گرامیداشت هفتاد و هشتمین سالگرد شهادت شهید بایندر

رشت -ایرنا -مردم شهید پرور و همیشه در صحنه بندرانزلی در هفتاد و هشتمین سالگرد شهادت شهید راه وطن ناخدا سوم یدالله بایندر یاد و خاطره همه شهدای گلگون کفن را گرامی داشتند.

 به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس عقیدتی و سیاسی ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع)عصر یکشنبه در این مراسم اظهار کرد: در طول تاریخ از کسانی که دلشان برای عزت ایران سوخته و در راه وطن غیرتمندانه جانفشانی کرده اند به نیکی یاد می شود.

حجت الاسلام جعفر صمدی افزود: ملت ایران شهدایی چون بایندر را انسان های غیرتمندی می دانند.

وی تاکید کرد: باید همواره از کسانی که با افتخار آفرینی های خود از خاک وطن دفاع کرده و غیرت آنها اجازه نداد که دشمن به مرزهای میهن اسلامی تجاوز کند، تجلیل کرد.

رئیس عقیدتی سیاسی ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش تصریح کرد:ما به شهید بایندری که در جنوب به شهادت رسیده و شهید بایندری که در شمال جان خود را برای دفاع از وطن نثار این آب و خاک کرده، افتخار می کنیم .

حجت الاسلام صمدی تصریح کرد: تجلیل از مقام شامخ شهیدان راه وطن ، تجلیل از ایثارگری و جانفشانی و تعصب آن ها به میهن است.

در ادامه این مراسم فرماندار شهرستان بندرانزلی نیز با اشاره به اینکه شهید بایندر درس ایثار و آزادگی و از خودگذشتگی به مردم داد، اظهار کرد:  غیرت و همتی که شهید بایندر در دفاع از وطن داشت، مثال زدنی است.

اسماعیل حیدری آزاد افزود: اسلامی بودن مغایرتی با ملی بودن ندارد؛ اسلامی و ملی گرا بودن مکمل هم هستند و در هرحالی باید علاوه بر هویت مذهبی از هویت ملی مان نیز جانانه دفاع کنیم .

فرماندار بندرانزلی همچنین گفت: در طول عمر چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی شهدای بسیاری در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی جانشان را فدای این انقلاب و نظام کردند تا وجبی از خاک این وطن جدا نشود.

به گزارش ایرنا ۷۸ سال از روزی که یدالله بایندر ناوسروان نیروی دریایی جان خود را بر سر انجام وظیفه نهاد ، می گذرد اما یادش همچون موج های خزر زنده است.
ناوسروان یدالله بایندر زاده ۱۲۹۲ تهران بود اما در زمانی که ایران آبستن حوادث خطیر بود برای انجام وظیفه به کناره خزر در بندرانزلی آمد.
خانواده اش حراست از مرزهای میهن را انتخاب کرده بودند و دریابان غلامعلی بایندر سوم شهریور ۱۳۲۰ یک روز پیش از او در خرمشهر در جریان درگیری‌های میان قوای ایران و انگلستان به شهادت رسید و ناوسروان یدالله بایندر در سال ۱۳۲۰ مسوولیت کفالت فرماندهی نیروی دریایی در خزر را به عهده داشت.
نخستین منطقه ای که روز سوم شهریور در شمال بمباران شد ، سواحل بندرانزلی محل دیدبانی ماموران ایرانی بود که باعث کشته شدن چند سرباز و درجه دار شد و پس از آن تا شب هنگام این بمباران به تناوب ادامه داشت تا اینکه در ساعت ۲۰ هشت فروند رزمناو شوروی که از صبح در آب های خزر و سواحل شفا رود دیده شده بودند ، به نزدیکی ساحل رسیدند.
صبح چهارم شهریور همزمان با شلیک مسلسل از هواپیماهای جنگی ، کشتیها نیز بندر را گلوله باران کردند ، طی این بمباران که تا نزدیک ظهر ادامه داشت ، ناوگان مختصر ایران در دریای خزر بدست نیروهای شوروی افتاد و ناوسران ید الله بایندر (برادر غلامعلی بایندر که روز سوم شهریور در جنوب به شهادت رسید) همراه با گروهی دیگر شهید شدند و بدین ترتیب پرونده نیروی دریایی شمال بسته شد.

مزار این شهید راه وطن در محوطه اداره کل بنادر و دریانوردی و در کنار سیلوهای غلات بندر قرار دارد.

۷۴۷۱/۲۰۰۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha