به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، تالار رودکی روز گذشته از نوازندگان سازهای ویولن و ویولا در سه رده سنی الف، ب و ج میزبانی کرد و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داورانی متشکل از ستاره بهشتی، سیاوش ظهیرالدینی، ایمان فخر، مرجان قنبری مهر، پیام گرایلی و ابراهیم لطفی قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند
بر اساس این گزارش، جشنواره در بخش نخست کار خود را با نوازندگان ویولن رده های سنی الف و ب آغاز کرد و در ابتدا محمدرضا بهرامی از رده سنی الف و پس از او، فراز مجدیان فر، دنیا مرادی، نامی نظر، هدیه حبیبی مقدم، امیرعلی حاجی فتحعلی، فهیمه ریحانی گلنگشی، سیدحسن ملکی ضیابری و آرمان نیک پور طهرانی از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ب رسید. آناهیتا خانزاده، آریان امیری فر، سیده پرستو حیدری نژاد، فرناز دارویی و سارا نادری نفراتی بودند که از این رده سنی به نوبت مقابل هیأت داوران قرار گرفتند و به ویولن نوازی پرداختند.
بخش دوم روز بیست و سوم جشنواره، به نوازندگان ویولن رده سنی ج اختصاص داشت و در ابتدا علیرضا خلج اسمعیلی به روی صحنه قرار گرفت و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، حمیدرضا ساعتچی، مهدی قدیمی، بهار فلسفی، شکیبا خسروی و صدف حقی نفراتی بودند که از این رده سنی به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
بخش سوم و پایانی روز بیست و سوم جشنواره، به نوازندگان ساز ویولا اختصاص داشت و در ابتدا حمیدرضا جمشیدبیگ از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او ایلیا علیزاده نیز از این رده سنی، پرهام گنبری میلانی از رده سنی ب و صدف حسینی نقیبی، پگاه موسی زاده فاضلی و روزبه حجت پناه از رده سنی ج به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در روز نخست بخش موسیقی کلاسیک سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به تماشای اجراهای این بخش نشست.
ارغوان گیوقصاب از تهران تنها غایب روز بیست و سوم جشنواره موسیقی جوان بود.
شرکت کنندگان بیشتر تلاش کنند
مرجان قنبری مهر درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: در جشنواره امسال شرکتکنندههای بیشتری نسبت به سالهای گذشته حضور داشتند و کیفیت بالایی نیز نسبت به سالیان گذشته از نوازندهها شاهد بودیم.
او ادامه داد: زمانی که ما در سالهای متوالی آثار باخ را مورد ارزیابی قرار میدهیم و این قطعات برای ویولن و ویولا نسبتاً سخت هستند، مشاهده میکنیم که بچهها شناخت بیشتری نسبت به سالهای اولی که این جشنواره برگزار شد، داشتند.
قنبری مهر اضافه کرد: در مورد نقاط ضعف اجراها هم باید بگویم که ما در این مرحله از جشنواره متوجه شدیم که هنوز نواختن این قطعات برای شرکتکنندهها سخت است و هنوز بهجایی نرسیده اند که بتوانند با تسلط کامل این قطعات را اجرا کنند و مطمئن هستم این مساله با تلاش بیشتر میسر است.
افزایش شرکتکنندگان نوازندگان ساز ویولا
سیاوش ظهیرالدینی درباره نظر خود از اجراهای این ساز گفت: خوشبختانه امسال شاهد اجراهای خوب و امیدوارکننده و حضور نوازندگانی با سطح بهتر بودیم، همچنین باوجود سختی که در بخش رپرتوار شاهد بودیم اما بازهم با اینوجود افزایش شرکتکنندگان را در این ساز داشتیم.
او ادامه داد: از طرفی دیگر وجود دکتر هومان اسعدی بهعنوان دبیر جشنواره و انتخاب او از بین اساتید صاحب نام این رشته بر اعتبار این جشنواره اضافه کرده است، جشنواره جوان با وجود اساتید خوب توانسته سطح بالایی را در موسیقی به دست آورد. گرچه هرساله رپرتوار تغییر میکند و امسال هم شاهد سختتر شدن آن بودیم اما بازهم این مساله باعث کاهش شرکتکنندگان نشده و آنها برای هرچه بهتر شدن خود حتی با وجود برنامه سخت حضور پررنگ داشتهاند.
ظهیرالدینی اضافه کرد: بهعنوانمثال رپرتواری که سال گذشته برای رده ج انتخاب شده بود امسال در اختیار رده سنی ب قرار گرفت و این نشاندهنده سختی کار و برنامهریزی درست یک جشنواره مدون است. در کل خوشحالم که امسال هم در این جشنواره حضور دارم.
ساز ویولا نسبت به سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است
پیام گرایلی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای ویولن و ویولا نیز در مورد اجراهای امروز گفت: بنده اولین دورهای است که به عنوان داور در این جشنواره حضور دارم البته سالهای گذشته به عنوان معلم تعدادی از شرکتکنندگان بودم. اجراهای امروز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود و رپراتواری که سالهای گذشته برای ردههای سنی بالاتر در نظر میگرفتیم، در حال حاضر در سنین پایینتر نیز استفاده میشود. این موضوع نشان دهنده این است که سیستمهای آموزشی بسیار خوب پیشرفت کردهاند و تمرکز بر روی سنین پایینتر روز به روز بیشتر میشود و این موضوع نیز خصوصاً در رده سنی الف نشانه مثبتی است.
وی ادامه داد: البته این موضوع نیز میتواند نگران کننده باشد به دلیل اینکه تعداد زیادی از شرکتکنندگان از بدنشان درست استفاده نمیکردند و این موضوع مورد بسیار مهمی است و امیدوارم که معلمین توجه بیشتری به مبانی موسیقی، شناخت آکوستیک ساز و همچنین توجه آنها به استفاده بچهها از بدنشان داشته باشند. جنبه مثبت آن نیز این است که بچهها در سنین پایینتر به موسیقی کلاسیک توجه میکنند و معلمان نیز زحمات فراوانی میکشند که نتایج خوبی برای بچهها به بار میآورد.
این نوازنده همچنین تصریح کرد: رده سنی ج به دلیل اینکه سنین بالاتری دارند و بیشتر کار کرده اند، از نظر کیفیت نهایی که بر روی استیج اجرا میشود، همیشه نتیجه بهتری بدست میآید اما همیشه رده سنی الف برای من از اهمیت بالاتری برخوردار است و به همین دلیل از اجراهای رده سنی الف بیشتر رضایت داشتم. ساز ویولا در سیستم آموزشی ما خیلی خوب جا افتاده و پیشرفت قابل توجهی داشته است به دلیل اینکه معلمین باسواد و زحمتکشی در این سالها اضافه شدند و بدون شک این ساز نسبت به سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.
گرایلی در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: به عنوان کسی که خودم در آن سهیم هستم، جشنواره فوقالعادهای است و خوشحالم که چنین جشنوارهای در کشور برگزار میشود و امیدوارم که برگزاری این جشنواره تداوم داشته باشد. تعداد شرکتکنندگان در این دوره از جشنواره نسبت به سالهای گذشته بسیار بیشتر شده و امیدوارم که این روال به شکل تصاعدی افزایش پیدا کند و کیفیت اجراها توسط معلمین و اساتید بهتر شود. برای تمام مسئولین و برگزارکنندگان جشنواره موسیقی جوان آرزوی موفقیت میکنم و خوشحالم که امسال همکاری نزدیکتری با آنها داشتم.
سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودکی در حال برگزاری است.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سه شنبه پنجم شهریور از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می شود.
نظر شما