رشد همه جانبه کودکان است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیتهایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد ذهنی و جسمی آنها شود.
دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش کودکان است زیرا دراین دوران کودکان میآموزند چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و خود را با جامعه تطبیق دهند.
نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آنها نیز تاثیر زیادی دارد.
تحقیقات نشان داده بیشتر مشکلات و بیماریهای روحی و روانی افراد ریشه دراعتماد به نفس آنها در کودکی دارد لذا یکی از اهداف کلی آموزش در مهد کودک و پیش دبستانیها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است.
برنامههایی که مهدهای کودک به این منظور در نظر میگیرند را میتوان به فعالیت و کار گروهی، تمیز کردن وسایل به یک دیگر، آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد.
با انجام این فعالیتهاست که کودک به تدریج میآموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.
یکی از اهداف مهد کودک و پیش دبستانیها بهبود فرآیند رشد جسمی کودکان است.
رشد جسمی و حرکتی کودکان معمولا تحت تاثیر عواملی اعم از شرایط عمومی بدن، وضعیت تغذیه، تحرک و تمرینات ورزشی قرار دارد.
اهداف دوره پیش دبستانی
روانشناس و رئیس اداره دوره اول معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز می گوید: هدف آموزش پیش از دبستانی رشد همه جانبه کودکان چهار تا ۶ سال است به همین دلیل این دوره باید از برنامه و فعالیتهایی تشکیل شود که در کنار پر کردن اوقات فراغت کودکان، باعث رشد شناختی، عاطفی و جسمی آنها شود.
یونس جاوید نسب اظهارداشت: دوره کودکی یکی از مقاطع مهم برای آموزش اجتماعی شدن و جامعه پذیری کودکان است زیرا در این دوران کودکان میآموزند تا چگونه با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند،کودکان یاد می گیرند خود را با جامعه تطبیق دهند و مهارت های لازم برای ارتباطات میان فردی را بدست آوردند.
وی یادآورشد: کودکان در دوره پیش دبستانی از خود مرکز بینی به دیگر بینی دست می یابند و به درک بیشتری از تفاوت های بین فردی دست پیدا می کنند.
این روانشناس البرزی دوره پیش دبستانی را فرصتی برای ایجاد جدایی، تفرد و کاهش اضطراب جدایی کودکان از محیط خانواده و پدر و مادر ذکر کرد .
جاوید نسب ادامه داد: نحوه برخورد با کودکان در این دوران در اعتماد به نفس آنها تاثیر زیادی دارد.
وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده بیشتر مشکلات افراد ریشه در اعتماد به نفس آنها در کودکی و فقدان آموزش مناسب و مهارت های ارتباطی دارد.
جاویدنسب خاطرنشان کرد: یکی از اهداف کلی پیش دبستانیها، افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و عاطفی کودکان است.
وی یاد آورشد: برنامههایی که مراکز پیش دبستانی به این منظور در نظر میگیرند را میتوان به فعالیت و کار گروهی، مشارکتی، مهارت های دست ورزی و آشنایی و تعامل با دیگران اشاره کرد.
این روانشناس عنوان کرد: در دوره پیش دبستانی است که کودک به تدریج میآموزد تا در اعمال خود و نحوه ارتباط با دیگران چگونه باید عمل کند.
وی تاکید کرد: فعالیت در پیش دبستان مقدمه ای برای ورود به دبستان و ایجاد علاقه مندی به مدرسه، معلم، کتاب و کتابخوانی است لذا آموزش و یادگیری در این دوره باید مبتنی بر شرایط سنی و روانشناسی رشد کودک و نیاز کودک پیش دبستانی به بازی، تفریح، لذت و سرگرمی است.
شکل گیری هویت ایرانی - اسلامی
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این زمینه گفت: قصدی برای اجباری کردن دوره پیش دبستانی نداریم اما اصرار داریم تا بستر فرهنگ ضرورت گذراندن این دوره را در خانوادهها فراهم کنیم و در همین راستا گذراندن این دوره در مناطق محروم به صورت کاملا رایگان انجام میشود.
رضوان حکیم زاده افرود: هدف اصلی دوره پیشدبستانی را شکلگیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان تشکیل می دهد که که هرگونه برنامهریزی صحیح در این دوره ثمرات ارزشمندی خواهد داشت
وی بیان داشت: ما متولی امر تربیت کودکان هستیم اما این موضوع به این معنا نیست که تربیت صرفاً وظیفه آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش همگانی است حتی اگر متولی خاصی داشته باشد کار یک دستگاه یا نهاد خاصی نیست.
حکیم زاده عنوان کرد: کودکان دارای اهمیت بالایی هستند و باید برای آنها وقت بیشتری بگذاریم.
وی یادآورشد: کودکان امروز مدیران فردا هستند و ما هر طور این کودکان را تربیت کنیم آینده ایران و جهان را رقم میزنیم، برنامهریزی باید بهصورت علمی و تخصصی صورت بگیرد زیرا کودکان کارگزاران آینده هستند
حکیمزاده اظهارداشت: راهبردهای سند بنیادین بهعنوان یک نقشه راه متعالی در جهت نظام تحول آموزشوپرورش بهعنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی از مهدکودک تا دانشگاه بهدعنوان امر حاکمیتی به همکاری دستگاهها تأکید کرده است.
وی با اشاره به اهمیت دوره پیشدبستانی افزود: درحالیکه خانوادهها فکر میکنند هدف پیشدبستانی آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه است اما هدف اصلی پیشدبستانی شکلگیری هویت ایرانی و اسلامی دانش آموزان است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به بیانیه گام دوم انقلاب و ارتباط آن با هویت کودکان ایرانی اسلامی پرداخت و افزود:در بیانیه گام دوم به فرهنگ، خلاقیت و نوآوری توجه بسیاری شده است، برای تحقق این امور باید فرهنگسازی در دوران کودکی صورت بگیرد چراکه این دوره مهمترین دوره شکلگیری هویت و شخصیت است.
حکیمزاده گفت: دوره پش دبستانی نیاز به فرهنگ سازی دارد تا کودکان تحت پوشش برنامه های این مهد کودک قرار گیرند.
۲۸۱۹/ ۶۱۵۵
نظر شما