۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83448635
T T
۰ نفر

سایه سنگین رکود بر اقتصاد آمریکا

۲ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۳۶
کد خبر: 83448635
سایه سنگین رکود بر اقتصاد آمریکا

تهران-ایرنا- تنش تازه در روابط تجاری آمریکا و چین احتمال رکود اقتصادی آمریکا را افزایش داده است؛ روندی که ترامپ تلاش می کند با کاهش نرخ بهره آن را متوقف کند.

شبکه خبری سی ان ان چندی پیش در تحلیلی نوشت که ترامپ بازی خطرناکی را با اقتصاد آمریکا به راه انداخته است؛ کشوری که به گفته کارشناسان هم اکنون در سایه رکود اقتصادی قرار دارد.

سی ان ان افزود: ترامپ با تشدید جنگ تجاری با چین، شوکی قوی به اقتصاد آمریکا وارد کرده است که خزانه داری آمریکا نیز قادر به جمع کردن آن نیست.

 نهادهای اقتصادی بین‌المللی و آمریکایی نیز ماه گذشته پیام های هشدار دهنده‌ای را در مورد کاهش شتاب رشد اقتصادی ایالات متحده مخابره کرده اند؛ اتفاقی که می‌تواند با تغییر در توازن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سرنوشت متفاوتی را برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به ضرر ترامپ رقم بزند.

اولین پیام را صندوق بین المللی ارسال کرد و با این که وضعیت پیش‌روی اقتصادی آمریکا در ماه‌های آینده را مطلوب پیش‌بینی کرد اما گفت که برای سال آتی میلادی پیام خوشی نداشت.
صندوق بین‌المللی پول گزارش داد انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲.۶ درصد برسد که ۰.۳درصد بالاتر از پیش‌بینی صندوق در آوریل امسال است اما رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۱.۹ درصد کاهش خواهد یافت.

پس از صندوق بین‌المللی پول و وزارت بازرگانی، «اداره تحلیل اقتصادی» آمریکا (BEA) نیز در برخی از آمار و پیش‌بینی‌های خود بازنگری کرد که خبر خوبی برای ترامپ نبود.
ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن بود که تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم ۲۰۱۷ سه درصد بوده است اما اداره تحلیل اقتصادی آمریکا در این عدد بازنگری کرده و آن را به ۲.۵ درصد کاهش داد. بنابر آمار اداره تحلیل اقتصادی آمریکا رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۹ بود اما این رشد در سه ماهه آخر این سال کم‌تر از ماه‌های قبل بوده است.

صندوق بین المللی پول چهارشنبه این هفته نیز بار دیگر در گزارشی نوشت: سیاست ترامپ در اعمال تعرفه بر واردات کشورها، هیچ کمکی به جبران عدم موازنه تجارت جهانی نخواهد کرد و بکارگیری تعرفه برای رسیدن به تعادل در بازارها، ابزاری ناکارآمد است.

به رغم هشدارهای نهادهای اقتصادی، ترامپ و متحدانش در کاخ سفید هرگونه نگرانی نسبت به کاهش رونق اقتصادی را رد کرده و تأکید دارند که هیچ‌گونه چشم‌اندازی را برای بروز رکود اقتصادی متصور نیستند. ترامپ و مقام های دولت او مدعی هستند که جنگ تجاری با چین، به نظام اقتصادی آمریکا لطمه نخواهد زد.

**ترامپ عملکرد اقتصادی بد خود را به گردن رسانه ها انداخت

 ترامپ اصرار دارد که عامل رکود و کسادی اقتصادی در حال ظهور در این کشور، رسانه‌ها هستند و سیاست‌های اقتصادی وی، نقشی در این مساله ندارند.

حتی بخش تجاری «فاکس نیوز» موسوم به «فاکس نیوز بیزنس» -شبکه محبوب ترامپ- نیز روز یکشنبه با انتشار گزارشی درباره وضعیت اقتصادی آمریکا هشدار داد و نوشت: اگر اقتصاد این کشور وارد رکود شود، ترامپ بازنده احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود.

ترامپ در مقابل هشدار داده است در صورت شکست در این انتخابات، سقوط اقتصادی منتظر آمریکا خواهد بود. وی مدعی است که عملکرد اقتصادی اش آن چنان مطلوب بوده است که  حتی رای دهندگانی که او را دوست ندارند نیز در سال ۲۰۲۰ به او رای خواهند داد.

ترامپ جمعه این هفته (دیروز) از شرکت  های آمریکایی خواست مقاصد دیگری را برای فعالیت تجاری برای جانشینی با چین بیابند. این سیاست ترامپ به تلافی تعرفه های ۷۵ میلیارد دلاری چین علیه کالاهای آمریکایی از جمله خودرو اعلام شد.

قبل از مجموعه توئیت های ترامپ علیه چین، وی از «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو انتقاد کرده بود. پاول در سخنانی در یک سمپوزیوم سالانه که جمعه صبح برگزار شد امکان کاهش بیشتر نرخ بهره را رد کرد که ظاهرا رئیس جمهور آمریکا را ناامید کرده است.

ترامپ حتی در توئیتی رئیس فدرال رزرو را از لحاظ دشمنی با چین مقایسه کرد و با زیر سوال بردن انفعال پاول این سوال را مطرح کرد که «چه کسی دشمنی بزرگتر است؛ رئیس فدرال رزرو یا رئیس جمهور چین؟»

به گفته «مایکل گاپن» اقتصاددان ارشد بانک و مؤسسه مالی معتبر بین‌المللی «بارکلیز» جنگ تجاری بر درآمدهای تجاری جهان  آسیب وارد کرده است. برای آمریکا صادارت حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد اما برای دیگر کشورها کمکی که صادارت به تولید ناخالص داخلی آنها می کند تقریبا دو برابر است. مسائل تجاری به اقتصاد جهانی لطمه وارد کرده و برای مثال، آلمان شاهد کاهش متوسط در رشد اقتصادی بوده و این درحالیست که رشد اقتصادی آمریکا هنوز حدود ۲ درصد است.

وی گفت: خطر این مساله این است  که این توهم را به وجود می آورد که اقتصاد آمریکا عملکرد خوبی داشته و اکنون این سوال  مطرح است که آمریکا تا  کی می تواند از رکود در اقتصاد این کشور اجتناب کند.

«سِزار روجاس» اقتصاددادن شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی موسوم به سیتی گروپ، گفت ممکن است تهدیدهای  توئیتری ترامپ مقدمه مرحله شدیدتری در جنگ های تجاری باشد که حتی عامل تخریب بیشتری برای اقتصاد دو کشور خواهد بود.

**تعرفه های چین و تهدیدهای ترامپ عامل بی ثباتی تجاری آمریکا

اقتصاددانان هشدار داده اند که تعرفه های چین، و تهدیدهای توئیتری ترامپ سطح بی ثباتی در فعالیت های تجاری آمریکا را افزایش خواهد داد.

«مارک زندی» اقتصاد دان ارشد شرکت «مودی آنالیتیکس» گفت: من فکر می کنم که وضعیت تجاری آمریکا اکنون در آستانه ورشکستگی قرار دارد و اگر تحت فشارهای آمریکا از این آستانه عبور کند تحمل آن دشوار خواهد بود. اگر فشارهای ترامپ افزایش پیدا کند آنها مجبور به کاهش هزینه ها و تعدیل نیرو خواهند شد که  این خود رکود است. شرکت های تولیدی تا همین حالا هم در وضعیت رکود قرار دارند.

شاخص مدیران خرید PMI در بخش تولید آمریکا که این بخش در ژوئیه گذشته برای اولین بار از زمان بحران مالی جهان شاهد کاهش  بوده است.

**  ترامپ به جلوگیری از رکود با ارسال پیام های خوشبین کننده امیدوار است

روزنامه واشنگتن پست به تازگی گزارش داد که ترامپ بر این باور است که می تواند با پیام های  علنی مثبت اقتصاد را از رکود بازدارد. این در حالیست که مشاورانش درباره احتمال بروز رکود در آینده  نزدیک هشدار داده اند. سه نفر از افراد مطلع در این زمینه به روزنامه  واشنگتن پست گفته اند که در اوایل ماه آگوست، مقامات آمریکایی در جلسات محرمانه به ترامپ گفتند که احتمال کاهش رشد اقتصادی در سال آینده وجود دارد که با سال انتخابات همزمان شده است.

اما ترامپ در اظهارات علنی خود معتقد است که اقتصاد آمریکا قوی است و از قرار باور دارد که می تواند شهروندان آمریکایی را نسبت به حفظ رونق اقتصادی متقاعد کند.

روزنامه آمریکایی دیلی بیست اوایل ماه  آگوست به نقل از سه منبع آگاهی که از سال ۲۰۱۷ مذاکراتی با ترامپ درباره مسائل اقتصادی داشته اند، نوشت: او فکر می کند که گزارش های منفی رسانه ها می تواند منجر به رکود شود و با ارسال پیام های مثبت می تواند این گزارش های منفی را خنثی کرد.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این  مقامات نوشت، وقتی رسانه ها شروع به هشدار دادن درباره وقوع رکود در آینده نزدیک می کنند، این منفی گرایی به ذهن مردم وارد می شود و باعث تغییر رفتار در آنها می شود: مردم کمتر خرید می کنند، سرمایه گذاران کوچک تر از آغاز فعالیت های تجاری کوچک خود خودداری می کنند و مردم پول خود را از بازارها بیرون می کشند.

در کنار ادعای ترامپ درباره نقش رسانه ها در رکود اقتصادی و هشدارها درباره تعرفه های تجاری، ترامپ تلاش کرده که عملکرد تجاری خود دفاع کند تا جایی که گفته است حتی اگر اقتصاد آمریکا دچار رکود شود این بهایی است که ارزش پرداختن را دارد زیرا از اقدامات تجاری چین جلوگیری می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha